دومین خودرو ملی بخش خصوصی در راه است
اقتصاد ایران: «کیامسی شَدو» نهتنها یک محصول، بلکه نماد یک تغییر بنیادین در صنعتخودرو ایران بوده و نمایانگر توانایی کرمانموتور در استفاده از ظرفیت مهندسان داخلی و تطابق با فناوریهای نوین جهانی است
همانطور که سامان فیروزی، مدیرعامل کرمانموتور در همایش قطعهسازان زنجیرهتامین این شرکت اعلام کرد، در ۳۰ سال گذشته همه کرمانموتور را بهعنوان مونتاژکار میشناختند؛ اما این خودروساز بزرگ بخشخصوصی، از دو سه سال گذشته این سیاست را کنار گذاشته و به سمت طراحی و افزایش داخلیسازی قدم برداشته است.
در همین راستا، قرار است کرمانموتور تا سال ۱۴۰۷ با توسعه ۳ پلتفرم KP1، KP2 و PS1 حدود ۸ محصول جدید را بهبازار عرضه کند که یکی از آنها، دومین خودرو ملی بخشخصوصی پس از سدان ایگل یعنی خودرو هاچبک KMC SHADOW بر پایه پلتفرمی به نام PS1 (بنسازه ایگل) و کد فنی PS12 است. این شرکت با معرفی نخستین خودرو هاچبک اختصاصی خود، قصد تقویت حضورش در بازار این نوع خودرو و جذب علاقهمندان خودروهای هاچبک را دارد.
تصاویری نیز که از خودرو «شَدو» منتشر شده، نشاندهنده تمرکز کرمانموتور بر جوانپسندی و اسپرت بودن این محصول است. مدیرعامل کرمانموتور ضمن بیان اینکه تولید آزمایشی کیامسی شدو از زمستان امسال آغاز خواهد شد، درخصوص این خودرو گفته است: «این خودرو، نتیجه تعهد ما به R&D (تحقیقوتوسعه) و بهرهگیری از توان داخلی بوده و هدف ما تولید محصولاتی است که با استانداردهای جهانی رقابت کرده و صنعتخودرو ایران را به مسیر توسعه و نوآوری هدایت کنند.» بهگفته وی، کیامسی شَدو نهتنها یک محصول، بلکه نماد یک تغییر بنیادین در صنعتخودرو ایران بوده و نمایانگر توانایی کرمانموتور در استفاده از ظرفیت مهندسان داخلی و تطابق با فناوریهای نوین جهانی است.
طراحی جذاب «KMC SHADOW»
هاچبک شَدو، نسخه توسعهیافته سدان ایگل است که با ظاهری جدید، رونمایی خواهد شد. کیامسی شَدو با طراحی مدرن خود، چهرهای آیندهنگر و جذاب بهنمایش میگذارد که بهوضوح نشاندهنده تمرکز بر زیباییشناسی و هماهنگی با نیازهای بازار امروز است. چراغهای باریک و داینامیک L شکل در ترکیب با جلوپنجرهای مینیمال، هویتی جسور و پیشرفته بهنمای جلو این خودرو بخشیدهاند. طراحی جدید سپر شَدو نیز اسپرتتر بودن آن را بیشتر نمایان میکند.
گرچه در شَدو نیز مانند ایگل، شاهد اتصال چراغها به جلوپنجره با یک نوار کرومی هستیم، اما هماهنگی بیشتر عناصر طراحی در این خودرو، بر زیبایی آن افزوده است. خطوط داینامیک، چراغهای LED و جلوپنجره جدید، حکایت از طراحی متفاوت این خودرو دارد. ورودی هوا در قسمت پایین سپر نیز بزرگتر از قبل شده است. در طرفین پلاکها نیز پانچهای سپر ایگل نیست؛ اما در سمت چپ و راست سپر، تریمهای عمودی دیده میشود که شباهت زیادی بهورودی هوا دارد.
در قسمت جانبی شَدو نیز رینگهای تازه و یکپارچگی رنگ بدنه و خطی که از چرخهای جلو بهچرخهای عقب امتداد یافته است، دیده میشود. فرم درهای شَدو مشابه با ایگل است؛ اما طراحان این خودرو موفق شدهاند بهخوبی یک سدان را تبدیل به هاچبک دوستداشتنی کنند.
کرمانموتور برای دوری از سادگی، یک تریم مشکی نیز روی ستون C شَدو طراحی کرده تا نمایشدهنده لوگو KMC نیز باشد. ستونهای C این خودرو با شیبی ملایم به صندوقعقب میرسند تا برای سرنشینان ردیف عقب فضای بیشتری فراهم کنند. بهرهمندی از رینگهای جدید نیز از اِلِمانهای قابل توجه در طراحی نمای جانبی این هاچبک جدید هستند.
نمای عقب کیامسی شَدو نیز با چراغهای باریک پیوسته و خطوط ساده اما شیک، بر مدرن بودن این خودرو تاکید دارد. شیشه عقب با شیبی ملایم به صندوقعقب رسیده است و چراغهای افقی کشیده و قرار داشتن لوگو KMC در وسط آنها جلبتوجه میکند. ناگفته نماند تصاویر خودرو شَدو کرمانموتور مربوط به حدود سه ماه قبل است و شاید تا زمان رونمایی و عرضه، تغییراتی را در آن شاهد باشیم.
مشخصات فنی «KMC SHADOW»
با توجه به اطلاعات اولیهای که کرمانموتور منتشر کرده، هاچبک شَدو در گامهای نخست الگوبرداریشده از سدان ایگل است و اطلاعات فنی مشابهی با آن دارد. بر این اساس، خودرو جدید کرمانموتور نیز دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر با تنفس طبیعی است که توانایی تولید 104.5 اسببخار قدرت و 137 نیوتونمتر گشتاور را دارد.
کرمانموتور برای جذب طیف بیشتری از مشتریان و در نظر داشتن ترجیحات متفاوت آنها، این خودرو را با دو نوع گیربکس عرضه میکند که یکی پنجسرعته دستی و مدل دیگر اتوماتیک CVT است. این تنوع در انتخاب گیربکس بهرانندگان این امکان را میدهد که بسته بهنیاز خود، گزینه مناسب را انتخاب کرده و تجربه رانندگی خود را بهینه کنند.
در بخش تعلیق، کیامسی شَدو از سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و تعلیق نیمهمستقل در عقب بهره میبرد که به بهبود پایداری و راحتی در رانندگی کمک میکند. فاصله محوری این خودرو حدود ۲۵۶۰ میلیمتر و طول آن بین ۴۰۰۰ تا ۴۱۰۰ میلیمتر است که این ابعاد بههمراه طراحی مدرن و جذاب تجربهای راحت و دلپذیر را برای سرنشینان فراهم میآورد. با این حال، برای اطلاع بیشتر و دقیقتر از مشخصات فنی این خودرو باید منتظر رونمایی رسمی از آن باشیم.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی «KMC SHADOW»
از جمله امکانات این خودرو میتوان بهنمایشگر لمسی مرکزی، کروزکنترل، سیستم صوتی 6 بلندگو، رینگهای آلیاژی 16 اینچی، سامانه بهبود پایداری و کنترل لغزش TCS و EBS، چراغهای LED جلو، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک عقب، سیستمهای ترمز ABS، EBD و BOS، دو کیسه هوا و... اشاره کرد. این تجهیزات نهتنها ایمنی شَدو را افزایش میدهند، بلکه راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکنند.
همچنین سیستم صوتی با ۶ بلندگو و امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی سیستم چندرسانهای، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و... تجربه کاربری را بهسطح بالاتری میبرد. با توجه بهاطلاعات منتشرشده از این خودرو، بهنظر میرسد در نسخه نهایی آن سطح بالاتری از امکانات و تجهیزات را شاهد خواهیم بود.
مزایای «KMC SHADOW»
کیامسی شَدو نسبت به هاچبکهای رایج و پرتیراژ موجود در بازار ایران، مزایای بسیاری دارد که نخستین آنها عملکرد و قدرت موتور آن است. این خودرو با پیشرانه جدیدتر و بهروزتر خود، قدرت و گشتاور بهتری را ارائه میدهد که این موضوع بهویژه در شتابگیری و مصرف سوخت محسوس است. گیربکس CVT کیامسی شَدو نیز تجربهای نرم و بیصدا از رانندگی را فراهم میکند که عاری از مشکلاتی همچون تقهزدن و عدم تعادل در تعویض دنده است. علاوهبر این، تجهیزات و امکانات رفاهی کیامسی شَدو شامل سیستمهای کمکراننده و امکانات چندرسانهای، بهروزتر و کاربرپسندتر هستند و میتوانند راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم کنند.
از سوی دیگر، طراحی مدرن و جذاب کیامسی شَدو بههمراه فضای داخلی مناسب و راحت، یک مزیت بزرگ برای این خودرو هاچبک است که میتواند نیازهای نسل جدید خریداران را بهخوبی پاسخ دهد. کیامسی شَدو با طراحی ارگونومیک و استفاده از مواد باکیفیت، تجربهای دلپذیر را برای سرنشینان فراهم میکند. فضای کابین این خودرو بهگونهای طراحی شده است تا احساس راحتی و آزادی حرکت را برای سرنشینان بهارمغان آورد. همچنین طراحی داشبورد و کنترلهای کاربرپسند، رانندگی را آسانتر و لذتبخشتر میکند. این ویژگیها سبب میشود کیامسی شَدو بهگزینهای جذاب برای خریداران تبدیل شود که بهدنبال راحتی و زیبایی در کنار عملکرد هستند.
درمجموع این خودرو میتواند گزینهای برتر نسبت به هاچبکهای پرتیراژ و تکراری موجود در بازار باشد. چراکه با ویژگیهای فنی و امکانات مدرن خود، میتواند ارزش خرید بیشتری را برای خریداران بهارمغان آورد. این موضوع بهویژه برای خریدارانی که بهدنبال خودرویی با کیفیت و امکانات بالا هستند، اهمیت دارد. همچنین با توجه به روند رو بهرشد تولید خودروهای ملی در ایران، کیامسی شَدو میتواند بهعنوان یک گزینه هوشمندانه برای سرمایهگذاری در بازار خودروهای داخلی مطرح شود.
زمان رونمایی و عرضه «KMC SHADOW»
بنا بر اعلام کرمانموتور، خودرو جدید KMC Shadow تا پایان سال جاری معرفی و رونمایی خواهد شد و مطابق وعده این شرکت، اطلاعات دقیقتری از امکانات، نحوه فروش و قیمت آن، در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. همچنین انتظار میرود هاچبک کیامسی شَدو در شهریورماه سال آینده در دسترس متقاضیان قرار گیرد.
کرمانموتور در مسیر تبدیل شدن به قطب سوم خودروسازی کشور
برنامه کرمانموتور برای عرضه 8 محصول ملی تا سال ۱۴۰۷ که محصولات اقتصادی مانند ایگل و شَدو هم در میان آنها بهچشم میخورد، این خودروساز بزرگ بخشخصوصی را بهقطب سوم خودروسازی کشور تبدیل خواهد کرد که با تیراژ بالا، قیمت و کیفیت مناسب، بخش بسیار بزرگی از سهم بازار ایران را از آنِ خود خواهد کرد. سابقه همکاری با خودروسازانی مانند فولکسواگن، دوو، هیوندای، لیفان، JAC، جیلی و... پشتوانه بزرگی برای کرمانموتور در این مسیر است که هدف خود را قرار گرفتن در جایگاه «ارزشمندترین خودروساز خاورمیانه» اعلام کرده است.
بر این اساس، کیامسی شَدو آغاز راهی است که کرمانموتور با پلتفرمی اختصاصی ترسیم کرده است. این پلتفرم، فرصتی برای توسعه خودروهایی با فناوریهای پیشرفته و قابلیتهای هوشمند فراهم میکند. ورود این خودرو بهبازار میتواند گام مهمی در رقابت ایران با خودروسازان منطقهای و بینالمللی باشد.
کرمانموتور با معرفی کیامسی شَدو، چشمانداز روشنی برای آینده صنعتخودرو ایران ترسیم کرده و نشان داده است با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، میتوان در مسیر پیشرفت و نوآوری گام برداشت.