نظریه حکمرانی نوین ریشه در قرآن دارد
اقتصاد ایران: مشهد - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نظریه حکمرانی نوین ریشه در قرآن دارد، گفت: حکمرانی پیامبر حکمرانی فرهنگی و انسان سازی است.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه شامگاه یکشنبه در افتتاحیه چهل و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که در تالار قدس حرم مطهر رضوی با اشاره به اهمیت نظریه حکمرانی در دنیای امروز، تاکید کرد که این نظریه ریشه در آموزههای قرآن کریم دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظریه حکمرانی به عنوان یک پرسش جدید مطرح است، افزود: بشر پس از تجربههای مختلف در باب حکومت، با پارادوکسهایی مواجه شده است که مهمترین آن پیوند دولت با ملت است.
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از ایدئولوژیهای رایج نتوانستهاند به این پارادوکس پاسخ دهند، گفت: مسئله حکمرانی به دنبال پاسخ دادن به این تناقضات و رفع ابهامات مربوط به سیاستگذاری، تنظیمگری، راهبری، تصدیگری و نظارت است.
خسروپناه با تاکید بر اینکه حکمرانی باید شامل دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی باشد، افزود: قرآن کریم نسخه کاملی برای حکمرانی است و با مطالعه سیر نزول سورههای قرآن از سوره علق تا سوره نصر میتوان به پاسخهای لازم برای برداشتهای بحرانی انسان معاصر دست یافت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اولین سوره نازل شده (علق) الگوی حکمرانی فرهنگی و انسانسازی را ارائه میدهد، گفت: قرآن کریم به دنبال حکمرانی در مقابل جهالت است و این مفهوم در هیچ یک از کتب عهد عتیق و جدید یافت نمیشود.
وی با اشاره به سورههای قلم و مزمل به تبیین الگوی حکمرانی پیامبر (ص) پرداخت.
خسروپناه با بیان اینکه حکمرانی ابتدا باید از خودسازی شروع شود، افزود: سوره مزمل حکمرانی خودسازی و سوره مدثر حکمرانی جامعه پردازی را تبیین میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت شب زنده داری و مناجات با خدا در ایجاد رابطه صحیح با خدا و جامعه گفت: حکمرانی مطلوب در گرو این است که انسان رابطه خود با خدا را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه سورههای مکی قرآن به موضوع حکمرانی پرداخته اند، افزود: سورههای بلد و شمس، مسیر درست و نادرست را مشخص میکنند. در سوره مسد، دشمنی با پیامبر (ص) و عملکرد طاغوت به تصویر کشیده شده است و نشان میدهد که قرآن هم الگوی حکمرانی الهی و هم الگوی حکمرانی طاغوتی را معرفی میکند.
خسروپناه در ادامه به سوره انشراح اشاره کرد و افزود: پس از بیان سنگینی مسئولیت حکمرانی، خداوند در این سوره به پیامبر (ص) سعه صدر و شرح صدر عطا میکند. این سعه صدر، ناشی از اتصال به حق و بریدن از خلق است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین سوره کوثر را مصداق حکمرانی همراه با کثرت و برکت دانست و گفت: سوره اعلی بیانگر دو الگوی زندگی دنیوی و اخروی است.
وی با تأکید بر اهمیت آخرتگرایی در حکمرانی، بیان کرد: حکمرانی مطلوب، آخرتگرا است و دنیا را مقدمه آخرت میداند.
خسروپناه گفت: از اساتید و پژوهشگران در خواست دارم تا قرآن را از منظر حکمرانی مطالعه کنند. ولایت پیامبر اعظم (ص) ریشه در ولایت الهی دارد و مؤمنان باید ولایت الهی را بپذیرند و با کنار زدن ولایت طاغوت، به حکمرانی الهی عمل کنند.
وی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان مسابقات بین المللی قرآن، ابراز امیدواری کرد که این رویداد، زمینه ساز فهم بهتر حکمرانی الهی در جامعه شود.