جزئیات فعالیت تاکسیها در سامانه برخط تاکسیرانی
اقتصاد ایران: در شهر تهران ۸۰هزار دستگاه تاکسی فعالیت میکنند به طوری که درمجموع کاربرهای مختلفی مانند تاکسی خطی، تاکسی گردشی، تاکسی تلفنی و تاکسیهای ویژه در ۶۰۰ خط در سطح شهر تهران فعال هستند. در ادامه دو اتفاق مهم در تاکسیرانی پایتخت را در آستانه آغاز سال نو بررسی میکنیم.
تاکسیرانی تهران؛ دومین ناوگان بزرگ تاکسیرانی دنیا
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از آغاز فعالیت سامانه برخط در تاکسیرانی پایتخت خبر داد.
شادی مالکی در این باره اظهار کرد: نزدیک به ۳۴هزار دستگاه از تاکسی های شهر تهران بهعنوان تاکسی خطی، یعنی با مبدأ و مقصد مشخص در سطح شهر در حال جابهجایی مسافر هستند که تا امروز نحوه نظارت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر این تاکسیها به صورت سنتی و با بازدیدهای میدانی انجام میشده است.
مالکی ادامه داد: باتوجه به اینکه ناوگان تاکسیرانی شهر تهران دومین ناوگان عظیم تاکسیرانی دنیاست؛ بنابراین نظارت بر این تعداد تاکسی به صورت سنتی عملا شکل مطلوبی نمیتوانست داشته باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس تکلیف شورای اسلامی شهر تهران در مصوبه میزان کرایه سال جاری، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مکلف به راهاندازی یک بستر هوشمند برای پایش عملکرد تاکسیها شد، ادامه داد: خوشبختانه با فعالیت شبانهروزی همکاران ما در سازمان تاکسیرانی و همچنین مساعدت و همکاری مرکز تهران هوشمند و سازمان فاوای شهرداری تهران این بستر فراهم شد.
وی تصریح کرد: به این ترتیب از ابتدای این هفته تاکسیهای خطی به صورت برخط فعالیت خود را آغاز کردند. براساس اطلاعرسانی صورتگرفته به تاکسیها در سطح شهر تهران تا امروز ۴۵هزار دستگاه تاکسی در سامانه تاکسی برخط ثبتنام کردند.
مالکی با تاکید بر اینکه تاکسیهای خطی بعد از نصب اپلیکیشن تاکسی برخط که در بستر شهرزاد تعریف شده، به محض مسافرگیری نسبت به ثبت سفر خود اقدام خواهند کرد و گزارش لحظهبهلحظه از عملکرد و فعالیت تاکسیها را سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران رصد خواهد کرد، گفت: مسافران تاکسی میتوانند با نصب نرمافزار شهرزاد و اسکن کیو آر کد روی شیشه تاکسی، نسبتبه پرداخت کرایه به صورت الکترونیک اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پایان تصریح کرد: در فاز اول، کلیه تاکسیهای خطی در سامانه تاکسی بر خط فعالیت خواهند کرد و بهزودی تاکسیهای گردشی نیز به آنها اضافه میشوند و فاز بعدی آغاز خواهد شد تا درمجموع بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان تهرانی ارائه دهیم.
وی تاکید کرد: در این سیستم هوشمند هم تاکسیهای برقی و هم غیربرقی میتوانند فعالیت کنند. مالکی هدف از طراحی این سیستم را ارائه خدمات به صورت هوشمند و آنلاین بیان کرد و افزود: با این سامانه مسافران قادر خواهند بود تاکسی را از پیش رزرو کرده و کرایه خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند.
آغاز فعالیت تاکسیهای گردشگری از فرودگاههای مهم پایتخت
چند روز قبل، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز از طرح راهاندازی تاکسی گردشگری در تهران خبر داد و گفت: با برنامهریزیهای انجامشده انتظار میرود این طرح تا نوروز ۱۴۰۴ به اجرا درآید.
سیداحمد علوی گفت: در فاز نخست قرار است این طرح در دو مسیر فرودگاههای مهم پایتخت شامل مهرآباد و امام خمینی (ره) اجرا شود سپس در فاز بعدی؛ در ایستگاه راهآهن تهران اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: در اجرای این طرح اولویت با مسافرانی است که از فرودگاه به تهران سفر میکنند و قصد دارند برای مدت کوتاهی در پایتخت اقامت داشته باشند.
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: در همین راستا تفاهمنامهای برای آموزش رانندگان تاکسی میان ۲ سازمان گردشگری و تاکسیرانی شهرداری تهران منعقد شده که امیدواریم به زودی در این کلانشهر اجرایی شود.
این عضو شورای شهر تهران هدف از اجرای این طرح را توسعه گردشگری و ایجاد تجربهای متفاوت برای مسافران در پایتخت عنوان کرد.
علوی با تاکید بر طراحی سازوکارهای لازم برای آموزش رانندگان تاکسی برای اهداف معرفی اماکن گردشگری پایتخت به مسافران افزود: با آموزش رانندگان تاکسیها بهعنوان سفیران گردشگری، آنها میتوانند به معرفی جاذبههای تهران بپردازند و ارزش افزودهای برای خود و مقاصد گردشگری ایجاد کنند.
وی ادامه داد: همچنین طراحی دیگر ساز وکارها برای اجرای این طرح گردشگری در دست انجام است و اجرایی شدن این طرح نهتنها برای رانندگان تاکسی درآمد مضاعف به همراه خواهد داشت بلکه میتواند نقش مهمی هم در ارتقای صنعت گردشگری تهران نیز ایفا کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجهای برای راهاندازی این طرح در نظر گرفته شده است؛ گفت: دغدغه بودجه وجود ندارد چرا که سازمان گردشگری میتواند از اعتبارات داخلی برای تحقق این هدف استفاده کند، تنها دغدغه آن است که رانندگان بتوانند آموزشهای لازم برای معرفی مقاصد گردشگری به مسافران فرا گیرند.
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر بتوان با اجرای این طرح خانواده تاکسیران را با اماکن و مقصد گردشگری تهران هرچه بیشتر آشنا کرد، یک پله از هدف را پیمودهایم، یکی از اهداف ما در توسعه گردشگری پایتخت این است که تاکسیران بتواند به عنوان سفیر گردشگری به حضور مسافران در تهران کمک کند. چندی پیش، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز پس از جلسه مشترک رئیس ستاد گردشگری و مدیر عامل سازمان تاکسیرانی از توافق طرفین بر تمهیدات اجرایی فاز اول طرح تاکسی گردشگری خبر داده بود.