کتاب «نسل زِد، نسل امید ایران» روانه بازار نشر شد
اقتصاد ایران: کتاب «نسل زِد، نسل امید ایران» نوشته محمدعلی نویدی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «نسل زِد، نسل امید ایران» نوشته محمدعلی نویدی به تازگی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
مولف اینکتاب میگوید پیشینه تاریخیِ پژوهش، تحقیق، جستجوگری و کاوشمندی، در خصوص نسل زِد و گروه جمعیتی نوظهور، جوان و نوجوان امروز جهان و ایران، چندان دور و دراز مدت و بلند آهنگ نیست؛ بلکه، اینگونه مطالعات و پژوهشها و تأملات و نگارشها، اغلب به زمانه کنونی و قرن بیست و یکم و دهه اخیر منتهی میشود. بنابراین، تبار و ریشه پیدایش و ظهور پژوهشهای مربوط به نسل زِد و گروه جمعیتی جدید، کم سابقه و کوتاه دیرینه است. این موضوع در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، عمر کوتاهتری نیز دارد.
نویدی معتقد است اغلب مطالعات و تحقیقات درباره نسل زِد و طیف جمعیتی جوان و نوجوان، با روش توصیفی و تعریفی و معلول شناسی صورت گرفته نه با روش علت شناسی و شیوه تبیینی و تحلیلی و برهانی. او میگوید کتاب «نسل زِد، نسل امید ایران»، با رویکرد معرفتیمدیریتی یا از منظر تفکر اثربخش و تفکر تغییر، پژوهش و تألیف شده و در متن آن، هم به وجوه و جوانب اندیشگی و علمی، هم به واقعیت و عینیت نسل زِد در ایران موضوع توجه شده است.
مولف کتاب پیشرو میگوید نسل زِد و گروه جمعیتی جوان و نوجوان امروز جهان و ایران، یک نسل و گروه متفاوت و متمایز از نسلهای پیشین است. این نسل را فقط با دقت در مؤلفههای عصر حاضر یعنی عصر دیجیتال و اینترنت و هوش مصنوعی، میتوان شناخت و فهمید. نسل زِد، بومیان اصلی جهان دیجیتال و اینترنت هستند. شاید، این نسل زِد، آغاز عصر و جهان جدیدی باشند. بدون شناخت این نسل و امکان تفاهم و تعامل با آنان، هرگونه سیاستگذاری و برنامه ریزی، ابتر و بیاثر خواهد بود.
پژوهش اینکتاب در استان تهران صورت گرفته و بیش از ۱۰۰ نفر از جمعیت نسل زِد و جوان در آن مشارکت و مصاحبه داشتهاند. مطالب آن نیز در ۴ فصل تدوین شدهاند که بهترتیب عبارتاند از:
فصل اول با عنوان، نسل زِد و تفکر تغییر نام دارد. در این فصل، از ریشهها، اندیشهها و نگرشها و باورهای نسل زِد بحث و بررسی و نقد و وارسی به عمل آمده است.
فصل دوم، از ویژگی های نسل زِد، سخن میگوید و اوصاف و خصایص بارز نسل زِد را مورد تبیین و تحلیل قرار می دهد. از ویژگیهای عصر دیجیتال و اینترنت و هوش مصنوعی، و نسبت آن با نسل زِد بحث می کند.
فصل سوم، به ارتباط نسل زِد با زندگی واقعی میپردازد. نسل زِد چگونه زندگی می کند؟ وضعیت زندگی نسل زِد و جوان در ایران امروز چگونه است؟ کیفیت معیشت نسل زِد و چگونگی گذران زندگی در ایران با سایر کشورها چه تفاوتی دارد؟ حسرت های بنیادین زندگانی نسل زِد و جوان امروز ایران چیست؟ نگرش نسل زِد به زندگی چه تفاوتی با نسلهای پیشین دارد.
فصل چهارم به پژوهش و تحلیل در باره نسل زِد و امید می پردازد. آینده و امید، موضوع اصلی فصل چهارم کتاب نسل زِد، نسل امید ایران است. آینده چیست؟ و امید چگونه تولید میشود.
این کتاب با ۲۲۵ صفحه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان عرضه شده است.