۸۰ کیلومتر از مسیر رفت و برگشت آزادراه قم کاشان بهسازی شده است
اقتصاد ایران: قم- معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم گفت: تاکنون نزدیک به ۸۰ کیلومتر از مسیر رفتوبرگشت آزادراه قم کاشان از مجموع ۲۰۸ کیلومتر بهسازی شده است.
سید حسن خلیلی معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح راهداری فصول سرد اظهار کرد: برنامهریزی برای این عملیات از تابستان آغاز میشود ضمن اینکه در شهریورماه تعمیر و آمادهسازی تجهیزات انجام میگیرد و عملاً این طرح از آبانماه به اجرا درمیآید.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم بیان کرد: هماهنگی روزانهای با اداره هواشناسی استان قم برقرار است و تمام اطلاعات و پیشبینیهای جوی بهطور مستمر مورد رصد و اطلاعرسانی قرار میگیرد و هماکنون ۱۲ پایگاه راهداری برای اجرای طرح زمستانه آماده شده است و نیروها در حالت آمادهباش قرار دارند.
خلیلی ابراز کرد: فعالیتهایی نظیر بهسازی راهها، اجرای عملیات ابنیه فنی، ایمنسازی و ساماندهی معابر روستایی در جریان است و همواره تلاش بر این بوده تا پروژهها پیش از آغاز فصل سرما تکمیل و بهرهبرداری شوند ضمن اینکه برخی از این پروژهها نیز در دهه فجر به مرحله افتتاح خواهند رسید.
وی با اشاره به وظایف اداره کل راهداری عنوان کرد: وظیفه نگهداری راهها و جادهها بر عهده این مجموعه است و این عملیاتها معمولاً در حین عبور و مرور خودروها انجام میشوند، که همین موضوع مسئولیت سنگینی را به همراه دارد.
خرابی جادهها بهطور میانگین پس از پنج سال رخ میدهد
معاون راهداری اداره کل راهداری استان قم به اهمیت بستر زمین در ساخت راهها پرداخت و گفت: طراحی جادهها بر اساس شرایط زمین انجام میشود که با این حال، هنجارهای رایج نشان میدهند که خرابی جادهها بهطور میانگین پس از پنج سال رخ میدهد، اما گاهی اوقات مشکلات پیشبینینشدهای به وجود میآیند که تلاش برای رفع آنها صورت میگیرد.
وی اذعان کرد: وظیفه ساخت راهها بر عهده وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری است، اما در حوزه نگهداری، این مسئولیت به اداره کل راهداری سپرده میشود که به صورت متمرکز آن را مدیریت میکند.
در ادامه خلیلی به موضوع آزادراه قم-کاشان اشاره کرد و گفت که این پروژه مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی است و نگهداری آن بر عهده بخش خصوصی بود، اما از اواخر اردیبهشتماه امسال، کل آزادراه ۱۰۴ کیلومتری ضمن بهسازی به اداره کل راهداری استان قم واگذار شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم گفت: در خردادماه سال جاری، قرارداد اجرای عملیات بهسازی اتوبان قم-کاشان منعقد شد و از آن زمان آغاز به کار کرده است.
۸۰ کیلومتر از مسیر رفت و برگشت آزادراه قم کاشان بهسازی شده است
وی افزود: در برخی مقاطع تا شش اکیپ بهطور همزمان در پروژه بهسازی اتوبان قم-کاشان فعال بودهاند و تاکنون نزدیک به ۸۰ کیلومتر از مسیر رفتوبرگشت این آزادراه از مجموع ۲۰۸ کیلومتر بهسازی شده است و اراده تیم اجرایی بر آن است تا این پروژه طی ماههای آینده به پایان برسد.
خلیلی همچنین به موضوع روشنایی معابر اشاره کرد و گفت: با توجه به مقررات مصرف انرژی، نصب روشنایی طولی در محورها جزو الزامات نیست و به همین دلیل در اولویت قرار ندارد.
در ادامه وی در خصوص وضعیت روشنایی آزادراه قم تهران بیان کرد: به دلیل بحران و مدیریت مصرف انرژی، چراغهای روشنایی این مسیر به صورت یکی در میان نصب شدهاند و علاوه بر این، پنج کیلومتر از چراغهای این آزادراه تعویض شده و روشنایی SMD جایگزین آنها شده است.
۱۶ نقطه حادثه خیز مستعد روشنایی در قم شناسایی شده است
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم ابراز کرد: تأمین روشنایی در نقاط حادثهخیز در دستورکار قرار دارد و در همین راستا، طی سال جاری ۱۶ نقطه شناسایی شده است که از این میان، روشنایی پنج منطقه به بهرهبرداری رسیده و ۱۱ نقطه باقیمانده نیز با همکاری شرکت برق تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
خلیلی در پاسخ به پرسشی درباره عوارضی قم-تهران تصریح کرد: تعیین عوارض مرتبط با شورای اقتصادی است و اداره راهداری در این زمینه مسئولیتی ندارد که با این وجود، طبق پیگیریهای صورتگرفته، نتیجه نهایی به سمت پیمایشی شدن عوارض پیش رفته است؛ به این معنا که پرداخت عوارض بر اساس میزان استفاده از آزادراه و رصد دوربینهای ثبت خودرو انجام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آزادراه قم گرمسار گفت: این مسیر بهصورت مشارکتی احداث شده است و تصمیمگیری در خصوص آن ارتباطی به اداره کل راهداری ندارد و بر عهده بخش خصوصی است.