۲۲ درصد از درخواست متقاضیان طلاق توافقی، به سازش منجر شده است
اقتصاد ایران: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۲ درصد از درخواست متقاضیان طلاق توافقی، به سازش منجر شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سامانه ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) از اول امسال تا کنون نزدیک به ۲۷۲ هزار تماس مبتنی بر مداخلات حرفهای را به ثبت رسانده است گفت: همچنین خط تلفن مشاورهای ۱۴۸۰ نیز سالانه نزدیک بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تلفن دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن به مداخلات حرفهای منجر میشود. همچنین در سامانه تصمیم سالانه ۱۸۶ هزار زوج درخواست خود را ثبت میکنند که با مداخلات حرفهای نزدیک به ۲۲ درصد از درخواست متقاضیان طلاق توافقی، به سازش منجر شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه بررسی مسائل اجتماعی که در سالن شهید فیاض بخش سازمان بهزیستی کشور با حضور زهرا بهروزی آذر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور، بطحائی رئیس سازمان اجتماعی وزارت کشور، رحیمی معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، جواد یگانه مشاور رسانهای ریاست جمهوری و طالبی دبیر کمیسیون اجتماعی دولت برگزار شد، سازمان بهزیستی را مهمترین سازمان دولت در عرصه خدمات اجتماعی و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی بر شمرد.
وی با بیان اینکه این سازمان همچنین مهمترین سازمان تولید کننده دادههای اجتماعی است، افزود: سامانههای سراج، رصد آسیبهای اجتماعی، سامانه ۱۲۳ فوریتهای اجتماعی و سامانه مثبت زندگی و سایر سامانهها، یافتههای به روز از بطن جامعه را به شکل زنده و پویا دارا هستند. این یافتهها سرمایههای بزرگ ملی هستند که تحلیل و داده کاوی های علمی بهترین عامل برای تصمیم گیریهای علمی و دانش بنیان است.
حسینی تشریح کرد: به عنوان مثال سامانه ۱۲۳ از اول امسال تا کنون نزدیک به ۲۷۲ هزار تماس مبتنی بر مداخلات حرفهای را به ثبت رسانده است. یا خط تلفن مشاورهای ۱۴۸۰ سالانه نزدیک بر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تلفن دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار آن به مداخلات حرفهای منجر میشود. یا در سامانه تصمیم سالانه ۱۸۶ هزار زوج در پایگاه درخواست خود را ثبت کرده است که با مداخلات حرفهای نزدیک به ۲۲ درصد متقاضیان طلاق توافقی به سازش منجر شده است. سامانه فعالیتهای ارتقایی روانشناختی و مشاوره با ۳ هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره نیز خدمات مشاورهای در عرصههای گوناگون ارائه میکند که در سامانه ثبت میشود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از دیگر سامانههای تولید یافتههای اجتماعی میتوان به سامانه مثبت زندگی، اشاره کرد که پروندههای نزدیک به ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی را ثبت و ضبط میکند. سامانه رصد آسیبهای اجتماعی که سامانهای است مبتنی بر دادههای پژوهش محور و یافتههای حاصل از پژوهشهای اجتماعی را ذخیره کرده و روند آسیبها را به تفکیک استان، شهر، جنس و سن و تحلیل عوامل خطر - محافظ با استفاده از روشهای تحقیق کمی و کیفی در خود دارد حتی از روشهای NSU و ۱۲ آسیب را تحلیل کرده و ۳۱ شبکه سیاستی حاصل از آن را برای برنامهریزی علمی ارائه کند. پیمایشهای کمی و کیفی در ۴۸۰ شهرستان با استفاده از روشها و ابزارهای متعدد از جمله دلفی و فوکوس گروه به انجام رسیده است.
همچنین حسینی به سیاستهای تحول آفرین سازمان بهزیستی که توانمندسازی، فرصت آفرین، پیشگیرانه بودن، دانش بنیان، محله محور، خانواده گرا، ادغام گرایانه و فراگیر سازانه، تمرکز زدایانه، اجتماعی سازانه، مشارکت جویانه و عدالت گرایانه است، اشاره کرد.