تلاش برای تبدیل رشد کاریکاتوری تهران به رشد موزون؛ ایجاد الگوی حمل و نقلی جدید
اقتصاد ایران: شهردار پایتخت از تلاش برای تبدیل رشد کاریکاتوری تهران به رشد موزون و ایجاد الگوی حمل و نقلی جدید برای پایتخت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران، صبح امروز یکشنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری پایتخت در صحن علنی شورای شهر تهران حضور یافت.
شهردار تهران پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به شورا، گفت: ما امروز کمتر از ۴۱ ماه است که در مدیریت شهری فعالیت میکنیم و این توانی که به ما داده شد، با چند مؤلفه همراه بود. اولین مؤلفه این بود که نگاه جامع و درستی به تهران عرضه کردیم و تلاش کردیم رشد کاریکاتوری تهران به رشد موزون و با شرایط مناسب تبدیل شود.
وی افزود: در نگاه دوم علاوه بر مسئولیت خودمان، مسئولیت دیگر بخشها را نیز پذیرفتیم و گامهای اساسی برداشتیم. فاصله بین آنچه امروز هست و آنچه باید باشد، فاصله معناداری است و نیاز به تلاش مضاعف دارد.
زاکانی با بیان اینکه عملاً برنامه چهارم پیشرفت کشور مبتنی بر چهار تحول بود، یادآور شد: محورهای چهارگانه تحول در مدیریت شهری؛ تحول درونزا، تحول کالبدی، تحول نرم و تحول در زیرساختهای هوشمند شهر است که برای هر بخش اهداف و برنامههایی طراحی شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه ما با عنایت شورا این راه را طی کردیم، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از مشکلات جدی شهر تهران عبور کنیم، هدف گذاری شورا و مدیریت شهری معطوف به بزرگترین مشکلات شهر شد؛ لذا آلودگی هوا، ترافیک، سستی و ناپایداری کالبدی شهر و موضوعاتی از این قبیل در دستور کار قرار گرفت. مسائل اجتماعی و اقدامات پیرامون ارائه خدمت بهتر نیزمورد توجه قرار گرفت و برای آن نقشه راه تنظیم شد.
وی با تأکید بر اینکه با مناسب سازی شهر و توزیع خدمات تلاش شد با بهره گیری از فناوری و نرم افزار شهرزاد، خدمات را در دسترس قرار دهیم، گفت: افزایش مطلوبیت حمل و نقل نیز در دستور قرار گرفت و توسعه مترو، تأمین تراموا و خرید تعداد بالای اتوبوس از داخل و خارج از کشور و همچنین خرید تاکسی، ون و موتورسیکلت در این راستا انجام شد تا مطلوبیت حمل و نقل عمومی دو برابر شود.
فاز اول آزادراه شهید شوشتری بهار آینده به بهره برداری میرسد
زاکانی با بیان اینکه تلاش کردیم از طریق قاعده گذاریهای درست، شرایط بهره مندی شهروندان از محیط شهر و حمل و نقل شخصی با اقتضای موجود در شهر را فراهم کنیم، اظهار کرد: ما سطح اول را پیش بردیم و سطح دوم ایجاد امکان تردد سهل و آسان بود که در همین راستا فاز اول آزادراه شهید شوشتری در ابتدای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. فاز اول بزرگراه شهید بروجردی نیز افتتاح شد و فاز دوم این بزرگراه در کنار بال غربی بزرگراه یادگار امام در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اجرای ۳۴ اصلاح تقاطعی از ۹۸ اصلاح پیش بینی شده انجام و اجرای ۲۶ اصلاح در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: برای رفع آلودگی هوا، اگر شرایط حمل و نقل را تغییر دهیم، قطعاً مؤثر خواهد بود و حمل و نقل شخصی قابلیت کاهش را خواهد داشت. ما با خرید سه هزار دستگاه اتوبوس برقی و همچنین ۲۷ هزار و ۶۵۰ دستگاه تاکسی برقی و خرید ون و موتورسیکلت برقی، گام اساسی را برای کاهش آلودگی برمی داریم.
هزار هکتار بیشتر از اسناد اولیه کمربند سبز تهران را توسعه دادیم
شهردار تهران با بیان اینکه امسال جشن پایان کمربند سبز پایتخت را خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: سه هزار هکتار کمربند سبز در حال اجراست و هزار هکتار بیشتر از میزان توسعه کمربند تهران در اسناد اولیه، عمل کرده ایم. شهرداری به عنوان نهاد مسئولیت پذیر کارکردهای خود را دنبال و فراتر از آن را پیگیری کرد.
ایجاد الگوی حمل و نقلی جدید برای تردد در پایتخت
زاکانی با اشاره به ایجاد شرایط تردد پاک و غیرآلاینده و تحقیق برای اجرای ابرپروژه هزار و ۳۷۰ کیلومتری در پایتخت، گفت: شرایطی ایجاد شده تا در ۲۲ منطقه تهران مردم بتوانند پیاده و یا با دوچرخه و اسکوتر در سطح شهر تردد کنند که ۴۷ کیلومتر از آن به زودی به بهره برداری میرسد و ۲۰ کیلومتر هم به آن اضافه خواهد شد؛ ۱۶ کیلومتر در منطقه پنج نیز پیش بینی شده است. تلاش کردیم نقشه راهی برای تهران داشته باشیم تا شهروندان از این مسیر، سفر پیاده یا با دوچرخه و اسکوتر داشته باشند. این الگوی حمل و نقلی به زودی به شهر اضافه خواهد شد.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: فعالیتهای حوزه خدماتی و تشدید آن برای ما موضوعیت داشت و تلاش کردیم شهری با هویت و معنادار برای شهروندان داشته باشیم. لذا برشهای سالانه بودجه هدف گذاری و تأکید شد که بخشهایی از برنامه چهارم پیاده سازی شود.
وی با بیان اینکه برای بودجه سال ۱۴۰۱ از ۳۷.۷ همت پس از اصلاح به ۵۱ همت رسیدیم، اظهار کرد: حاصل کار ما فراتر از این شد و در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۶۹ همت بودجه محقق کنیم. سال ۱۴۰۲ بعد از متمم بودجه ۵۹.۹ همت به ۱۰۴ همت رسید و عملاً با ثبت اسناد ۱۱۶.۷ همت را محقق کردیم.
زاکانی افزود: در بخش تبصرهها ۱۲.۷ همت محقق و در مجموع ۱۲۹ همت بودجه در سال قبل عملیاتی شد. بودجه سال ۱۴۰۳ نیز با احتساب بودجه ۱۸۶ همتی مصوب شد و شرایط امروز به گونهای است که تلاش میکنیم از سقف مصوب پیشی بگیریم و الحاق آن با تبصرهها حدود ۲۰۰ همت خواهد بود. تلاش ما این است که از این رقم عبور کنیم و نصاب جدیدی را داشته باشیم.
افزایش حدود ۴۳ درصدی تحقق بودجه در دوره ششم نسبت به دوره قبل
شهردار تهران با بیان اینکه اگر مقایسه بین سه دوره مدیریت شهری از دوره چهارم، پنجم و ششم صورت بگیرد، ۱۰۴ درصد تحقق اعتبار در دوره چهارم داشتیم که در دوره پنجم به ۹۱ درصد رسید، گفت: در مدیریت شهری ششم ۱۳۰ درصد تحقق بودجه تا پیش از امسال داشته ایم و اگر امسال هم اضافه شود، شرایط بهتر خواهد شد و تفاوت معنادار خواهد بود.
وی افزود: در شورای چهارم بودجه سالانه ۱۴ درصد اضافهتر از سال قبل بوده و تحقق بودجه ۱۲ درصد رشد داشته و تورم ۱۸ درصد بوده است. در این دوره فاصله کمتر از ۶ درصد با تورم بوده است. در دوره پنجم افزایش سالانه بودجه ۱۵ درصد بوده و تحقق این افزایش ۸.۹ درصد و تورم بیش از ۳۲ درصد بوده است و میبینیم فاصله معناداری بین تورم و عملکرد مدیریت شهری وجود داشته و لذا بسیاری از طرحها به سمت فراموشی رفت.
رشد تحقق بودجه شهرداری در دوره اخیر حدود ۲۰ درصد جلوتر از تورم
زاکانی با بیان اینکه رشد بودجه سالیانه در دوره ششم ۵۳ درصد بوده است، یادآور شد: تحقق بودجه ۶۳.۹ درصد رشد کرده درحالیکه تورم ۴۳ درصد بوده است. به عبارتی ۱۹ تا ۲۰ درصد جلوتر از تورم هستیم و پروژهها از زیر خاک بیرون کشیده شد و در واقع زیرساختها توسعه یافت. این جهش امکانی را ایجاد کرده که به موضوعات به گونهای نگاه کنیم که مردم در آینده نسبت به آلودگی هوا و ترافیک دغدغه نداشته باشند.
شهردار تهران گفت: اگر مردم در آلودگی هوا و ترافیک در رنج هستند، برنامههای مدیریت شهری دوره ششم برای عبور آنها از این گردنه است؛ ما در کنار این بدهیهای شهر را هم به سمت تعیین تکلیف پیش بردیم. بانکها مدعی نزدیک به ۱۷۰ همت بدهی شهرداری بودند که با استفاده از قانون و حضور کارشناسان خبره، این رقم به ۸۰ همت کاهش پیدا کرد و ۴۶ همت تسویه شد و مابقی آن در حال تسویه است. از سال قبل بدهیهای ما در جریان است و نکول نداریم.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۴، ما هشت هدف را در اولویت قرار داده ایم که هدف اول این بود تحقق حداکثری برنامه چهارم را عملیاتی کنیم. اهمیت آن زمانی مشخص میشود که میبینیم عدد اندکی از برنامههای تحولی کشور اجرایی میشود. توجه ما این بود که به حداقلیها بسنده نکنیم و اجرای حداکثری را مدنظر قرار دهیم.
زاکانی با بیان اینکه هدف دوم حمل و نقل عمومی بود، یادآور شد: سرمایه گذاری ویژه ای در سال گذشته و امسال صورت گرفت و استمرار آن برای ما موضوعیت دارد. هدف سوم توازن در ایجاد مأموریت هاست تا رشد کاریکاتوری نداشته باشیم و بر اساس چهار تحول مدنظر مدیریت شهری پیش برویم.
افزایش سرانه مناطق کمبرخوردار
شهردار تهران گفت: اجرای پروژههای نیمه تمام و تکمیل آن از دیگر اولویتها و هدف چهارم ماست. هدف پنجم عدالت توزیعی بود تا سرانه مناطق کم برخوردار را افزایش دهیم و سعی کردیم بی عدالتی از خیابان انقلاب به پایین را جبران کنیم. هدف ششم توجه به رفاه کارکنان و بازنشستگان است تا اقدام شایسته ای را در بودجه لحاظ کنیم.
تنظیم چارچوب بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری
شهردار پایتخت تاکید کرد: هدف دیگر این بود که با انضباط مالی بتوانیم در نظام بودجه ریزی توجه به بودجه عملیاتی داشته باشیم که کلید آن را امسال زدیم و چارچوب بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری تنظیم شد و برای سال آینده تکمیل میشود.
وی ادامه داد: برآورد ما برای سال ۱۴۰۴ واقع بینانه و مبتنی بر نیاز کلانشهر تهران است. به گونهای که ۱۸۵.۹ همت امسال را به ۲۳۷ همت برسانیم. برای تحقق آن نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفتیم. در هزینهای، تملک دارایی مالی و سرمایهای نیز قدرالسهمی پیش بینی شده است. به طوری که ۳۵ درصد آن هزینهای، ۵۹ درصد تملک دارایی سرمایهای و ۶ درصد تملک دارایی مالی است که نسبت به سال قبل تنها که تغییری داشته ۶۱ درصد تملک دارایی سرمایهای به ۵۹ درصد رسیده است.
زاکانی با بیان اینکه از ۹۴ همت که برای بخش هزینهای در نظر گرفته شده ۳۰ همت خدمات است، خاطرنشان کرد: این ۳۰ همت برای نگهداشت شهر است. با توجه به ارتقا خدمات در این بخش و مبتنی بر آنچه در سازمان برنامه و بودجه پیش بینی شده بود، هزینهها افزایش یافت. منطق درستی در توازن بین بخشهای بودجه در نظر گرفته شده است. در بخش هزینهای ۴۴ درصد، تملک دارایی سرمایهای ۳۲ درصد، تملک دارایی مالی ۲۰ درصد و در مجموع
بودجه سال آینده نسبت به امسال ۳۵ درصد افزایش یافته است
شهردار تهران با بیان اینکه ۴۹ درصد از بودجه به حمل و نقل و ترافیک اختصاص دارد، گفت: سهم بخش اجتماعی و فرهنگی ۱۱ درصد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۴ درصد، شهرسازی و معماری ۳ درصد و توسعه مدیریت و هوشمندسازی ۱۸ درصد است.
وی ادامه داد: بدون تبصره ۲۷ درصد رشد بودجه را در سال آینده نسبت به امسال شاهد هستیم و با احتساب تبصرهها ۳۵ درصد افزایش است. سهم مناطق نیز ۱۷ درصد است که نسبت به سال قبل میزان اعتبارات ۵۲ درصد افزایش پیدا میکند.
افزایش ۳ همتی بودجه معاونت فنی و عمرانی
زاکانی با بیان اینکه در معاونت فنی و عمرانی بودجه از ۱۲ به ۱۵ همت رسیده ایم که با تبصرهها از ۱۶.۲ به ۱۶.۶ همت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک نسبت به سال قبل قدرالسهم تبصرهها افزایش یافته است. ۱۰ همت اوراق مشارکت در تبصرهها داریم اما اساساً قابل پیش بینی و قابل تأمین است و میتوان آن را در بودجه این حوزه مدنظر قرار داد.
وی افزود: قدرالسهم ۹ همتی حوزه خدمات شهری باقی مانده و در بخش غیرتبصره ای ۳۴ درصد رشد را شاهد هستیم. معاونت فرهنگی و اجتماعی به ۱۶.۱ همت رسیده ایم و ۱.۶ همت نیز در تبصرهها لحاظ شده است. معاونت شهرسازی ۴.۳ همت به ۶.۱ همت رسیده که ۳۹ درصد رشد دارد و تبصرهای برای آن نداریم.
شهردار تهران با بیان اینکه از ۱۹.۵ همت در بخش معاونت مالی به ۱۹ همت رسیدیم و ۱.۵ همت نیز در تبصرهها لحاظ شده است، گفت: بودجه معاونت برنامه ریزی از ۱۷ همت به ۲۳ همت افزایش یافته که حقوق و دستمزد است که با توجه به پیش بینی حقوق و دستمزد از سوی دولت صورت گررفته است. بودجه در مدیریت بحران هم ۱.۱ همت به ۱.۷ همت افزایش یافته است.