مهمترین نقاط قوت و ضعف سوزوکی جیمنی

اقتصاد ایران: عصر خودرو- سوزوکی جیمنی یکی از معدود شاسی بلندهای دو دیفرانسیل شاسی مستقل بازار است که در دو تیپ ۳ و ۵ در توسط راساموتور‌خاورمیانه عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سوزوکی جیمنی یکی از معدود شاسی بلندهای دو دیفرانسیل شاسی مستقل بازار است که در دو تیپ 3 و 5 در توسط راساموتور‌ خاورمیانه عرضه می‌شود. اگر قصد خرید شاسی‌بلند آفرودی را دارید، در این مطلب نگاهی به مزایا و معایب این خودرو شاسی مستقل انداخته‌ایم.

مزایا

اعتبار بیش از نیم قرن
با نگاه اول به جیمنی متوجه تفاوت بسیار زیاد آن با شاسی بلند محبوب ژرمنی یعنی مرسدس‌بنز G-Class می‌شوید و فکر می‌کنید که این خودرو از مرسدس‌بنز کپی کرده، اما کاملا عکس این قضیه اتفاق افتاده است. جیمنی اولین بار در سال 1970 معرفی شده و در چهار نسل به تولید رسیده است.

رنگ‌بندی جذاب و خاص
شاید بتوان لقب مداد رنگی وارداتی را برازنده جیمنی دانست. این خودرو جمع و جور وارداتی با 9 رنگ به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند رنگ و بوی متفاوتی به بازار خودروهای جدید ببخشد. رنگ‌های متنوع‌ جیمنی می‌تواند مورد استقبال مشتریان خاص پسند باشد.

زاویه ورود و خروج از شیب
یکی از پارامترهای مهم در خودروهای آفرودی زاویه ورود و خروج است. زاویه ورود این خودرو 36 درجه و زاویه خروج آن 50 درجه است. این زاویه در جاده‌های خارج از شهر و مسیرهای آفرودی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

گیربکس باکیفیت
یکی از نکات مهم این آفرودر کوچک ژاپنی، گیربکس هوشمند آن است. تعویض دنده در این گیربکس بدون ضربه و تقه انجام می‌شود و به صورت کلی این گیربکس به نوعی جور موتور کم نفس آن را می‌کشد. همچنین برنامه ریزی این گیربکس تا حد زیادی روی مصرف سوخت و اکونومی بودن خودرو انجام شده است که تا حد زیادی هم شرکت سازنده موفق بوده است.

چالاکی در آفرود
یکی از سوال‌هایی که خریداران این خودرو دارند این است که با قدرت 101 اسب بخاری می‌تواند در آفرود موفق باشد؟ نکته این است که این خودرو به ازای هر تن وزن، 90 اسب‌بخار تولید می‌کند و می‌تواند از پس خود بر بیاید. شاید جالب باشد بدانید که لندکروزر سری 300 با موتور V6 به ازای هر تن وزن 108 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این خودرو با توجه به وزن کم و نسبت قدرت به وزن می‌تواند در آفرود هم موفق باشد.

دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)
یکی از ویژگی‌های جالب جیمنی، سیستم دیفرانسیل لغزش محدود است که از طریق ترمز بر روی محورهای محرک اعمال می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از تعدادی صفحات اصطکاکی و استیل که بین دنده، دیفرانسیل و پلوس‌ها قرار گرفته می‌تواند صفحات استیل و پلوس‌ها با هم می‌چرخند‌.


معایب
ابعاد کوچک و فضای بار کم
جیمنی یک شاسی بلند کوچک که برای مصارف شهری ساخته شده و طبیعتا فضای بار زیادی در اختیار سرنشینان نمی‌گذارد. با این حال فضای داخل کابین برای افراد با قد 170 تا 180 مناسب است.

کمبود امکانات
شاید یکی از مهم‌ترین نقاط‌ترین جیمنی، کمبود امکانات آن باشد. در فهرست امکانات این خودرو ژاپنی شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم دو دیفرانسیل all grip pro با قابلیت انتخاب حالت 2H، 4H و 4L، سنسور نور، مالتی مدیا لمسی با بلوتوث، رینگ 15 اینچی آلومینیومی، کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌شور، آینه تاشو برقی، چراغ‌های تماما LED جلو و سیستم کنترل فشار باد تایرها دیده می‌شود با این حال نبود برخی امکانات در این شاسی بلند آفرودی سبب شده تا این خودرو لقب فول آپشن را دریافت نکند.

حجم موتور کم
جیمنی وارداتی راساموتور در هر دو نمونه 3 و 5 در به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید 101 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. موتور کم حجم و توان خروجی کم سبب می‌شود تا این خودرو یک خودرو کم توان محسوب شود و در برابر برخی دیگر از گزینه‌های آفرودی در بازار ضعیف‌تر باشد.

یکی از نکات مثبت دیگر این خودرو گارانتی معتبر آن به صورت شرکتی است. همچنین نمایندگی‌های این شرکت به صورت فعال در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به مشتریان است.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ