وجود ۲۶۵ مدرسه سنگی، کانکسی و تخریبی در خوزستان
اقتصاد ایران: اهواز - وزیر آموزش و پرورش گفت: در خوزستان ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی و ۳۲۹ پروژه نیمهتمام وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی ظهر امروز پنجشنبه در نشست توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم که در سالن شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور مساله آموزش و پرورش را به عنوان زیربنای تغییر و تحولات یک کشور در اولویت دولت چهاردهم قرار داده است؛ مفتخریم که نظام مسائل آموزش و پرورش را با هدایت و رهبری وی استخراج کردیم.
وی ادامه داد: برای اولین بار است که در طول تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی رئیس جمهور نه تنها مساله آموزش و بهداشت را در کنار اقتصاد و معیشت جزو مهمترین اولویتهای دولت قرار داده بلکه وقت بی بدیل و بی نظیری در عمل گذاشتهاند؛ تاکنون شاید بیش از ۱۵ جلسه با هدایت و راهبری وی تشکیل و تمام مسائل در حوزه محرومیتزدایی از فضا و همچنین کیفیت آموزشی دنبال شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بنّایی رئیس جمهور در خشتگذاری یک مدرسه بیان کرد: امروز نیز این افتخار نصیب آموزش و پرورش شد که ریاست جمهوری در مراسم خشتگذاری یک مدرسه که با این الگوی جدید در اهواز ساخته میشود، با همراهی هیأت دولت و استاندار حضور پیدا کند؛ این کار نمادین یک پیام عمیق و وسیع اهمیت آموزش و پرورش را به جامعه و مردم القا و در عین حال ظرفیتهای مردمی که میتواند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد را داشته باشیم.
کاظمی تصریح کرد: با وجود مسئولیتهای اجتماعی بنگاههای اقتصادی و بخشهای مختلف کشور میتوان تمام مسائل آموزش و پرورش را حل کرد؛ مطمئنم این نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، این حرکت در حوزه فرهنگ، آموزش و طبیعتاً پیشرفت کشور تغییر اساسی و بنیادی به دنبال دارد.
خوزستان با این همه ظرفیت در تعلیم و تربیت مانده
وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا برای طی مسیر توسعه از همین چرخشها و مسیر استفاده میکنند، افزود: سیاست رئیس جمهور توسعه عدالت آموزشی هست که تحقق آن را از طریق محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی آموزش و پرورش دنبال میکنیم؛ طرح اجرایی آماده شده و به زودی موضوع کیفیت بخشی را با چهار محور اساسی توانمندسازی معلمان، تغییر و تحول در روشهای یاددهی و یادگیری، تغییر در چیدمان کلاسها و استفاده از تکنولوژی و فناوریهای جدید در یاددهی و یادگیری قطعاً مدارس دولتی و کیفیت کار آموزش و پرورش تغییر میکند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین مدل و الگویی برای محرومیتزدایی از فضا یادآور شد: نظام مسائل فضای آموزشی را در هر استان آماده کردیم؛ این مدل در ۶ محور مدارس کانکسی، سنگی، نیمهتمام، مدارس با تراکم بیش از ۳۵ دانشآموز، مدارس تخریبی، نیازمند مقاومسازی و مناطقی که سرانه فضای آموزشی آنها پایینتر از میانگین کشور (کمتر سه متر) اجرایی میشود.
کاظمی با اشاره به اینکه در کشور ۴۰ منطقه با شرایط مذکور وجود دارد، گفت: در خوزستان ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی و ۳۲۹ پروژه نیمهتمام وجود دارد؛ این برش برای تمام مناطق مشخص و حتی جی آی اس مدارس را نیز با تمام مشخصات آن تعیین و به طور کلی ظرفیتهای هر منطقه را شناسایی کردیم.
وی اضافه کرد: خوزستان در حوزه پتروشیمی ظرفیت بسیاری دارد، شایسته نیست با وجود این همه ظرفیتهای اقتصادی و صنایع مثل نفت و فولاد ولی مردم برای اساسیترین نیاز خود که تعلیم و تربیت است، مانده باشند، باید اینها را کنار ظرفیت مردم و خیران بگذاریم.
گروههای جهادی پای کار بیایند
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز رئیس جمهور لباس کارگری به تن کرده و اهمیت تعلیم و تربیت را با تمام وجود به جامعه القا میکند، چه سرمایهای از این بزرگتر؟ مگر میشود با این همراهی عظیم نتوانیم نظام مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم؟ قطعاً انجام میشود.
کاظمی با بیان اینکه راهبری تعریف و مسئولیت آن با استانداران است، اضافه کرد: در کنار راهبری حامیانی داریم که با رویکرد مشارکت پذیری از آنها ارتباطات بین بخشی را تنظیم میکنیم؛ همچنین حلقههای میانی مثل انجمنها و مجمع خیرین داریم که در متن مساله قرار میگیرد.
وی یادآور شد: در مرکز هم مردم هستند، اگر مردم را در قالب گروههای جهادی سازمان یافته پای کار بیاوریم، بی شک نظام مسائل آموزش و پرورش حل میشود؛ الگوی عملیاتی را به دستور رئیس جمهور پزشکیان و تفاهمنامه مربوطه را هفته آینده به صورت مشترک با وزیر کشور امضا میکنیم.