چرا برخی دلالان و تعمیرکاران، چشم دیدن خودروهای مونتاژی را ندارند؟
اقتصاد ایران: بهرغم آنکه خودروهای آلمانی، ژاپنی، کرهای و... تولیدشده در سایتهای مستقر در کشور چین، تحت لیسانس و نظارت کیفی برند اصلی بوده، موجی از تخریب این خودروها در شبکههای اجتماعی به راه افتاده است که میتوان آن را ادامه موج تخریب محصولات چینی دانست.
فارغ از بحث تفاوتهای کیفی و فناورانه خودروهای چینی با خودروهای اروپایی یا برندهای برتر آسیایی، باید اذعان داشت که بخشی از این موج تخریب به دو موضوع فرعی برمیگردد.
نخست آنکه؛ در بحث خرید خودروهای صفرکیلومتر، برخی شرکتهای بخشخصوصی، تسهیلاتی را برای فروش خودرو ارائه میدهند که مشتری را ترغیب میکند تا بهجای خرید خودرو ایرانی از دلال یا خرید خودرو خارجی کارکرده غیرچینی، بهسراغ خرید مدلهای صفر مونتاژی برود و این موضوع خوشایند دلالان نیست. چراکه اصل کسبوکار دلالان بر خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده ایرانی و همینطور خودروهای کارکرده خارجی استوار است.
از سوی دیگر، با خرید خودروهای مونتاژی که از مدت گارانتی بالایی برخوردارند، تا مدتها پای مشتریان بهتعمیرگاههای متفرقه باز نمیشود. این نیز درحالی است که اصل و اساس کاسبی تعمیرکاران نیز خودروهای کارکرده خارجی هستند که از گارانتی خارج شده و شرکتهای واردکننده آنها غالبا مضمحل شدهاند.
اگر دقت کرده باشید، در بسیاری از ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، تعمیرکارانی را میبینیم که مدعی هستند یک خودرو چینی مثلا با کارکرد ۳۰ هزار کیلومتر با مشکل حاد فنی مانند بروز عیب در گیربکس یا دیگر قطعات به آنها مراجه کرده و معلوم نیست خودروهایی که بین ۸۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند، زیر دست این تعمیرکاران مدعی چه میکنند؟!