تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر ریسکپذیری در تصادفات رانندگی
اقتصاد ایران: سرهنگ احمد کریمی اسد طی حکمی ازسوی فرمانده کل انتظامی کشور از روز یکشنبه، ۳۰ دیماه بهعنوان رئیس پلیس راه راهور فراجا منصوب شد.
با حضور سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا و طی مراسمی سرهنگ کریمیاسد از ۳۰دیماه ۱۴۰۳ به عنوان رئیس پلیس راه خدمت خود را آغاز کرد. سرهنگ کرمیاسد پیش از این مسئولیتهایی همچون رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا را برعهده داشت.
حملونقل؛ یکی از شاخصهای توسعهیافتگی است
سرهنگ احمد کریمیاسد، رئیس جدید پلیس راه کشور در مراسم تکریم و معارفه رئیس پلیسراه گفت: در شرایط کنونی جامعه، رفتار افراد هنگام رانندگی و حتی حضور در اجتماع تحتتاثیر اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی است، بنابراین ریسک و خطرپذیری در تصادفات رانندگی به مراتب بیشتر شده و احتمال وقوع سوانح ترافیکی افزایش یافته است.
سرهنگ کریمیاسد ادامه داد: صحبت از حملونقل در این جلسه، زیره به کرمان بردن است، چون قرار است مطالبی را بگویم که همه استادانی که حاضرند، تجربه کافی در این عرصه دارند اما حسب وظیفه، مطالبی را عرض میکنم؛ حملونقل و عبور و مرور یکی از ضروریترین نیازهای اولیه انسان است که با توسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی، دامنه گستردهتری پیدا کرده است به نحوی که امروز بهعنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی در کشور به شمار میرود.
وی افزود: ایران بر اساس حوادث و سوانح ترافیکی سالانه هزینههای سنگین اقتصادی، اجتماعی، روانی و محیطزیستی و ضایعات جانی و مالی جبرانناپذیری را متحمل میشود که به شدت بر دوش کشور سنگینی میکند. در شرایط کنونی جامعه که رفتار افراد هنگام رانندگی و حتی حضور در اجتماع تحت تاثیر اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی هستند، ریسک و خطرپذیری در تصادفات رانندگی نیز به مراتب بیشتر میشود و این امر، احتمال وقوع سوانح ترافیکی را نیز افزایش میدهد.
رئیس جدید پلیس راه کشور در ادامه توضیح داد: در این شرایط، آنچه میتواند بهعنوان فرشته نجات به کمک طرفین درگیر تصادف بیاید، خودرو ایمن باکیفیت و همچنین راه و معبری است که ایمن بوده و با بخشندگی خود امکان زندگی و حیات را به کاربرش هدیه کند. اگر این دو مولفه این قابلیت را نداشته باشند، قطعا طرفین درگیر در تصادف باید تن به حوادث ناگوار بدهند که اجتنابناپذیر است و وارد مرحلهای از فرآیند تصادف می شوند که نیازمند اقدامات امداد و نجات و فعالیتهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی است که اینها هر کدام به نوعی با مشکلات زیرساختی مواجه است.
کاهش تصادفات مهمترین برنامه پلیس راهور کشور
سرهنگ کرمیاسد در ادامه افزود: شرایط و وضعیت نامناسب در حوزههای مختلف آموزشی، رفتارهای ناهنجار ترافیکی، فقدان بازدارندگی مجازاتهای رانندگی، ضعف در زیرساختهای مختلف حملونقلی، بهرهگیری حداقلی از تجهیزات و روشهای نوین کنترل ترافیک، حملونقل و ایمنی عبور و مرور در شرایط غیرمعمول، سبب ایجاد حجم عظیمی از حوادث و سوانح ترافیکی و ضایعات جانی و مالی جبرانناپذیر موجب شده است کشور در زمره کشورهای پرحادثه ترافیکی قرار بگیرد.
وی سپس اضافه کرد: برای برونرفت از این شرایط، از دو دیدگاه مطالبی را بیان میکنم. از دیدگاه ملی، نیازمند عزم و اراده جمعی همه وزارتخانهها، دستگاهها و سازمانهای مرتبط با ترافیک و مراکز علمی و دانشگاهی و صدا و سیما هستیم که زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور باید فعالتر ایفای نقش کنند و از دیدگاه درونسازمانی، پشتیبانی از پلیس راه راهور فراجا در حوزههای مختلف تجهیزاتی، نیروی انسانی و معیشتی انجام شود تا ضمن افزایش توان و انگیزه خدمتی، زمینه خدماترسانی کیفی و موثر به هموطنان فراهم شود.
سردار سیدتیمور حسینی نیز در این مراسم با بیان اینکه بالغبر ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تردد در هر شبانهروز ثبت میشود، تصریح کرد: از بدو تاسیس پلیسراه، این بخش و رده یکی از منضبطترین ردههای نظامی در کل نیروهای مسلح بوده و نظم مثالزدنی داشته است.
سردار حسینی ادامه داد: مهمترین آسیبی که میتواند گریبانگیر یک مجموعه شود، خروج از تنظیمگری است چراکه باعث افت بهرهوری میشود و از همه مهمتر در این زمینه، سرمایه سازمان یعنی همان نیروی انسانی است که دچار خروج از تنظیمگری میشود.
وی گفت: مجموعه پلیسراه از تنظیمات خود فاصله دارد که باید دو کار جدی انجام دهیم؛ یعنی تلاش کنیم مجموعه را به تنظیمات اولیه برگردانیم که کار سختی است و دوم اینکه لازم است رویکرد جدیدی را انتخاب کنیم تا بتوانیم در شرایط حساس کنونی به دلیل حجم تردد و موضوعات عدیده، بهترین نظارت و کنترل را داشته باشیم که این امر نیاز به همافزایی جدی و جمعی دارد؛ ضمن اینکه از تجربه رؤسا و استادان پیشکسوت نیز باید استفاده کنیم.
وی ادامه داد: البته باید گفت شرایط امروز حملونقل جادهای با این حجم که بالغبر ۲میلیون تردد وسیلهنقلیه است، ساده و آسان نیست. سردار حسینی افزود: همان گونه که قبلا گفتم، اقدامات باید بهگونهای باشند تا برنامههایی که در مجموعه پلیس راهور طراحی و برنامهریزی میشوند، پیوست کاهش تصادفات داشته باشد.