چینیها دنیای کودکان جهان را میسازند
اقتصاد ایران: داور نهمین دوره نمایشگاه ملی اسباببازی با اشاره به قدرت چین در این صنعت، رشد طراحی اسباببازی را در گروِ حضور در بازارهای جهانی و منطقهای دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهمین جشنواره ملی اسباببازی با شعار«بازی، تمرین زندگی» 25 دی تا 10 بهمن 1403 ساعت 10 الی 20 در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.
حامد تأملی، از داوران نهمین جشنواره ملی اسباببازی، در مورد وضعیت و کیفیت اسباببازیهای ایرانی بهویژه اقلامی که در جشنواره مورد داوری قرار گرفته است، گفت: در این سالها ممنوعیت واردات باعث شده است که تولیدکنندگان خوبی به عرصه اسباببازی اضافه شوند. آنها تلاش میکنند که نمونههای درخور و مناسبی تولید کنند، بر این اساس کیفیت طراحی، نوع بستهبندی و مواد اولیه اسباببازیها خوب است.
تاثیر بهسزای جشنواره اسباببازی بر کیفیت اسباببازیها
تأملی با بیان اینکه در سالهای کنونی ارتقای جدی در حوزه اسباببازی داشتیم، اضافه کرد: هرچند که در حوزه طراحی فاصله زیادی با اسباببازیهای چینی داریم و طراحان و تولیدکنندگان در این حوزه باید تلاش بیشتری داشته باشند.
او نقش جشنواره اسباببازی کانون را در ارتقای کیفیت اسباببازیهای داخلی موثر دانست و افزود: قسمت رقابتی جشنواره تاثیر خوبی بر ارتقای کیفیت اسباببازیها داشته است. اسباببازیها از نظر کیفیت، دستهبندی و رقابت، کمی به سمت فُرم رفته است در صورتی که در گذشته بیشتر بر حوزه محتوا تمرکز شده بود.
داور نهمین جشنواره ملی اسباببازی ایران با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به نوع مواد اولیه اسباببازیها نیز توجه شده است، گفت: علت این است که نوع مواد اولیه هم در جشنواره مورد داوری قرار میگیرد. گردهماییهایی مثل جشنواره باعث میشود که تولیدکنندگان و فعالان دور هم جمع شوند، تبادل نظر داشته باشند، محصولات یکدیگر را از نزدیک ببینند و مقایسه و تلاش کنند تا محصولاتی با کیفیت بالاتر ارائه دهند.
طراحان بخش سرگرمی و اسباببازی پیشرفت زیادی نداشتند
تأملی که از طراحان و تولیدکندگان اسباببازی است، ادامه داد: جشنواره ملی اسباببازی کمک میکند که محصولات تولید شده در این حوزه بهتر دیده شود و تولیدکنندگان برای کیفیت خوب محصولاتشان تلاش بیشتری داشته و در رقابت و جذب مخاطب موفقتر باشند.
او در پاسخ به این پرسش که طراحان ایرانی تا چه اندازه توانستهاند به صنعت اسباببازی کمک کنند، گفت: بازیهای فکری و رومیزی و اسباببازیهایی که جنبه سرگرمی دارد باید بهطور مجزا در حوزه طراحی بررسی شود. طراحان در بخش سرگرمی و اسباببازی پیشرفت زیادی نداشتند زیرا بازار به تولیدات کپی اختصاص دارد و طراحی - در این بخش - نتوانسته جایی در بازار باز کند.
داور نهمین جشنواره ملی اسباببازی ایران معتقد است، طراحان ایرانی زیادی داریم که کارهای خوبی انجام میدهند اما کمتر در حوزه سرگرمی و اسباب بازی ورود پیدا کردند، از سوی دیگر تولیدکنندگان اسباببازی هم اقبال خوبی به طراحی نشان ندادند و بر این اساس در این بخش رشدی نداشتیم.
رشد خوب طراحی در بازیهای رومیزی
تأملی با بیان اینکه تولیدکنندگان در بخش بازیهای رومیزی دغدغه طراحی دارند، اضافه کرد: آنها برای بومیسازی تلاش میکنند و به همین دلیل طراحان این بخش، رشد خوبی دارند و هر ساله رویدادهای خوبی در این حوزه برگزار میشود که خروجیهای خوبی هم دارد.
داور نهمین جشنواره ملی اسباببازی تصریح کرد: لازم است که حاکمیت و دولت حمایت ویژهای از طراحان اسباببازی داشته باشند تا تولیدکنندگان بتوانند در این حوزه سرمایهگذاری کنند، توزیعکنندگان نقش معرفی را به خوبی داشته باشند و در نهایت بازار خوبی در این عرصه رقم بخورد.
قدرت طراحی در گروِ ورود به بازار منطقهای و جهانی است
او از ساخت بیش از 80 درصد اسباببازیهای دنیا از سوی چین خبر داد و افزود: چین بازار جهانی را در دست گرفته و تنوع زیاد اسباببازی، کیفیت خوب و حجم تولید در دست چین است. در ایران فقط بازار داخلی را داریم و حتی در بازارهای منطقه کمتر حضور داشتیم که بخشی از این امر به تحریمها بازمیگردد.
این طراح و تولیدکننده اسباببازی با بیان اینکه بازار اسباببازی ما کوچک است، گفت: بههمین دلیل خیلی از تولیدکنندگان وارد عرصه طراحی نمیشوند. برای اینکه در حوزه طراحی قدرت داشته باشیم باید به بازار منطقهای و جهانی وارد شویم و برای توسعه بازارهای داخلی نیاز به رسانه داریم.
نگاه صدا و سیما به حوزه اسباببازی تجاری است نه فرهنگی
تأملی نگاه صدا و سیما به حوزه اسباببازی را تجاری دانست و افزود: بههمین دلیل معرفی اسباببازی در این رسانه کار سختی است و تولیدکنندگان نمیتوانند از طریق رسانه محصولات خود را تبلیغ کنند. از طرفی فرهنگ مصرف را باید بالا ببریم. کشورهای توسعهیافته از لحاظ آموزش و رفاه، سرانه مصرف بالایی در اسباببازی دارند.
داور نهمین جشنواره ملی اسباببازی با اشاره به اینکه اسباببازی یک کالای فرهنگی است، بیان کرد: نگاه صدا و سیما باید به اسباببازی، فرهنگی باشد . صدا و سیما باید شرایطی که برای تبلیغ کتاب در نظر گرفته است را برای اسباببازی هم لحاظ کند تا تولیدکنندگان اسباببازی، محصولات خود را تبلیغ کنند و اسباب بازیهای خوب معرفی و تبلیغ شود.
انتهای پیام/