«اکسپریا»؛ ماجراجویی برقی به سبک ایتالیایی
اقتصاد ایران: ادونچربایکها دستهای از موتورسیکلتها هستند که بهلطف طراحی منحصربهفردشان مناسب استفاده در شهر و حتی آفرود هستند. در حقیقت این دسته از موتورسیکلتهای خاص، برای استفاده در شرایط آفرودی و ماجراجویی در نظر گرفته شدهاند و بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. انرجیکا یک کمپانی تازهتاسیس در زمینه طراحی و تولید موتورسیکلت است.
طراحی آشنای ایتالیایی
انرجیکا یک کمپانی سازنده موتورسیکلت ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی به این صنعت ورود کرد. این کمپانی تمرکز خود را بر طراحی و تولید موتورسیکلتهای نوین و جدید گذاشت تا بتواند تحولاتی در این عرصه بهوجود آورد. بر این اساس سال ۲۰۲۰ میلادی بود که اکسپریا بهسبد محصولات این کمپانی افزوده شد.
اکسپریا که یک ادونچربایک محسوب میشود، از نظر طراحی بسیار مشابه رقیب هموطن خود یعنی دوکاتی مولتی استراداد است. یکی از موفقترین ادونچربایکهای بازار جهانی، دوکاتی مولتی استراداد است.
با نگاهی به پروفیل اکسپریا شاهد پوزه نسبتا کشیده با فلاپ و باک حجیم هستیم. همچنین در بخش میانی، حالت U شکلی ایجاد شده تا راکب بتواند بهراحتی سوار این موتورسیکلت شود. فلاپهای بخش عقب هم تیز طراحی شدهاند تا پیکره این موتورسیکلت را جذاب جلوه دهند.
همچنین طراحی رینگهای ۱۷ اینچی در جلو و عقب برای ماجراجویی بهتر با این ادونچربایک است. در نمای جلو شاهد پوزهای منحنیشکل هستیم که سبک طراحی دوکاتی مولتی استراداد را بهنمایش میگذارد. همچنین فرم ذوزنقهای چراغهای جلو (که درون آن هالوژنهای گردی تعبیه شده) فرم نسبتا حجیم پوزه جلو و شیشه نسبتا بلند، چهره جذاب و جسورانهای بهاین ادونچربایک تمامالکتریکی بخشیده است.
در نمای عقب نیز چراغ این ادونچربایک بهشکل لوزی طراحی شده که با گرافیک LED و فلاپهای تیز، نمای زیبایی برای اکسپریا فراهم آورده است.
نکته بسیار مهم درباره این ادونچربایک تمامالکتریکی جسور ایتالیایی، رنگهای بدنه آن است. این رنگها عبارتند از مشکی متالیک، سفید صدفی و یخی بورمیو (نام روستای کوچک و زیبایی در ایتالیا که یک پیست اسکی هم در آن قرار دارد). این رنگها کیفیت بسیار بالایی دارند. از سوی دیگر طراحان انرجیکا برای موتور الکتریکی که در بطن این ادونچربایک تعبیه کردهاند، قابهایی مشابه پیشرانه احتراقداخلی طراحی کردهاند تا حس هیجان بیشتری را بهبیننده القا کند.
ارگونومی و راحتی سطح بالا
بهلطف فاصله محوری ۱۵۱۳ میلیمتری و طول ۲۱۳۲ میلیمتری طراحان انرجیکا توانستهاند فاصله ارتفاع نشیمنگاه (زین) را ۸۴۷ میلیمتر در نظر بگیرند که بالاترین سطح راحتی را در اختیار راکب قرار میدهد. بهمنظور راحتی راکب و دسترسی بهاطلاعات حرکتی و دینامیکی و کامپیوتر سفری، یک کلاستر ۵ اینچی TFT با زاویه نسبتا خاصی برای این ادونچربایک در نظر گرفته شده است تا این اطلاعات در اختیار راکب قرار گیرد. همچنین دستهفرمان این ادونچربایک بهگونهای طراحی شده تا سطح بالایی از راحتی را بهراکب هدیه دهد.
نیرویی که بیصدا تولید میشود!
انرجیکا اکسپریا یک ادونچربایک تمام الکتریکی است و از این رو، در بطن خود یک موتور پرتوان الکتریکی را جای داده است. موتور الکتریکی تعبیهشده در این ادونچربایک از نوع سنکرون مغناطیس دائم با شرایط متغیر یا PMASynRM است. بر این اساس موتور الکتریکی مربوطه بهلطف ساختار جدید در استاتور و سیمپیچ نسل جدید مبتنی بر آب-هوا خنک، عملکرد بسیار خوبی دارد. این موتور الکتریکی سه فاز بوده و میتواند حداکثر تا ۹۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند.
از آنجا که شاسی و بدنه انرجیکا اکسپریا از جنس آلومینیوم و پلاستیک فشرده است، گشتاور این موتور الکتریکی محدود شده است. بر این اساس حداکثر توان خروجی از این موتور الکتریکی به ۸۰ اسببخار در ۷ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی از آن به ۱۱۵ نیوتونمتر میرسد.
البته پیک توان خروجی این موتور الکتریکی به ۱۰۰ اسببخار در دور ۷۵۰۰ آرپیام میرسد. این موتور برقی سه فاز آب-هوا خنک از حداکثر دور موتور ۷۵۰۰ آرپیام برخوردار است که چنین قابلیتی منجر بهبرتری انرجیکا اکسپریا میشود.
جالب است بدانید یک گیربکس تکسرعته سه حالته برای این ادونچربایک در نظر گرفته شده است که انتقال قدرت بهچرخ عقب بهواسطه زنجیر نسل جدید صورت میگیرد. از نسل جدید رولبرینگها نیز بهره گرفته شده که کمترین میزان ارتعاش لحظهای را در زمان لانچ (حرکت سریع) ایجاد میکند.
جالب است بدانید هفت حالت رانندگی برای این ادونچربایک در نظر گرفته شده که چهار حالت از آن بهصورت پیشفرض در ECM برنامهریزی شده و سه حالت شخصیسازی نیز برای آن تعریف شده است. از سوی دیگر چهار حالت سواری اکو، شهری، بارانی و اسپرت برای اکسپریا در نظر گرفته شده است.
همچنین چهار حالت زیاد، متوسط، کم و خاموش برای احیاکننده نیروی الکتریکی تعریف شده که عملکرد بینظیری از این ادونچربایک را بهنمایش میگذارد. بر این اساس تنها ۳.۵ ثانیه زمان نیاز است که این ادونچربایک ۲۶۰ کیلوگرمی را از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.
برای تامین چنین نیروی حرکتی، یک پک باتری ۲۲.۵ کیلووات-ساعتی لیتیوم-پلیمر در نظر گرفته شده که میتواند در شهر حداکثر ۴۲۰ کیلومتر پیمایش را ثبت کند.
این باتریها بهصورت ترکیبی (شهری و خارج شهری) ۲۵۷ کیلومتر و برای پیمایش مسافتهای کوتاه تا ۲۰۹ کیلومتر و طبق استاندارد تست موتورسیکلتهای الکتریکی WMTC حداکثر ۲۲۲ کیلومتر مسافت را طی میکنند. طبق گفته کمپانی انرجیکا با شارژرهای سریع میتوان تا ۸۰ درصد ظرفیت این باتری را در کمتر از ۴۰ دقیقه شارژ کرد. البته با شارژر استاندارد حداکثر ۳ ساعت زمان نیاز است تا باتریهای لیتیوم-پلیمری اکسپریا شارژر شوند.
سواری باکیفیت، هندلینگ خوب
در محور جلو از کمکفنرهای (دامپرهای) ساخت کمپانی ZF بهقطر ۱۵۰ میلیمتر و با قابلیت تنظیم ۴۳ میلیمتری استفاده شده است. در محور عقب از ساختار مونوشوک با دامپرهایی (کمکفنرهایی) بهقطر ۱۵۰ میلیمتر و با قابلیت تنظیم ۵۵ میلیمتری استفاده شده است.
همچنین اهرمهای وی-شکل در طرفین زین از جنس آلومینیوم بوده و سواری بسیار باکیفیتی را بهراکب و سرنشین ارائه میدهند. جالب است بدانید کمکفنرهای این ادونچربایک قابلیت تنظیم در ۵ حالت را دارند و تایرهای سفارشی پیرلی Scorpion Trail II سواری آن را بسیار دلچسب میکند.
بهلطف مرکز ثقل پایین، هندلینگ بسیار خوبی در اختیار راکب قرار میگیرد. از نظر سیستم ترمز این ادونچربایک بهسیستم ABS، کنترل گردش در پیچ CBC و کنترل کشش TCS تجهیز شده است.
همچنین دو دیسک سوراخدار خنکشونده بهقطر ۳۳۰ میلیمتر و کالیپرهای ۴ پیستونه و یک دیسک سوراخدار خنکشونده بهقطر ۲۴۰ میلیمتر و کالیپرهای دو پیستونه، عملکرد فوقالعادهای دارند. سیستم ترمز ABS نصبشده در این ادونچر بایک از نسل بوش ۹.۳ MP است که عملکرد بینظیری را بهنمایش میگذارد. گارانتی انرجیکا اکسپریا ۳ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر است.