چرا تاکسیرانان پایتخت به مراکز معاینه فنی مراجعه نمیکنند؟
اقتصاد ایران: تاکسیهای تهران بهدلیل تردد بالا و پیمایش زیاد در کلانشهری که با مشکل آلایندگی هوا دستوپنجه نرم میکند، ملزم هستند سالانه دو مرتبه (هر6ماه یکبار) به مراکز معاینهفنی مراجعه کنند.
اما آنگونه که مسئولان اعلام کردهاند در ۸ماه گذشته تنها ۱۳ درصد تاکسیهای درحال تردد در تهران، به مراکز معاینهفنی مراجعه کردهاند. در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
مردودی تاکسیهای تهران ۵درصد بیشتر از خودروهای سواری است
مراجعه نوبت اول تاکسیها به مراکز معاینهفنی تهران رایگان است؛ اما رانندگان تاکسیهای پایتخت بر اساس آمارها، علاقهمند هستند به جای مراجعه بدون هزینه به مراکز معاینهفنی تهران به مراکز معاینهفنی سایر شهرها بروند. درست است که با راهاندازی سامانه سیفما هر خودرویی میتواند از هر مرکزی در سراسر کشور معاینهفنی بگیرد؛ اما مسئولان شهرداری بارها اعلام کردند با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران باید شرایطی ایجاد شود تا خودروهای هر شهر از مراکز معاینهفنی همان شهر گواهی اخذ کنند؛ خواستهای که ازسوی رانندگان تاکسی حتی با وجود این که امکان بهرهمندی یک نوبت معاینهفنی رایگان در تهران برای آنها وجود دارد، مورد استقبال نگرفته است.
مدیرعامل ستاد معاینهفنی شهر تهران در مورد مراجعه تاکسیهای پایتخت به مراکز معاینهفنی شهر تهران با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبانماه حدود ۲۱هزار دستگاه تاکسی پایتخت به مراکز معاینهفنی پایتخت مراجعه کردهاند، گفت: از این تعداد ۱۵هزار و ۳۲۶ دستگاه تاکسی مراجعه اول بودهاند.
در مجموع ۳۴درصد از خودروها به علت نقص فنی، موفق به اخذ معاینهفنی در مراجعه اول نشدهاند. سیدمحمدمهدی میرزاییقمی ادامه داد: میزان مردودی در تاکسیهای تهران به علت پیمایش بیشتر و همچنین بالا بودن سن ناوگان عمومی، حداقل ۵درصد بیشتر از خودروهای سواری است.
همچنین بر اساس مصوبه دولت، خودروهای عمومی (تاکسی) با سن بالای ۱۰سال، سالانه باید چهارمرتبه و مابقی آن ها سالانه دومرتبه به مراکز معاینهفنی مراجعه کنند که با توجه به تعداد و سن تاکسی های پایتخت، مراجعه حداقل سالانه ۱۸۰هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینهفنی قابلپیشبینی است که از این تعداد، سهم مراکز معاینهفنی شهر تهران بر اساس آمار مراجعه تاکسیها در هشت ماهه گذشته تنها ۱۳ درصد است.
وی در ادامه افزود: درست است که بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینهفنی کشوری سیمفا، پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی در مراکز معاینهفنی خودروهای شهر تهران به صورت دقیق و ضابطهمند بر اساس ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی انجام میشود اما پیشبینی راهکارهای قانونی و ضابطهمند جهت الزام مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینهفنی شهر تهران میتواند در افزایش اثربخشی معاینهفنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات، به ویژه برای خودروهای پرپیمایش در کلانشهر تهران موثر باشد.
قانون، ارجح بر مصوبه شورای شهر است
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در مورد بیعلاقگی رانندگان تاکسی برای مراجعه به مراکز معاینهفنی تهران توضیح داد: زمانیکه مدیرعامل ستاد معاینهفنی شهر تهران بودم، پیگیری کردم در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دغدغه اصلی مدیران و شهروندان است؛ نحوه سنجش آلایندگی خودروها متفاوت از سایر شهرهایی باشد که آلودگی هوا جزو دغدغههای آنها نیست.
شادی مالکی با تاکید بر اینکه هیچ الزامی بر اینکه تاکسی با شماره پلاک تهران حتما از مراکز معاینهفنی شهر تهران معاینهفنی بگیرد وجود ندارد، ادامه داد: نهتنها برای تاکسی، بلکه هر خودرویی با پلاک تهران به لحاظ قانونی میتواند از هر مرکز معاینهفنی در کشور معاینهفنی دریافت کند. بنابراین وقتی الزامی وجود ندارد، نمیتوانیم کاری کنیم. تنها میتوانیم سازوکار تشویقی فراهم کنیم و این کار را هم کردیم که در نوبت اول مراجعه تاکسی به مراکز معاینهفنی رایگان باشد و در این میان ممکن است تعداد زیادی از تاکسیها تمایل داشته باشند معاینهفنی خود را از بیرون شهر تهران اخذ کنند و نمیتوانیم الزامی برای این موضوع داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با تاکید بر اینکه نمیتوانیم لایحهای به شورای شهر ارائه دهیم تا رانندگان تاکسی ملزم به مراجعه به مراکز معاینهفنی تهران شوند؛ چراکه قانون ارجح بر مصوبه شورای شهر است، ادامه داد: دست من به لحاظ قانونی در این مورد بسته است اما قطعا راننده تاکسی نیز میخواهد خودرو سالم و ایمن داشته باشد که نیازی نباشد که هر ماه خودرو را به تعمیرگاه ببرد. دقت داشته باشید که حتما راننده نیز دلش نمیخواهد خودرویش کنار خیابان خراب شود و اگر بتوانیم زیرساختها را برای نوسازی و بهسازی خودرو فراهم کنیم، حتما تاکسیران نیز میخواهد معاینهفنی خودرویش را از مراکز معاینهفنی تهران بگیرد.
مالکی در پایان بیان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که تاکسیهای شهر تهران فرسوده هستند. فرسودگی یعنی نقص در سیستم ایمنی، نقص در سیستم فنی، نقص در سیستم آلایندگی و تنها راهکار درست، نوسازی ناوگان فرسوده است. از ابتدای سال جاری، ظرف ۷ماه برابر آمار سال گذشته نسبت به نوسازی تاکسیها اقدام کردیم و شاهد افزایش بیشاز ۱۸درصدی نوسازی در این زمینه بودیم. همچنین وام نوسازی دو برابر و تسهیلات متفاوتی به رانندگان داده شده است.