سهم ناچیز کالای ایرانی از بازار اسباببازی ایران
اقتصاد ایران: دبیر نهمین نمایشگاه ملی اسباببازی "قاچاق" را از موانع اصلی تولیدکنندگان این صنعت دانست و افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد بازار در دست اقلام وارداتی است.
وی با بیان اینکه محور اصلی نمایشگاه امسال توجه به اسباببازی ایرانی و محصولاتی است که در داخل تولید شده باشد، ادامه داد: ممکن است همه اسباببازیها طراحی داخلی نداشته و از طرحهای دیگر کشورها بهره برده باشند، اما همه آنها در تولید داخل بودن، اشتراک دارند.
بابایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 یا 80 درصد بازار اسباببازی در ایران، خارجی است و عمده اینها محصولاتی هستند که به صورت قاچاق وارد ایران شدهاند، تأکید کرد: این مسئله اهمیت تصمیمگیری صحیح در میان سیاستگذاران برای کاهش میزان واردات کالای قاچاق را میطلبد.
وی همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که کمبود کاراکتر ایرانی چه مشکلاتی را برای صنعت اسباببازی در کشور ایجاد کرده است، گفت: کاراکتر در طراحی و تولید اسباببازی و سرگرمی موضوع مهمی است اما باید بدانیم که اسباببازی و سرگرمی حلقه پایانی بازارسازی فرهنگی است. مسیر بازارسازی فرهنگی از داستان شورع میشود، تا داستان درستی برای کاراکتر تعریف نشود، انیمیشنی تولید نشود، آن انیمیشن دیده نشود و مورد توجه قرار نگیرد، تولیدکننده نمیتواند از این کاراکتر برای طراحی اسباببازی خود استفاده کند.
اینکه چرا تولیدکننده از کاراکترهای ایرانی استفاده نمیکند، سوال درستی نیست. اول باید کاراکتر از مجرای دیگر و زنجیره دیگری خلق شود، کاراکترهای درست بازآفرینی و خلق شوند و در قالبهای نمایشی درآیند و در نهایت توسط تولیدکننده در محصولات به کار گرفته شوند.
وی در پایان مهمترین چالش تولیدکنندگان اسباببازی را نوسان قیمت و شرایط اقتصادی دانست که تأمین مواد اولیه را برای فعالان این صنعت مختل و دشوار میکند.
نهمین دوره نمایشگاه ملی اسباببازی از بیستوپنجم دیماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است. این نمایشگاه تا 15 بهمنماه میزبان علاقهمندان در خیابان حجاب است.