پیشتازی "نروژ " در فروش خودرو برقی و آلایندگی صفر
اقتصاد ایران: نروژ نخستین کشوری است که در آن فروش خودرو برقی از بنزینی پیشی گرفته و در نتیجه آن به رکورد آلایندگی صفر از خودروها نزدیک شده است.
این کشور با 5.5 میلیون نفر جمعیت، سریعتر از هر کشور دیگری خودروهای برقی را پذیرفته و در آستانه تبدیل شدن به اولین کشوری است که فروش خودروهای سوخت فسیلی جدید را به تدریج متوقف میکند. سال گذشته، تعداد خودروهای برقی در جادههای نروژ برای اولین بار از خودروهای بنزینی بیشتر شد و خودروهای برقی تقریباً یک سوم از تمامی خودروهای نروژ را تشکیل میدهند.
طبق دادههای فدراسیون جادههای نروژ (OFV)، 88.9 درصد از خودروهای جدید فروختهشده در کشور در سال گذشته برقی بودند، که این رقم از 82.4 درصد در سال 2023 بیشتر است. در برخی ماهها، فروش خودروهای برقی به 98 درصد رسید، در حالی که خرید خودروهای بنزینی یا دیزلی تقریباً به صفر رسید.
مقایسه با سایر کشورها
در انگلیس، خودروهای برقی تنها 20 درصد از ثبتنامهای خودروهای جدید در سال 2024 را تشکیل دادند و در ایالات متحده آمریکا نیز این رقم فقط 8 درصد بود.
انقلاب برقی از کجا شروع شد؟
نروژ بدون شک پیشگام در زمینه خودروهای برقی است، اما این انقلاب الکتریکی سه دهه زمان برده است.
در این باره، کریستینا بو؛ دبیرکل انجمن خودروهای برقی نروژ، میگوید: «این حرکت از اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد وکمکم مالیات خودروهای بنزینی و دیزلی افزایش یافت تا این خودروها بسیار گرانتر از قبل شوند، در حالی که خودروهای برقی از مالیات معاف شدند.»
حمایت از خودروهای برقی ابتدا به منظور کمک به دو تولیدکننده نروژی خودروهای برقی اولیه بود. اگرچه این شرکتها ورشکست شدند، اما مشوقها برای خودروهای سبز باقی ماند.
سسیلیه کنیب کرگلوند؛ معاون وزیر حملونقل نروژ، میگوید: هدف ما این است که خودرو برقی همیشه انتخابی خوب و قابلاعتماد باشد تا خودروهایی با صفر آلایندگی انتخاب شوند.
اگرچه نروژ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز است اما هدف دارد که تمامی خودروهای جدید فروختهشده از سال 2025 به بعد، «صفر آلایندگی» باشند.
کلید موفقیت در برقی سازی
کلید موفقیت نروژ در این امر، سیاستهای بلندمدت و قابل پیشبینی بوده است، دولت نروژ به جای ممنوع کردن خودروهای با موتور احتراق، از سیاست های تشویقی استفاده کرده و علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و تعرفههای واردات برای خودروهای کم آلایندگی حذف شدند. سپس یک سری مزایا مانند پارکینگ رایگان، تخفیف در عوارض جادهای و دسترسی به خطوط اتوبوس نیز برای صاحبان خودرو برقی ایجاد شد.
در نروژ هنوز فروش خودروهای بنزینی و دیزلی مجاز است، اما تعداد کمی از مردم تمایل به خرید این نوع خودروها دارند.
در ایستگاههای بنزینی نروژ، بسیاری از پمپهای سوخت جای خود را به ایستگاههای شارژ سریع دادهاند و در سراسر نروژ اکنون بیش از 27 هزار ایستگاه شارژ عمومی وجود دارد.
این در مقایسه با 73.699 ایستگاه در انگلیس است، کشوری که جمعیت آن 12 برابر بیشتر از نروژ است. این بدان معناست که به ازای هر 100 هزار نفر، نروژ 447 ایستگاه شارژ دارد، در حالی که بریتانیا تنها 89 ایستگاه دارد.
تسلا، فولکسواگن و تویوتا، برندهای پرفروش خودروهای برقی در نروژ در سال گذشته بودند. در همین حال، برندهای چینی مانند MG، BYD، پولاستار و ایکسپنگ اکنون 10 درصد از بازار را تشکیل میدهند.
نروژ، برخلاف ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تعرفهای بر واردات خودروهای برقی چینی اعمال نکرده است.