کاهش ۱۱ درصدی ترافیک تهران - کرج با افتتاح آزادراه شمالی
اقتصاد ایران: کرج - رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: برآوردها نشان می دهند که با احداث آزادراه شمالی کرج حدود ۱۱ درصد از ترافیک اتوبان کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسدیان، در بازدید جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای البرز و دانشگاه تهران از پروژه آزادراه شهید سلیمانی کرج و پروژه مترو ایستگاه شهید سلطانی اظهار کرد: براساس بررسیها بیش از ۱۱ درصد ترافیک آزاد راه تهران - کرج جذب آزاد راه شهید سلیمانی خواهد شد.
رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: رویکرد این دوره از شورای شهر کرج در مورد پروژه آزادراه شهید سلیمانی بهطور ویژه بر تکمیل پلهای B0 و B1 متمرکز شد، این دو پل نقش کلیدی در اتصال به اتوبان شهید همت دارند، چراکه تا زمانی که این اتصال برقرار نشود، زنجیره ارزش پروژه شکل نخواهد گرفت و تلاشها بیثمر خواهد بود.
وی تصریح کرد: یکی از تصمیمات مهم شورای ششم شهر کرج، هدایت منابع مالی و اجرایی به سمت تکمیل این دو پل بود تا مسیر پروژه با سرعت و کارآمدی بیشتری به سرانجام برسد.
اسدیان با اشاره به انجام یک و نیم میلیون تن خاکبرداری در پل B0 بیان کرد: در خصوص پل B1 که شهرداری کرج در سال ۱۳۹۶ خود را به عنوان سرمایهگذار آن معرفی کرده بود، یک تغییر رویکرد جدی در شورای ششم اتخاذ شد. وی افزود: نخستین تغییر این بود که مدیریت شهری کرج دیگر بهتنهایی نقش سرمایهگذار را ایفا نکند و دولت نیز در تأمین هزینههای این پروژه مشارکت کند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: با تلاشهای استاندار، اعضای شورا و شهردار، بیش از ۲۰ جلسه برگزار شد تا دولت بهعنوان سرمایهگذار در این پروژه وارد شود و بخشی از بار مالی سنگین آنکه بر دوش مدیریت شهری کرج بود کاهش یابد. اسدیان اضافه کرد: در ابتدا دولت پذیرفت که ۳۰ درصد از هزینهها را بر عهده بگیرد، امّا با پیگیریهای مستمر و مذاکرات گسترده، این میزان به ۵۰ درصد افزایش یافت.
وی یادآور شد: این مشارکت، نقطه عطفی در اجرای پروژه بود زیرا دولتها تاکنون معمولاً در هیچ پروژهای بیش از ۳۰ درصد سرمایه گذاری و مشارکت نداشتهاند.
رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: برآوردها نشان میدهند که با احداث این بزرگراه، حدود ۱۱ درصد از ترافیک اتوبان کاهش مییابد و بار ترافیکی به سمت این پروژه منتقل میشود، البته هیچ سندی در تأیید این عدد مشاهده نکردهام و شبیهساز یا سیمیلاتوری که این موضوع را با اطمینان تأیید کند نیز در دسترس نیست.
اسدیان با بیان اینکه به نظر میرسد اگر این بزرگراه به درستی اجرا شود، ظرفیت کاهش ترافیک حتی بیش از ۱۱ درصد را نیز خواهد داشت، تاکید کرد: از سوی دیگر، بسیاری از کارهای اتوبان جنوبی که از گرمدره آغاز میشود و مصوبه شورای عالی ترافیک را نیز دریافت کرده، انجام شده و هزینه اجرای این اتوبان به مراتب کمتر از پروژه آزادراه شهید سلیمانی است.
اسدیان ادامه داد: با توجه به اینکه پل B1 به عنوان یکی از اصلی ترین بخشهای پروژه دارای پایهای به ارتفاع ۱۷۳ متر از کف رودخانه تا سطح پل بوده، آن را به یکی از برجستهترین و پیچیدهترین سازههای این پروژه تبدیل کرده است.