خط پایان بر توزیع صرف منابع برای اشتغالزایی در دولت چهاردهم
اقتصاد ایران: سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راهبرد اتصال ظرفیت ها و منابع برای حداکثر سازی بهره وری را محور اصلی و جایگزین الگوی توزیع صرف منابع مالی در دولت چهاردهم عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید مالک حسینی گفت: در این راه اجرای طرح اتصال بنگاه های خرد و کوچک به بنگاه های بزرگ و استفاده از ظرفیت نهاد های توسعه ای اشتغال مانند مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی برای ارتقاء بهره وری منابع تخصیصی و شفاف سازی وضعیت بازار کار، از رویکرد های اصلی ما محسوب می شود.
وی در نشست هماندیشی با نمایندگان دستگاه های اجرایی به تشریح اقدامات و برنامه های وزارت کار در زمینه ماده 6 برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه اشتغال در کشور پرداخت.
حسینی با بیان اینکه الگوی اعطای تسهیلات به تنهایی موجب ایجاد اشتغال پایدار نمی شود، گفت: اعطای تسهیلات بدون ارائه خدمات مشاوره ای و پشتیبانی موفق نبوده است .باید با ایجاد ساختار های نظارتی نوین فرایند ایجاد شغل را ارزیابی و پایداری آن را رصد کنیم. همچنین توزیع تسهیلات و تعهد اشتغال دستگاههای اجرایی باید برمبنای برنامه محوری و دو رویکرد اشتغالزا و زنجیره ای بودن فعالیت های اقتصادی انجام شود که متاسفانه در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
حسینی یکی از رویکردهای محوری معاونت اشتغال وزارت کار را ایجاد مفاهمه عمیق با جامعه و مردم عنوان کرد و افزود: باید بین آمار هایی که ارائه می کنیم و فهم جامعه از عملکردما در آن حوزه حداقل شکاف و اختلاف وجود داشته باشد تا مردم با برنامه های ما همراه شوند. هر قدر فاصله میان آمارهای ما با فهم عمومی جامعه اختلاف بیشتری داشته باشد فرصت برای بهره مندی از سرمایه اجتماعی در پیشبرد برنامه ها کاهش می یابد.
حسینی با بیان اینکه حل مسائل و برنامه ها و اقدامات باید مبتنی بر تقاضا محوری طراحی شود، اضافه کرد: در بسیاری از برنامه ها ما به رغم عدم تحقق اهداف برنامه بر تکرار آن اصرار داریم. در برنامه هایی که برای اشتغال طراحی می کنیم نباید بدون مشارکت همه فعالین این حوزه به ویژه نهادهای غیر دولتی، صنفی و علمی تصمیم گیری کنیم.
وی با اشاره به یکی از الزام های برنامه هفتم برای رشد اقتصادی 8 درصد که سرمایه گذاری 200 میلیاد دلاری خارجی است اضافه کرد:مقدمه ایجاد سالانه یک میلیون شغل در طول برنامه هفتم، رشد اقتصادی 8 درصدی است و قطعا بهبود فضای کسب و کار و افزایش رشد اقتصادی نسبت مستقیمی دارد بنابراین با توجه به محدودیت هایی که در جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد تمرکز بر افزایش بهره وری، بسیج و هم افزا کردن منابع و امکانات مغفول مانده اجتناب ناپذیر است.
حسینی با بیان اینکه منابع و تسهیلات باید با مطالعه و مبتنی بر نگاه توسعه متوازن منطقه ای توزیع شود گفت: برای سال آتی در منابع بودجه حدود 200 همت برای توسعه اشتغال کشور پیش بینی شده که هر چند این منابع نسبت به تقاضا و الزامات تحقق یک میلیون شغل خالص کسری جدی دارد اما اگر برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد می توان به حداکثر سازی اثربخشی آن امید داشت.
سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، مهم ترین الگوی ارزیابی ایجاد اشتغال در کشور را رهگیری هزینه دستمزد و بیمه اجتماعی افراد دانست و گفت: فرایند اثبات اشتغال به کار از طریق خوداظهاری محل شکاف بین آمار های دولتی و فهم عمومی جامعه است.
وی تصریح کرد: در این راستا نیازمند ایجاد اطلس اشتغال کشور با بهره گیری از داده موجود، تجمع داده ها و داده کاوی هوشمند هستیم.
حسینی بر نقش سازمان مردم نهاد به عنوان حلقه میانی دولت و مردم تاکید کرد و گفت: افزایش سهمیه سالانه ایجاد کسب و کار برای هریک از نهادها با رشد حداقل 10 درصدی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به تکلیف وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصاد و دارایی به منظور ایجاد مشوق های لازم برای توسعه و تقویت نهادهای پشتیبان کسب و کارهای خرد خانگی افزود: در منابع اشتغال زایی در سال آینده امکان جابجایی سهمیه دستگاه های اجرایی میان استان ها وجود دارد. و دستگاه و استانی که عملکرد پایینی داشته باشد ناگزیر بخشی از منابع خود را از دست خواهد داد و به استان های دیگر اختصاص خواهد یافت.
انتهای پیام/