«KMC SR3»؛ از تجدید تجربههای خوب تا لذت تجربههای جدید
اقتصاد ایران: KMC SR3 را باید یک کراساوور جمعوجور مجهز به یک پیشرانه کاملا کماستهلاک و نسبتا پرتوان دانست. زیرا این خودرو از یک موتور 4 سیلندر خطی 1600 سیسی تنفسطبیعی مجهز بهسیستم VVT بهره میبرد
جک S3 یکی از محصولات شرکت کرمانموتور است که بهواسطه مزایایی همچون پیشرانه تنفسطبیعی، استهلاک پایین، ایمنی بالا، تعلیق و سواری نرم، امکانات رفاهی قابل قبول، طراحی کابین کاربردی، خدمات پس از فروش مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی، بازار کارکرده خوب و ... از نخستین سال عرضه خود در بازار ایران (1396) تاکنون، توانسته بهفروش قابل قبولی دست یابد. حالا این کراساوور جمعوجور شهری که ابعاد و بسیاری از مشخصات فنی آن با نیسان جوک مشابهت دارد، قرار است جایش را روی خطتولید کرمانموتور بهنسخه جدید خود یعنی KMC SR3 بدهد.
برخی طرفداران پروپاقرص نسخه قبلی، بهخاطر فرم جلوپنجره، چراغهای عقب و نمای جانبی جک S3، لقب «سانتافه کوچولو» به آن داده بودند و برخی بلاگرهای خودرو نیز بهدلیل کماستهلاکی و با دوامی S3، از آن بهعنوان «تویوتای چینی» یاد کردهاند. اما در نسخه جدید این خودرو، شکل و شمایل اختصاصیتری را بهویژه در قسمت جلو شاهدیم و در بخش داخلی نیز بهجای داشبورد قبلی که از سبک طراحی داشبورد پورشه پلاتینیوم کاین 2007 پیروی میکرد، با یک طراحی بهروزتر روبهرو هستیم.
ابعاد و طراحی ظاهری «KMC SR3»
کیامسی اسآر 3 دارای طول ۴۳۴۵ میلیمتر، عرض ۱۷۶۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۴۰ میلیمتر است که آن را در کلاس کراساوورهای کامپکت قرار میدهد. فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتر و وزن خالص ۱۲۹۰ کیلوگرم این خودرو، آن را بهگزینهای مناسب برای استفاده شهری تبدیل کرده است. در نمای جلو KMC SR3 شاهد طراحی کاملا جدید و متفاوتی نسبت بهنسل قبلی این خودرو هستیم؛ جانمایی چراغهای جلو عوض شده است و بهسبک برخی خودروهای جدید، چراغهای اصلی بهمیانههای جانبی سپر و نوارهای دیلایت هم بهقسمت بالایی منتقل شدهاند.
جلوپنجره چندضلعی با تزئینات متفاوت همچنان سر جای خود قرار دارد و در مجموع باید گفت یک طراحی مدرن و تا حدودی فانتزی برای نسل جدید S3 در نظر گرفته شده است. در نمای جانبی طرح رینگها تغییر کرده و بخشی از ستون C نیز بهرنگ مشکی درآمده است تا جلوه جذابتری به این اتاق قدیمی ببخشد. طرح نمای عقب اما چندان تغییر نکرده و با همان استایل قبلی البته با برخی جزئیات جدید نظیر طرح متفاوت سپر و کشیدگی زه کرومی روی درِ صندوق تا زیر چراغهای عقب، مواجه هستیم.
داخل کابین «KMC S3»
یکی از تغییرات برجسته در داخل کابین SR3، طراحی داشبورد است که با خطوط افقی سادهتر و مرتبتر، حس فضایی بازتر و جادارتر را بهسرنشینان القا میکند.
نمایشگر لمسی مرکزی که در بالای داشبورد قرار گرفته، نهتنها از نظر اندازه بزرگتر شده بلکه با رابط کاربری بهینهشدهای همراه است که دسترسی بهامکانات چندرسانهای و تنظیمات خودرو را آسانتر کرده است. در مقایسه با نسخه قبلی، چینش کنترلها و دکمهها نیز بهشکلی هوشمندانهتر انجام شده که تجربه کاربری بهتری را فراهم میکند.
متریال بهکار رفته در کابین نیز ارتقا یافته است. استفاده از پلاستیکهای نرمتر در قسمتهای اصلی داشبورد و رودریها، همراه با تزئینات کرومی و طرح کربن، حس کیفیت بالاتری بهمحیط داخلی میبخشد.
از نظر جاداری، KMC SR3 همچنان شانس این را دارد که بهعنوان یکی از کراساوورهای پرطرفدار در کلاس خود بهشمار رود. فاصله محوری 2560 میلیمتری این خودرو، فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب فراهم کرده است. صندوقعقب SR3 نیز با ظرفیت 600 لیتری که بسیار بزرگتر از حد انتظار است، بهراحتی نیازهای مسافرتی یک خانواده پنجنفره را برآورده میکند. علاوهبر این، حجم صندوقعقب این خودرو با خواباندن صندلیهای ردیف دوم، قابل افزایش نیز هست.
مشخصات فنی «KMC SR3»
KMC SR3 را باید یک کراساوور جمعوجور مجهز به یک پیشرانه کاملا کماستهلاک و نسبتا پرتوان دانست. زیرا این خودرو از یک موتور 4 سیلندر خطی 1600 سیسی تنفسطبیعی مجهز بهسیستم VVT بهره میبرد. این موتور بهلطف ساختار 16 سوپاپ و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها میتواند 107 اسببخار قدرت را در دور 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 150 نیوتونمتر را در دور 3500 تا 4500 دور در دقیقه تولید کند.
نکته بسیار مهم درباره موتور 1.6 لیتری تنفسطبیعی KMC SR3، سازگار بودن آن با بنزین نامرغوب کشور است. زیرا برخورداری این پیشرانه از ساختار تنفسطبیعی، استهلاک بسیار پایینی را رقم میزند تا در بلندمدت هزینه نگهداری کمتری نیز ایجاد کند. درعین حال قدرت و گشتاور موتور بهکمک یک گیربکس 6 سرعته CVT با هماهنگی بسیار خوب، بهچرخهای جلو منتقل میشود. ساختار جدید این گیربکس، تعویض دنده بسیار نرم و آرامی را بهشما ارائه میدهد تا سطح کیفیت رانندگی را ارتقا دهد.
این خودرو که مجهز بهسیستم فرمان برقی است، از نظر ساختار سیستم تعلیق در محور جلو از سیستم مکفرسون و در محور عقب از سیستم نیمهمستقل میلپیچشی برخوردار است. این نوع ساختار سیستم تعلیق سبب کیفیت سواری شده تا SR3 را نسبت بهسایر رقبای خود برتری بخشد. ناگفته نماند که سایز تایرهای 55/205 با رینگهای 16 اینچی آلومینیومی در کیفیت سواری بسیار اثر مثبت دارد. سیستم ترمز این کراساوور کامپکت، هم در محور جلو و هم در محور عقب، از نوع دیسکی است که عملکرد بهتری در زمینه ترمزگیری دارد.
سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی «KMC SR3»
از جمله امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی KMC SR3 میتوان به ۴ کیسه هوا (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، ABS و EBD، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دندهعقب بههمراه خطوط متحرک راهنمای پارک، قفل مرکزی، ایزوفیکس، هشدار نبستن کمربندهای ایمنی تمام سرنشینان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، چراغهای جلو LED، چراغهای جلو مجهز بهسیستم مشایعت تا درِ منزل، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، چراغهای مهشکن عقب، روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو (اتولایت) و ۲ خروجی برق ۱۲ ولت اشاره کرد.
همچنین میتوان از چراغ روشنایی در روز، آینههای جانبی تاشونده برقی همراه با گرمکن، آینههای جانبی با تنظیم برقی مجهز بهراهنمای LED، قابلیت تنظیم غربیلکفرمان در ۲ جهت، کلیدهای کنترلی روی غربیلکفرمان، کروزکنترل، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلیهای ردیف جلو، روکشصندلی چرمی، کنسول جلو و زیرآرنجی ردیف عقب، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، شیشههای جانبی برقی، سیستم تکلمسی برای باز و بسته شدن تمام شیشهها با قابلیت تشخیص مانع (Anti-Trap)، باز و بسته شدن شیشهها از طریق ریموتکنترل، پاور ویندوز، نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۳ اینچی لمسی + بلوتوث + USB، ورودیهای USB ردیف جلو، آنتن بال کوسهای و ۶ بلندگو بهعنوان دیگر تجهیزات خودرو جک SR3 یاد کرد.
امکانات اضافهشده به «KMC SR3» نسبت به جک «S3»
گرچه فهرست نهایی امکانات KMC SR3 در زمان عرضه آن بهبازار مشخص میشود، اما تا این زمان میتوان گفت این خودرو نسبت به JAC S3 از امکانات بیشتری همچون دو کیسههوای جانبی، سنسور پارک جلو، خطوط متحرک روی دوربین دندهعقب، هشدار نبستن کمربندهای ایمنی برای صندلی سرنشین جلو و سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، یک خروجی برق ۱۲ ولت اضافه، آینههای جانبی تاشونده برقی، گرمکن صندلیهای ردیف جلو، سیستم تکلمسی برای باز و بسته شدن شیشههای سرنشینان (علاوهبر راننده) با قابلیت تشخیص مانع، باز و بسته شدن شیشهها از طریق ریموت کنترل، پاور ویندوز و آنتن بال کوسهای برخوردار است.