استراتژی غیرانگلیسی برای رهایی از شکست برقی
اقتصاد ایران: بسیاری از مردم خودروهای قبلی و سیاستهای کلاسیک جگوار؛ این خودروساز بریتانیایی را میپسندیدند اما عشق این طرفداران هیچگاه بر درآمد جگوار تاثیرگذار نبوده است.
این خودروساز با معرفی محصولاتی مانند XJ، کراساوور برقی آی-پیس و نسل دوم XK8 شجاعت بسیاری به خرج داد اما متاسفانه برای فروش آنها به مشکلات اساسی برخورد؛ تا اینکه حجم این چالشهای اقتصادی به حدی رسید که مقر جگوار-لندروور مملو از خودروهای برند شاسیبلندساز شده بود و خبری از جگوار نبود. مدیرعامل این برند انگلیسی، رادون گلاور، درباره مسیر متفاوت و زیبایی محصولات جگوار توضیح میدهد.
طرفدارانی که خرید نکردند
بسیاری امیدوار بودند جگوار به موفقیت برسد اما از انجام تنها کاری که باعث موفقیت آن میشد، خودداری کردند یعنی خرید خودرو. در این راستا، جگوار تصمیم گرفت با معرفی یک مدل مفهومی که به عقیده برخی به مدل توهمی نزدیک بود، راهی تازه را در پیش بگیرد.
رادون گلاور، دراینبار میگوید: «با هزار مشتری آینده خود در سراسر انگلستان، آمریکایشمالی، اروپا و چین صحبت و درباره جزئیات برند خود با آنها همفکری کرده و سبد محصولات را به آنها ارائه کردهایم. (این کار) روشی مناسب برای برآوردن خواسته مشتریان است. ابتدا بدنه و سپس کابین خودروها را به نمایش گذاشتیم و در آخر درباره مشخصات با آنها صحبت کردهایم. محصول بعدی باید مدرن باشد و ارزش ۱۲۰ هزار پوندی خود را توجیه کند. با سایر رقبا هم مقایسهاش کردهایم. برخی به آن علاقهمندند و برخی هم آن را دوست ندارند. مشتریان گفتند که باید تمام تجربه خرید و دارایی این برند را تغییر دهیم.»
به این ترتیب جگوار تمام ساختار درونی خود از بخش معرفی، نمایندگیها، فروش و... را دگرگون خواهد کرد.
گلاور ادامه داد: «آنها به جامعهای وارد میشوند که تنها مختص مالکان جگوار است.»
برنامه جگوار بر این اساس است که مشتری، نیازهایش را به نمایندگی اطلاع دهد و دردسر بررسی نیاز به سرویس خودرو از مالک دور میشود؛ نمایندگی هم در پاسخ به هشدار خودرو، مالک را از تاریخ برنامهریزیشده برای مراجعه به بخش سرویس دورهای آگاه میکند. این برند از این تاکتیک تازه استفاده میکند تا به رقبا برسد. پیش از این، جگوار بهخاطر محدودیتهای بسیار از نظر فناوری و مهندسی عقب میماند.
مشکلات آسیایی
امروزه حتی برندهایی مانند مرسدسبنز، بامو و آئودی هم در بازار چین به مشکل خوردهاند؛ چون چینیها به خرید محصولات تکنولوژیکال خود علاقه زیادی پیدا کردهاند. جگوار هم میخواهد یکی از آنها باشد.
گلاور اشاره میکند سهامداران جگوار در تاتاموتورز هند به ایده معرفی یک برند جدید مانند زیرشاخههای مختلف خودروسازان چینی رأی منفی دادهاند؛ تنها چاره، بازسازی خود برند اصلی بهشمار میرفت. او ایده ترکیب با لندروور را هم خندهدار میداند؛ چراکه شاسیبلندساز بریتانیایی خود مشغول جداکردن مدلهای رنجروور از دیفندر و دیسکاوری است.
او با اشاره به اینکه پلتفرم تازه جگوار با مشخصات خودروهای لندروور همخوانی ندارد، این ایده را ناممکن قلمداد میکند.
او با تشبیه شرکت خود به یک برند فشن و مد، اشاره میکند که مردم همیشه مدلهای بهیادماندنیاش مانند E تایپ، XK-SS و XJ-S را به خاطر خواهند داشت. چنین برندی هم میتواند هر گاه که لازم باشد به گذشته خود رجوع و از آن استفاده کند.
اگر جگوار، سدان تازه خود را با قیمت گزاف ۱۲۰هزار پوند به فروش برساند، در جایگاهی بین مرسدسبنز EQE، لوسیدایر و برخی مدلهای چینی برخی مدلهای پایینرده رولزرویس و بنتلی قرار میگیرد.
گلاور میگوید: «بسیاری از مدلهای BEV امروزه در بازار کابینی جلوآمده، چرخهای کوچک برای افزایش گستره قابلپیمایش، باتریهایی بالاآمده و آیرودینامیک حسابشده تری دارند. رعایت این اصل فیزیکی به این معناست که همگی به شکل یک صابون دربیایند. نتیجه این مسیر رسیدن به خودروهایی است که بازتاب حسی ندارند. ما خلاف این عمل کردیم. کاملا متفاوت. خودرو ما حضور قدرتمندی در جاده خواهد داشت.
عمر طولانیتر
در نهایت، گلاور امید دارد خودروهای عرضهشده در سال ۲۰۲۶ عمری ۸ تا ۹ ساله داشته باشند. او با اطمینان به این مساله اشاره میکند که خریداران جگوار نه بهخاطر برقیبودن که برای طراحی خوب، زیبایی و حسی که به مشتریان القا میکند، محصولاتش را خریداری خواهند کرد. همانطور که برخی رسانهها به خوبی نوشتهاند، مسیر تازه این برند یکی از دو حالت زیر را نشان میدهد یا جگوار با نقشهای غافلگیرکننده همه را شوکه خواهد کرد یا اینکه با ارائه این مسیر عجیب برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد!