«سوپرولوچه ۱۰۰۰» یادآور دوران طلایی ایتالیاییها
اقتصاد ایران: آنچه اموی آگوستا سوپرولوچه ۱۰۰۰ را از تمام اسپرتبایکهای همکلاس خود متمایز میکند، قلب تپنده آن است. یک موتور ۴ سیلندر خطی بهحجم ۹۹۸ سیسی اتمسفریک با ساختار ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر در بطن این اسپرتبایک ایتالیایی جا خوش کرده است.
امویآگوستا از سال ۱۹۴۵ بهدنیای پرهیجان موتورسیکلتها وارد شده و مسیر رقابتی و تازهای را رقم زده است. بهطوری که پس از ۸۰ سال، همچنان نام این کمپانی مطرح در جایگاه خاصی قرار دارد. امویآگوستا بهعنوان یکی از تولیدکنندگان ایتالیایی در صنعت موتورسیکلت همواره سعی کرده است محصولات خاص و اسپرتی تولید کند. این امر سبب شده است امویآگوستا سبک متفاوتی از موتورسیکلتهای اسپرت را روانه بازار کند.
امویآگوستا؛ یادآور خاطرات خوب
سال ۱۹۵۴ میلادی بود که امویآگوستا موتورسیکلت ریس یا مسابقهای خود را با نام ۳۵۰ ۴C تولید کرد. نکته بسیار مهم درباره طراحی این اسپرتبایک مسابقهای، شکل بدنه آن بود که بهلطف فلاپ منحنی و شیشهای، دارای انحنا در جلو و طراحی فوق آیرودینامیکی بود.
جالب است بدانید بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۶ میلادی، این موتورسیکلت در مسابقات جیپی افتخارات بسیاری کسب کرد. امویآگوستا ۳۵۰ ۴C یادآور خاطرات خوب از این برند ایتالیایی است که همه اسپرتدوستان بهآن علاقهمند هستند. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ میلادی (دوران پساکرونا) اسپرتبایک جدیدی با بهروزرسانی ۳۵۰ ۴C تولید کرد. این اسپرتبایک با نام سوپرولوچه شناخته میشود.
زیبایی رترو دیزاین در سوپرولوچه ۱۰۰۰
فلسفه طراحی سوپرولوچه ۱۰۰۰ یادآور خاطرات خوش ۳۵۰ ۴C است. طراحی بدنه این اسپرتبایک آیرودینامیکتر و جدیدتر شده تا حس و هیجان ۳۵۰ ۴C را بهبیننده القا کند.
با نگاهی بهپروفیل سوپرولوچه ۱۰۰۰ شاهد یک طراحی بینظیر و زیبا از امویآگوستا هستیم. پوزه منحنی، فلاپهای عضلانی که بهبدنه متصل شده، باک حجیم، فلاپهای تیز و اسپویلر منحنیشکل در عقب، استایل جذاب و اسپرتی به این اسپرتبایک ایتالیایی بخشیده است. استفاده از رنگ قرمز، نقرهای مات و رنگ طلایی برای رینگها و بخشی از شاسی، وقار این اسپرتبایک را دوچندان میکند.
درواقع طراحان امویآگوستا سعی کردهاند با طراحی رترو دیزاین (کلاسیک-مدرن) استایلی منحصربهفرد و متمایز نسبت بهتمام اسپرتبایکها بهوجود آورند. در نمای جلو شاهد طراحی پوزهای هستیم که انحنای آن از زاویه بیشتری برخوردار است . همچنین طراحی دو ورودی هوا درون پوزه و چراغ گرد هالوژنی در بخش میانی (که حس ۳۵۰ ۴C را تداعی میکند) چهره جسورانه و پویایی به این اسپرتبایک میبخشد. در نسخه ۲۰۲۵ این موتورسیکلت، اسپویلر T شکل دوتکه در طرفین طراحی شده تا ضریب درگ بهبود یابد و جریان هوا از روی بدنه بهتر عبور کرده و سبب بهبود خنککاری پیشرانه شود.
در نمای عقب با یک طراحی بسیار مجذوبکننده و زیبا مواجهیم. وجود دو اگزوز گرد در طرفین (درمجموع چهار اگزوز که مشابه لوله تفنگ هستند)، چراغ گرد در بخش میانی اگزوزها و حجم برآمده گلگیر عقب، نمای زیبا، چشمنواز و اسپرتی به سوپرولوچه ۱۰۰۰ میبخشند. ناگفته نماند که طراحی اگزوزهای گرد با چراغ گرد مزین به LED در بخش عقب، هارمونی بسیار خوبی را بهوجود آورده است.
رنگ خاص این اسپرتبایک Rosso Shock Perlato Argento Ago است که یکی از گرانترین رنگهای این اسپرتبایک بهشمار میرود. این رنگ، همان رنگ قرمز خاص ۳۵۰ ۴C با ترکیب رنگ نقرهای مات و طلایی است که استایل سوپرولوچه ۱۰۰۰ را بسیار جذاب میکند.
راحتی و ارگونومی سطح بالا
امویآگوستا سوپرولوچه ۱۰۰۰ از فاصله محوری ۱۴۱۴ میلیمتری برخوردار است. همچنین ارتفاع صندلی ۸۴۵.۸ میلیمتری سبب شده است این اسپرت بایک سطح بالایی از ارگونومی و راحتی را در اختیار راکب قرار دهد. همچنین زاویه قرارگیری راکب نسبت بهفرمان ۲۳ درجه بوده که این زاویه در فاصله ۹۶.۵ میلیمتری طراحی شده است. این زاویه و فاصله سبب شده است سوپرولوچه ۱۰۰۰ یکی از راحتترین اسپرتبایکهای حاضر در بازار جهانی باشد.
از سوی دیگر یک نمایشگر ۵.۵ اینچی افقی با کیفیت TFT برای کلاستر طراحی شده که با کیفیت بالا و رابط کاربری خاص، تمام اطلاعات سرعت، دور موتور، میزان مسافت طیشده، سوخت موجود در باک، چراغچک، چراغ ABS و تمام اطلاعات دیگر حرکتی را در اختیار راکب قرار میدهد. جالب است بدانید نمایشگر ۵.۵ اینچی سوپرولوچه ۱۰۰۰ از نسخه چهارم رابط کاربری امویآگوستا MV EAS بهره میگیرد.
سبکسازی با فرمولاسیون امویآگوستا
مهندسان کمپانی امویآگوستا با بهرهگیری از شاسی آلومینیومی و فریم پلاستیک فشردهسازیشده و همچنین استفاده از فولاد سبکوزن در بخش میانی، سبب کاهش وزن چشمگیری در این اسپرتبایک شدهاند. وزن خالص سوپرولوچه ۱۰۰۰ بدون احتساب باک ۱۵.۸ لیتری و راکب، به ۲۰۹ کیلوگرم میرسد که این عدد برای چنین اسپرتبایکی بسیار عالی است. ناگفته نماند که آلیاژ مورد استفاده در پیشرانه نیز از جنس آلومینیوم بوده که همین امر سبب شده است مجموع وزن این اسپرتبایک کاهش یابد و در انتقال حرارت نیز عملکرد بهتری داشته باشد.
قلبی پرتوان با ساختار جدید
آنچه اموی آگوستا سوپرولوچه ۱۰۰۰ را از تمام اسپرتبایکهای همکلاس خود متمایز میکند، قلب تپنده آن است. یک موتور ۴ سیلندر خطی بهحجم ۹۹۸ سیسی اتمسفریک با ساختار ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر در بطن این اسپرتبایک ایتالیایی جا خوش کرده است. این پیشرانه آب-هوا خنک بوده و با مکانیزم دومیلسوپاپرو DOHC طراحی شده است. جالب است بدانید قطر پیستون در این پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۷۹ میلیمتر و کورس پیستون ۵۰.۹ میلیمتر است. این مولفه فنی سبب شده است پیستون نسبتا بزرگ با شاتون کوتاهتر، حرکت خطی سریعتری را ایجاد کنند.
بر این اساس جداره سیلندرها آلومینیومی با پوشش تیتانیوم بوده که این ترکیبات سبب انتقال حرارت و کاهش تنش حرارتی متمرکز در بخش میانی پیشرانه میشوند. بهلطف کاهش ارتفاع اتاق احتراق، نسبت تراکم به ۱۳.۴ بهیک رسیده که با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت انژکتوری (بهازای هر دریچهگاز، دو انژکتوری تعبیه شده است) سوخت اتمیزه شده و بهسیلندر وارد میشود. با در نظر گرفتن چنین تکنولوژیهایی، سوپرولوچه ۱۰۰۰ میتواند حداکثر ۲۰۸ اسببخار قدرت را در ۱۳ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۱۶.۵ نیوتونمتر گشتاور را در ۱۱ هزار دور در دقیقه فراهم آورد.
حداکثر سرعت موتور ۱۴ هزار آرپیام (دور در دقیقه) است که با استفاده از سوخت بنزین با اکتان ۹۰ در دور ۱۳ هزار آرپیام ۲۰۸ اسببخار قدرت تولید میشود. وجه تمایز پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۸ سیسی امویآگوستا در این اسپرتبایک، استفاده از ۱۶ سوپاپ تیتانیومی، شاتونهای فورجشده تیتانیومی و بادامکهای بهینهسازیشده با پوشش DLC (کربن الماس) است. همین متریال سبب کاهش وزن کلی پیشرانه و افزایش راندمان شده است. دلیل نصب چهار انژکتور قبل از ورود هوا به دریچهگاز و چهار انژکتور دیگر در دریچهگاز، افزایش دبی و همچنین اینرسی است.
این افزایش دبی و اینرسی، سبب عملکرد بهتر پیشرانه در دورهای بالا میشود. اگزوزها نیز سفارشی از کمپانی آکراپوویچ بوده که جنس آنها تیتانیوم و با پوشش فیبرکربنی است که منجر بهبهبود خروج دود و ایجاد صدای مهیج در این اسپرتبایک میشوند.
برای انتقال این قدرت و گشتاور بهچرخ عقب یک گیربکس ۶ سرعته دندهثابت با فواصل کوتاه و ضرایب نزدیک به هم در نظر گرفته شده است که با مکانیزم هیدرومکانیکی تسریع تعویض دندهها، شتاب این اسپرتبایک را افزایش میدهد. بهلطف استفاده از زنجیر نسل جدید سبکوزن X تایپ از جنس تیتانیوم و آلومینیوم، انتقال قدرت بهخوبی صورت میگیرد. همچنین بوشهای نسل جدید که داخل زنجیر قرار دارند، سبب کاهش ارتعاشات و رانندگی بهتر با این اسپرتبایک میشوند.
سواری نرم، هندلینگ فوقالعاده
در محور جلو این اسپرتبایک از دو دامپر قابل تنظیم الکترونیکی سفارشی Öhlins بهقطر ۴۳ میلیمتری با قابلیت تنظیم ۱۱۹ میلیمتر استفاده شده است. در محور عقب نیز از سیستم مونوشوک با دامپر (کمکفنر) سفارشی Öhlins با قابلیت تنظیم الکترونیکی ۱۱۹ میلیمتر استفاده شده است. این مجموعه درنهایت سواری نرم و باکیفیتی برای راکب و سرنشین این اسپرتبایک فراهم میکند.
تایرهای ۵۵/۲۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در محور عقب و تایرهای ۷۰/۱۲۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در محور جلو، در ایجاد سواری نرم، بسیار موثر هستند. همچنین بهلطف سیستم ترمز حرفهای سفارشی کمپانی برمبو، شاهد ایمنی بسیار بالایی در این اسپرتبایک هستیم.
بر این اساس دو دیسک خنکشونده سوراخدار با کالیپر چهارپیستونه ساخت برمبو بهقطر ۳۲۰ میلیمتر در محور جلو و یک دیسک خنکشونده سوراخدار بهقطر ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه ساخت برمبو در محور عقب تعبیه شده است. این مجموعه در هماهنگی با سیستم ترمز ضدقفل ABS ایمنی بسیار بالایی را فراهم میآورند.
ارزش دردانه امویآگوستا
کمپانی اموی آگوستا در سال ۲۰۲۴ تعداد ۵۰۰ دستگاه از سوپرولوچه ۱۰۰۰ را بهتولید رسانده که قیمت هر دستگاه از این اسپرتبایک ۷۶ هزار و ۹۰۰ دلار است.