بازار خودرو با نوسان نرخ ارز یخ زد!

اقتصاد ایران: بررسی بازار خودرو در این روزها نشان می‌دهد دست بالا با خریداران است و به‌گفته فعالان بازار، فروشندگان در چنین بازاری دست‌شان بسته است. با این وجود رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم بوده و حجم معاملات به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

اگرچه بازار ارز طی چند هفته گذشته، روزهای پرهیجانی را پشت سر گذاشت، اما بازار خودروهای داخلی روند آرام و کم‌نوسانی را در پیش گرفته است به‌طوری که بازار خودرو بی‌اعتنا به‌نوسانات شدید بازار ارز تقریبا بدون تغییر باقی مانده و تنها در برخی از خودروها افت و خیزهای قیمتی محدودی رخ داده است. البته در این میان بازار خودروهای وارداتی کشور هم با وجود رشد نرخ ارز، روند نسبتا متفاوتی را در پیش گرفته است؛ به‌نحوی که منحنی کلی قیمت این خودروها در ماه‌های اخیر روندی نزولی داشته است. این جریان درحالی است که ابتدای هفته گذشته نیز با بالا گرفتن اختلاف نظر میان مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش‌بینی‌ها بر این مبنا قرار گرفت که واردات خودرو با مانعی جدی روبه‌رو شده است.

مجلس که در لایحه بودجه سال آینده مبلغ پیشنهادی دولت برای واردات خودرو را از یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌یورو به ۲ میلیاردیورو افزایش داده بود، با مخالفت مجمع مواجه شد و مجمع تشخیص این افزایش را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست.

البته دولتی‌ها در لایحه پیشنهادی خود اختصاص «۲ میلیارد یورو برای واردات خودروهای سواری» را در نظر گرفته بودند؛ اما این بند از تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۴ در کمیسیون تلفیق با رقم دیگری به‌تصویب رسید؛ رقمی که نمایندگان در صحن علنی نیز آن را تایید و تصویب کردند که با مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همراه شد. از جمله ایرادات هیات عالی نظارت، موضوع اضافه کردن یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو به پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه و احتمال کسری منابع ارزی دولت اعلام شده است و از آن‌جا که به‌گفته نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ دولت برای منابع ارزی خود برنامه‌ریزی کرده است، این مساله می‌تواند سیاست‌های پولی و ارزی را دچار مشکل کند.

به‌گفته فعالان بازار، در صورت عملی شدن نظر هیات عالی نظارت و کاهش ارز تخصیصی به‌واردات، این امر می‌تواند بر جریان واردات خودرو در سال آینده تاثیر گذاشته و با کاهش واردات، مسیر قیمت خارجی‌ها را نیز تغییر دهد. در هر حال بررسی بازار خودرو در این روزها نشان می‌دهد دست بالا با خریداران است و به‌گفته فعالان بازار، فروشندگان در چنین بازاری دست‌شان بسته است. با این وجود رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم بوده و حجم معاملات به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

کارشناسان دلیل این رکود را کاهش قدرت خرید مردم، بی‌ثباتی در بازارهای مالی و انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت‌ها عنوان می‌کنند. البته از اواسط هفته گذشته دلار در بازار کاهشی شده است؛ اتفاقی که به گفته فعالان بازار در صورت تداوم می‌تواند مسیری متفاوت را برای بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال رقم بزند و با برآورده شدن انتظار خریداران، شاهد افزایش تقاضا و رشد معاملات در بازار خودرو باشیم. این درحالی است که باید گفت خودروسازان بخش قابل‌ توجهی از محصولات خود را با قیمت‌های اصلاح‌نشده فروختند و به‌همین دلیل، تعلیق قیمت سبب خروج ۱۴۰ همت نقدینگی بالقوه از جیب آن‌ها شده است. محصولاتی که خودروسازان در این هشت ماه فروخته‌اند، شامل فروش فوری و پیش‌فروش می‌شود.

خودروهایی که به‌صورت فروش فوری عرضه شده‌اند، دارای قیمت قطعی بودند؛ بنابراین با قیمت‌های قبل از اصلاح ۳۰ درصدی به‌فروش رفته‌اند. محصولاتی هم که پیش‌فروش شده‌اند، در صورتی که زمان تحویل آن‌ها در همین هشت ماه بوده، با قیمت‌های قبل از اصلاح ۳۰ درصدی به‌فروش رسیده‌اند. این درحالی است که اگر طبق عرف معمول، مجوز اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها در ابتدای امسال صادر می‌شد، هم خودروهای فروش فوری و هم پیش‌فروش‌ها با قیمت بالاتری (به‌طور میانگین ۳۰ درصد) فروخته می‌شدند.

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳)

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۱۵ میلیون‌تومان، ری را (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۸ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۱ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۹ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که کیا K۵ توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ