تکمیل کریدورهای آزادراهی کشور اولویت اصلی دولت است
اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ساخت تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویتهای اصلی دولت و وزارت راه دانست و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخصهای گفتمان دولت وفاق ملی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هوشنگ بازوند مدیرعامل این شرکت، تکمیل کریدورهای ترانزیتی در بخش آزادراهی را اولویت دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخصهای گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویتهای مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب ۷ طرح تشریح کرد و افزود: کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع ۶ هزار و ۱۸۶ کیلومتر است که در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۶ کیلومتر از آنها به بهرهبرداری رسیده است، ۳۳۹ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و برای تکمیل بخشهای باقیمانده بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد یکی از مهمترین شریانهای ترانزیتی کشور اعلام و بیان کرد: این کریدور از تهران آغاز میشود و با عبور از قم، اراک، خرمآباد و اهواز به بندر امام خمینی در جنوب متصل میشود.
بازوند ادامه داد: این کریدور ۸۱۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۵۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و ۱۴۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه قم-سلفچگان و اراک-خرمآباد در دست اجرا قرار دارد و به منظور تکمیل بخشهای باقیمانده ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیل کننده ارتباط پایتخت با شمال غرب کشور دانست و اظهار داشت: این کریدور به طول ۹۱۴ کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمال غرب کشور طراحی شده است که در حال حاضر ۶۶۴ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و عملیات اجرایی ۹۲ کیلومتر شامل قطعه ۶ آزادراه ارومیه تبریز و آزادراه تبریز مرند در دست اجرا است.
بازوند در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور اظهار کرد: این کریدور به طول ۶۰۷ کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور میرسد. ۲۸۸ کیلومتر آن در حال حاضر زیر عبور قرار دارد و ۸۵ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال-جنوبی ۱ هزار و ۲۹۷ کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول ۳۱۲ کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهرهبرداری قرار دارد و عملیات اجرایی ۹۸۵ کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تکمیل کریدور شماره پنج با هدف اتصال آزادراهی تهران-قزوین-رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویتهای دولت دانست و ادامه داد: این کریدور ۵۲۰ کیلومتر است که در حال حاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی ۱۹۰ کیلومتر دیگر نیازمند ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
بازوند در ادامه از تکمیل شدن ۷۰۷ کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره ۶ خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران-قم-اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حال حاضر حدود ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مسیر تهران - چرم شهر - گرمسار - سمنان - مشهد - سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور ۹۵۴ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصالآزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور ۸۳۶ کیلومتر از آن باقیمانده است.
وی در پایان گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهرهبرداری رسیده است، ۷۶۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و ۱ هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این اولویتهای آزادراهی به دنبال مشوقهای لازم برای حضور بخش خصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهرهمندی از مزایای آن هستیم.