خودروسازان عامل کاهش جمعیت کشور/ مرگ ۲۰۰۰۰ نفر در تصادفات

اقتصاد ایران: معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای گفت: باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا رئیسی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش جوانی جمعیت، در اولویت نبودن آن برای برخی از مسئولان است، اظهار کرد: شاید برخی مسئولان در مورد جمعیت، شنیده باشند اما هنوز دغدغه اصلی و اولویت اول آن‌ها نیست در حالی که وقتی به پیامدهای آن فکر کنیم، متوجه می‌شویم که اولویت اول و اصلی ایران، جمعیت است.

وی افزود: اگر بخواهیم مسئله جمعیت را حل کنیم گاهی باید فراتر از قانون جوانی جمعیت عمل کنیم؛ اگر دستگاه‌های اجرایی به تکالیف این قانون فقط به عنوان رفع تکلیف نگاه کنند، موفق نمی‌شویم. جلسات و همایش‌ها، مشکل جمعیت را حل نمی‌کند بلکه هر چیزی اعم از اقتصاد، فرهنگ و دیگر عواملی که مانع فرزندآوری است، باید حل شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: هر کسی در حوزه مسئولیت خود اقدامی انجام دهد که مانع فرزندآوری شود یا ناامیدی ایجاد کند، مقصر است. وزیر بهداشت هم چندین بار تاکید کرده که حل مسئله جمعیت، نیازمند عزم و اراده ملی و یک کار علمی است و با نمایش و وعده، مشکل جمعیت قابل حل نیست. مسائل پیچیده و در هم تنیده اجتماعی، به صورت خطی حل نمی‌شود.

رئیسی از کاهش جمعیت به عنوان یک معلول از یک شبکه عِلّی یاد کرد و گفت: همه علت‌های کاهش جمعیت باید برطرف شوند تا بگوییم معلول که جمعیت است، به سمت رشد حرکت می‌کند. ساده‌انگارانه است که بگوییم مثلا غربالگری یا وسایل پیشگیری را حذف می‌کنیم، جمعیت افزایش می‌یابد که این استدلال نادرستی است البته شاید این عوامل سهمی داشته باشند اما باید دقیقاً مشخص شود.

وی، هزینه‌کرد بالا در حوزه درمان ناباروری را عامل افزایش جمعیت ندانست و گفت: همه علت‌های کاهش جمعیت باید در کنار همدیگر به صورت علمی با استفاده از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته و حل شوند. اگر به افزایش جمعیت، رویکرد پزشکی داشته باشیم، مشکل حل نمی‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل معضل جمعیت نیست، گفت: سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که سهم قابل توجهی از این قربانیان، جوانان مولد هستند که باید پیشگیری شود؛ وضعیت جاده‌ها، فرهنگ رانندگی و خودروها باید بهتر شود. خودرو هم باعث مرگ و میر جوان‌ها در جاده‌ها می‌شود و هم به دلیل نقص در سوختن بنزین، آلودگی ایجاد می‌کند. بنابراین باید خودروسازان را به عنوان مانع رشد جمعیت در نظر گرفت.

رئیسی از وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت جمعیت یاد کرد و گفت: اگر نوزادی متولد می‌شود و یا نارس به دنیا آمده باید مراقبت‌های مورد نیاز را دریافت کند تا به فردی مولد برای آینده کشور تبدیل شود. وزارت بهداشت در دوران بعد از انقلاب بر کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار تمرکز کرده است. دورانی مرگ و میر کودکان در هزار تولد زنده، بالاتر از 150 بود که در حال حاضر این شاخص به کمتر از 8 رسیده است.

وی با اشاره به نرخ امید به زندگی 55 سالگی در ابتدای انقلاب، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در کشور افزایش یافته و جمعیت بیشتری زنده می‌مانند و زندگی می‌کنند. در حوزه بارداری نیز قبلا مادری که پرخطر بود هم خودش و هم نوزادش، از بین می‌رفت اما با مراقبت‌های بارداری، مادر و نوزاد با سلامت از این مرحله عبور می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که بیشتر از تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت، عمل کرده است اما هنوز نگران جمعیت هستیم چون حتی اگر 100 درصد وظایف خودمان را در وزارت بهداشت انجام دهیم، جمعیت کشور افزایش پیدا نمی‌کند چراکه حل مسئله جمعیت با رویکرد خطی و تک بعدی، قابل حل نیست.

رئیسی تصریح کرد: خودروسازان با ما جلسه‌ای برای بهبود وضعیت خودرو نمی‌گذارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی با آنها داشته و کسی حریف خودروسازان داخلی نمی‌شود و جلساتی که با آنها برگزار می‌شود، تاثیری در بهبود کیفیت ندارد چون مونتاژکار داخلی هستند. درست است که خطای انسانی در بروز حوادث جاده‌ای و ترافیکی نقش اصلی را دارد اما کیفیت پایین خودرو در زمینه‌ایمنی هم نقش مهمی دارد همچنین 60 درصد علت آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.

وی به تفاوت سن قانونی و فیزیولوژیک در باروری مردان و زنان اشاره و عنوان کرد: از نظر فیزیولوژی، یک زن می‌تواند مثلا از سن 15 تا 49 سالگی، باردار شود اما باید ریسک آنها بررسی شود اما قطعا بهترین سن باروری، زیر 40 سال است اما مراقبت‌ها به زنانی که بعد از سن 40 سالگی هم باردار شوند، از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، توصیه می‌شود بارداری زنان در سنین 20 تا 30 سالگی باشد. سن قانونی بارداری در هر کشوری متفاوت است که برخی کشورها از 18 سالگی به بعد سن قانونی بارداری است. در حال حاضر میانگین سن ازدواج زنان به حدود 25 تا 26 سال و مردان به حدود 28 سال رسیده است.

رئیسی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که فاصله اولین فرزندآوری از ازدواج، 4.5 تا 5 سال طول می‌کشد که این فاصله باید کمتر شود. اگر افراد در سنین بالا ازدواج کنند و 5 سال هم طول بکشد تا اولین فرزند و 5 سال دیگر تا دومین فرزند فاصله بیفتد، تمایل به فرزندآوری بیشتر، کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ