مس صادر کردیم تا گوشی لوکس وارد کنیم؟
اقتصاد ایران: در حالی شاهد صادرات موارد خام و نیمه خام استراتژیکی مانند مس با حداقل ارزش افزوده هستیم که در مواردی ارز حاصل از این صادرات برای واردات تلفنهای همراه لوکس آمریکایی که بعضا رفرش و ریپک شده بودند و همچنین شمش طلا استفاده شده است.
صادرات مس به بهای آیفونهای دستدوم/ از دست رفتن منابع ملی و زیان مصرفکننده
بررسیها نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از مس استخراجی کشور بهصورت خام یا نیمهخام صادر شده است. این سیاست صادراتی در حالی اجرا شده که در ازای آن، کالاهایی نظیر شمش طلا و تلفنهای همراه لوکس آمریکایی وارد کشور شدهاند.
برخی از آیفونهای وارد شده در این مدت نیز آیفونهای 13 رفرش و ریپک شده بودند. در بازه زمانی که شاهد محدودیت واردات آیفونهای 14 و مدلهای بالاتر به سبب مشکلات ارزی کشور بودیم، عدهای با اظهار آیفونهای رفرش و ریپک شده به عنوان کالای نو اقدام به واردات آیفونهای 13 کردند که قیمت آنها در بازار جهانی بسیار پایینتر از کالای نو بود.
در حقیقت شاهد واردات آیفونهای با کیفیت پایین و فروش آنها به قیمت کالای نو به مصرفکننده بودیم. برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات این کالا بخشی از ارز بسیار ارزشمند و با کیفیت کشور که حاصل از صادرات محصول استراتژیکی مانند مس بوده است مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت با این اتفاق نه تنها شاهد زیان منابع ارزی کشور بودیم بلکه مصرفکننده نیز با خرید آیفون رفرش یا ریپک شده دچار زیان شد.
چرا منابع ملی قربانی سیاستهای اشتباه میشوند؟
با توجه به این اتفاقات و موارد تخلف پیش آمده در واردات تهاتری کالا، تصمیمگیران اقدام به محدود کردن کد تعرفههای وارداتی مرتبط با این کالاها کردهاند. اما در اینجا همچنان چند پرسش اساسی مطرح است. آیا منطقی است که منابع ملی همچون مس، که میتواند ارزشی افزوده و اشتغالآفرینی گستردهای در صنایع داخلی ایجاد کند، بهصورت خام صادر شود و در ازای آن کالاهایی با ضرورت پایین وارد کشور شود؟
صادرات مواد خام، بهجای بهرهبرداری از ظرفیتهای تولیدی داخلی، نهتنها ارزش افزوده را کاهش میدهد بلکه وابستگی کشور به واردات کالاهای غیرضروری را نیز افزایش میدهد.
در نتیجه تصمیمگیران اقتصادی کشور باید در خصوص چنین مواردی تأمل جدیتری داشته باشند. آیا صادرات مواد خام مانند مس به قیمت واردات شمش طلا و گوشیهای لوکس، توجیهپذیر است؟ آیا این سیاستها منافع ملی و آینده اقتصادی کشور را تأمین میکنند؟ این پرسشها نیازمند پاسخگویی روشن و اقداماتی هدفمند برای اصلاح ساختار تجارت خارجی کشور هستند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه