با پرستیژترین سدان وارداتی
اقتصاد ایران: تعیین سقف قیمتی 20 هزار یورویی برای واردات خودرو در دور جدید واردات سبب شد خودروهای شاسیبلند وارداتی با برندهای غیر چینی همگی از نوع تکدیفرانسیل (دیفرانسیلجلو) عموما با ابعاد جمعو جور و با آپشنهای حداقلی و با پیشرانههای ضعیف و کمبهره راهی بازار ایران شوند .
این موضوع سبب شد خودروهای وارداتی شاسیبلند در برابر شاسیبلندهای چینی مونتاژی یا وارداتی با موتورهای قدرتمند و همچنین سطح بالای آپشنها حرف چندانی برای گفتن نداشته باشند و همچنان نبض بازار در اختیار شاسیبلندهای چینی بماند. اما کمکم توجه مخاطب بازار خودرو متمرکز بر خودروهای سدان وارداتی شد؛ زیرا سقف قیمت 20 هزار یورویی کمتر بر آنها تاثیر میگذارد و امکان واردات مدلهای سدان سایز بزرگ با سطح بالای آپشنها وجود دارد. بر این اساس با افزایش واردات، شاهد گسترش تنوع وارداتیها در سگمنت سدان هستیم. یکی از شاخصترین این مدلها اشکودا سوپرب یا بهتلفظ دیگر ساپرب سدان سگمنت D است که زیر برند گروه فولکسواگن بهشمار میرود و توسط «پارس ساتر هوشمند»، شرکت زیرمجموعه «هلدینگ خودرویی ایران روور» بهبازار کشورمان راه پیدا کرده است. با این مقدمه بهبررسی اشکودا ساپرب میپردازیم:
گروه فولکسواگن بههمراه تویوتا در بیش از یک دهه گذشته همواره درصدر فروش جهانی خودرو قرار داشته است. درواقع در طول 15 سال گذشته عموما عنوان بزرگترین و پرتیراژترین خودروساز جهان میان تویوتا و فولکسواگن دست بهدست شده است.
گروه فولکسواگن دارای بیشترین تنوع برند در میان گروههای خودرویی است. این برندها از بوگاتی، بنتلی، لامبورگینی، دوکاتی، آئودی، فولکسواگن، اشکودا و نهایتا سئات تشکیل شده و در بخش خودروهای تجاری نیز شامل اسکانیا، مان و خودروهای تجاری خود فولکسواگن است. به این ترتیب گروه فولکسواگن دارای بزرگترین سبد برند جهان در میان تمام خودروسازان است که از خودروهای مورد استفاده عموم تا گرانترین خودرو جهان (بوگاتی) را شامل میشود. بهرغم این پیشینه عظیم برند، اعتبار و مهندسی، محصولات این گروه آنچنان که باید، در بازار کشور ما معرفی نشدهاند. درحالی که فولکسواگن در بازار اروپا، چین و کشورهای آمریکای جنوبی همواره رتبه نخست فروش را در اختیار داشته است.
در میان برندهای فولکسواگن، اشکودا یک برند خاص محسوب میشود. اشکودا در ابتدا و قبل از فروپاشی کمونیست متعلق بهکشور چکاسلواکی بود و برند ملی این کشور محسوب میشد؛ اما با فروپاشی کمونیست در ابتدای دهه 90 میلادی و تجزیه کشور چکاسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی در اختیار چکها قرار گرفت. در همان سالها دولتمردان جمهوری چک تصمیم گرفتند 90 درصد سهام این شرکت را به فولکسواگن واگذار کنند و به این ترتیب اشکودا بهیکی از برندهای بزرگترین خودروساز اروپا و جهان تبدیل شد.
اشکودا در دستان فولکسواگن بهسرعت پیشرفت کرد و در طول حدود سی و اندی سال گذشته چندین مرتبه عنوان خودرو سال اروپا را از آنِ خود کرده است. فولکسواگن برای اشکودا جایگاه برندی همانند خودروهای اسکاندیناوی یعنی ولوو و ساب ایجاد کرد و آن را تبدیل بهخودرو افراد روشنفکر و تحصیلکردهای کرد که کیفیت و ایمنی، نخستین اولویت آنها در تصمیم خرید یک خودرو است.
نخستین محصول اشکودا تحتمالکیت فولکسواگن سدان اوکتاویا بود؛ اما در طول دو دهه گذشته سبد محصولات اشکودا بهسرعت تکمیل شده و امروز سبد کاملی از محصولات را در بر میگیرد؛ اما گل سرسبد محصولات اشکودا سدان سگمنت D ساپرب یا سوپرب است.
ساپرب کاملا بر اساس آخرین نسل پلتفرم فولکسواگن پاسات بنیان نهاده شده و بیش از هر محصول دیگری در خانواده برندهای فولکسواگن شبیه بهپاسات است. درواقع ساپرب و پاسات برادران دوقلو یکدیگر هستند که از لحاظ پلتفرم، پیشرانه، گیربکس و بقیه مشخصات فنی کاملا یکسان بهشمار میروند و تنها تفاوتهای آنها بهتفاوت جزئی در ابعاد و همچنین طراحی تا حدی متفاوت بیرونی و داخل کابین محدود میشود. ساپرب درواقع برای هدف قرار دادن مشتریان اروپایی ساخته شده است که بهدنبال یک پاسات متفاوتتر هستند.
با آغاز دور جدید واردات خودرو، شرکت «پارس ساتر هوشمند»، زیر مجموعه «گروه خودرویی ایران روور» اقدام بهعرضه محصولات اشکودا در ایران کرده است. سه محصول اشکودا تا بهامروز برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شدهاند؛ سدان سایز متوسط اوکتاویا، سدان سایز بزرگ ساپرب و کراساوور جمعوجور کودیاک. در میان این سه، ساپرب شاخصترین محصول اشکودا است.
خودرویی که ترکیبی از پرستیژ، ایمنی و کیفیت است. اگر از دوستداران خودروهای اروپایی بهویژه مدلهای آلمانی باشید، پس از دیدن و راندن ساپرب، بههیچ عنوان مدلهای کرهای و ژاپنی همسگمنت برای شما جذاب نخواهند بود. بر این اساس کیفیت اشکودا ساپرب مثالزدنی است.
این کیفیت را با نخستینبار نشستن در کابین آن میتوان مشاهده و احساس کرد. همچنین این خودرو از بالاترین سطح ایمنی برخوردار است و یکی از بالاترین سطوح ایمنی فعال و غیر فعال را در میان خودروهای همسگمنت ارائه میکند که ریشه در فلسفه طراحی و سابقه فعالیت برند اشکودا دارد.
پیشرانه اشکودا ساپرب عرضهشده بهبازار ایران، نسخه معروف فولکسواگن است که این روزها در اکثر مدلهای وارداتی این شرکت بهبازار ایران مورد استفاده قرار گرفته است؛ موتور ١.٤ لیتری توربوشارژ TSI VW با قدرت ١٥٠ اسببخار و گشتاور ٢٥٠ نیوتونمتر که با یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه همراه شده است.
هماهنگی عالی این موتور و گیربکس با یکدیگر سبب شده است توانایی حرکتی این خودرو بسیار فراتر از رقبای کرهای و ژاپنی آن باشد و حداقل هدررفت نیرو اتفاق بیفتد؛ درنتیجه عملکرد آن بههیچعنوان قابل مقایسه با موتورهای ١٥٠٠، ١٦٠٠ یا ١٨٠٠ سیسی توربو یا هیبرید رقبای کرهای و ژاپنی آن نیست. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها ٦ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر است.
اشکودا ساپرب دارای فهرست کاملی از آپشنهای رفاهی و ایمنی است. از آپشنهای ایمنی این خودرو میتوان به رادار (١٢ عدد)، هشدار خستگی راننده، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم نشانگر باد تایرها، کنترل خودرو در سربالایی، ترمز کمکی، کروزکنترل و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.
آپشنهای رفاهی این خودرو شامل نمایشگر ٩.٢ اینچی، نشاندهنده کلاستر ١٠.٢ اینچی، سنسورهای پارک جلو و عقب، استارت دکمهای، آینههای جانبی برقی با گرمکن و تاشو برقی، صندلی برقی 8 حالته، ترمزدستی برقی، اتو هلد، دوربین دندهعقب، کیلس، سانروف، باز شدن برقی درِ صندوقعقب، ٤ درگاه USB، شارژ وایرلس، غربیلکفرمان D کات با تنظیم چهار حالته، سیستم کمکی پارک و اتوپارک، جیپیاس، تریم چرمی، سنسورهای نور و باران و تهویهمطبوع دو نقطهای اشاره کرد. همچنین فاصله محورهای جلو و عقب ٢٨٤١ میلیمتری نوید کابینی بسیار دلباز و جادار را بهما میدهد. صندوق بار ٦٢٥ لیتری آن نیز فضای بسیار زیادی را برای سفرهای خانوادگی فراهم میکند که قابل مقایسه با رقبای همسگمنت آن نیست.
درنهایت باید گفت عرضه این خودرو توسط شرکت زیرمجموعه هلدینگ ایران روور که دارای پیشینه طولانی در عرصه صنعتخودرو کشور است و برای خودرو دوستان نامی معروف و شناختهشده بهشمار میرود، از ارائه خدمات پس از فروش مناسب و چشمگیر برای این سدان با پرستیژ و با کیفیت گروه فولکسواگن خبر میدهد .