۱۰ گزینه ایدهآل برای آنها که به خودروی ملی اعتنایی نمیکنند
اقتصاد ایران: اگر با زیر یک میلیارد تومان خواهان یک سدان خارجی هستید، در این مطلب گزینههای مختلفی از تویوتا و هیوندای گرفته تا شورلت و بنز را پیدا خواهید کرد.
برترینها: در بازار حال حاضر کشورمان اگر با بودجه زیر یک میلیارد تومان به دنبال خودروی صفرکیلومتر باشید، بهجز خودروهای داخلی انتخاب دیگری نخواهید داشت. این خودروها اما کیفیت پایینی دارند و حتی ممکن است از همان ابتدا به دلیل مشکلات مختلف شما را به نمایندگی و تعمیرگاهها بکشانند.
به همین دلیل، خیلیها ترجیح میدهند با همین بودجه سراغ خودروهای کارکرده خارجی بروند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با 10 نمونه از سدانهای وارداتی متعلق به دهه ۹۰ میلادی (70 شمسی) آشنا شویم که هماکنون با بودجهای از دویست میلیون تا یک میلیارد تومان قابل خریداری هستند. این مطلب به کوشش وبسایت پدال گردآوری شده. با ما همراه باشید.
دوو اسپرو مدل ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴
حدود قیمت: بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان
اسپرو در اواسط دههٔ ۷۰ شمسی توسط کرمان موتور بهصورت وارداتی در ایران عرضه شد و به لطف کیفیت بالا و سواری مناسب موردتوجه قرار گرفتند. اسپرو درواقع پرچمدار دوو در ایران محسوب میشد. این خودرو که بر اساس پلتفرم T-Body جنرال موتورز ساخته شده است، با قویترین موتور خود به ایران آمد که یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور است و طبق استانداردهای امروزی ارقام پایینی بهحساب میآید. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. چهار شیشه برقی، قفل مرکزی، تهویه مطبوع، آینههای برقی با گرمکن، صندوق پران و آنتن برقی ازجمله تجهیزات اسپرو هستند.
هوندا سیویک مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴
حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان
یکی از خودروهای ژاپنی جذابی که در دههٔ ۷۰ شمسی وارد کشور شد، نسل پنجم هوندا سیویک بود. این خودرو در نسخههای سدان و هاچبک به ایران آمد که البته واردات نسخهٔ هاچبک بسیار محدودتر بود. سیویک با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر راهی بازار کشورمان شد که حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت. سیویک به لطف قابلیت تیونینگ بالا هنوز هم بین جوانان طرفدار دارد و به همین دلیل، امروز نمونههای تمیز و سالم آن با قیمتهایی حتی بالاتر از ۳۵۰ میلیون تومان به فروش میرسند.
تویوتا کرونا مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲
حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
هرچند از نام کرونا خاطرهٔ خوبی نداریم ولی این نام قبل از یک بیماری جهانی، نام یکی از محصولات محبوب تویوتا بود. کرونا از نسلهای قدیمی دهه هفتادی خود در بازار کشورمان حضور داشت ولی ما در اینجا با نسل هشتم کار داریم که در سال ۱۹۸۷ معرفی شد و در نمونههای اوایل دههٔ ۹۰ به ایران آمد. کرونا یک سدان میان سایز اما نسبتاً لوکس و راحت است که هماکنون با قیمتهای نسبتاً پایینی قابل خریداری است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کاربراتوری مجهز است که ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد. این سدان ژاپنی با گیربکسهای دستی و اتوماتیک به ایران آمد که نمونههای دستی بسیار بیشتر بودند.
میتسوبیشی گالانت مدل ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴
حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
یکی از مشهورترین سدانهای ژاپنی در بازار ایران که در تعداد قابلتوجهی هم وارد شد، میتسوبیشی گالانت بود. هرچند این خودرو با نمونههای دههٔ ۷۰ میلادی خود به ایران آمده بود ولی در دههٔ ۹۰ به شهرت رسید. در آن سالها، گالانت ابتدا با نسل ششم راهی بازار ایران شد و سپس در سال ۱۹۹۳ جای خود را به نسل هفتم داد که در کشورمان به گالانت عینکی شهرت پیدا کرد. طراحی این خودرو با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز هم جذاب به نظر میرسد. زیر کاپوت این گالانت هم یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۳۵ اسب بخار قدرت قرار دارد. گالانت عینکی امروز با قیمتهای پایینی قابل خریداری است ولی در نمونههای تمیز این رقم میتوان افزایش قابلتوجهی داشته باشد.
هیوندای سوناتا مدل ۱۹۹۴
حدود قیمت: بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
هرچند سوناتا را در کشورمان بیشتر با نسلهای NF و YF دههٔ ۲۰۰۰ میشناسیم ولی این سدان کرهای اولین بار با نسل سوم خود در دههٔ ۹۰ میلادی به ایران آمد. البته در آن سالها هیوندای برند چندان شناختهشدهای نبود و سوناتا در بازار کشورمان نتوانست در برابر رقبای خوشنام ژاپنی عرضاندام کند. به همین دلیل، امروز نمونههای کارکردهٔ نسل سوم سوناتا خیلی کم پیدا میشود. این سدان کرهای با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر به ایران آمد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و با گیربکسهای دستی و اتوماتیک ارائه میشد. در حال حاضر، نمونههای اتوماتیک و تمیز این سوناتا حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
هوندا آکورد مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲
حدود قیمت: بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
یکی از ژاپنیهای باوقاری که در دههٔ ۹۰ وارد بازار ایران شد، هوندا آکورد بود. هرچند این خودرو بهاندازهٔ تویوتاهای زمان خود در ایران مشهور نبود اما طرفداران خاص خود را پیدا کرد و هنوز هم تعداد نسبتاً زیادی از آن را میتوان برای خرید پیدا کرد. این خودرو نسل چهارم آکورد است که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. این آکورد در ایران در دو تیپ EX و EXI عرضه شد که هردو از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر استفاده میکردند ولی تیپ EX کابراتوری و EXL انژکتوری بود و ۱۳۴ اسب بخار قدرت داشت. این تیپ همچنین به گیربکس اتوماتیک هم مجهز بود درحالیکه تیپ EX فقط با گیربکس دستی به ایران آمد.
تویوتا کریسیدا مدل ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱
حدود قیمت: ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
یکی از لوکسترین سدانهای ژاپنی دهه نودی در بازار کشورمان نسل ششم تویوتا کریسیدا است. این نسل در سال ۱۹۸۸ معرفی شد و نمونههای نسبتاً زیادی از آن متعلق به اوایل دههٔ ۹۰ در بازار کشورمان پیدا میشود. این سدان لوکس ژاپنی با دو پیشرانهٔ مختلف در ایران عرضه شد. اکثر نمونههای کریسیدا با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر به کشورمان آمدند که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک وارد شد. در حال حاضر، کریسیدا بسته به تمیزی، کارکرد و مدل، بازهٔ قیمتی گستردهای دارد که از حدود ۳۰۰ میلیون تومان و حتی پایینتر آغاز میشود و به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان میرسد.
اوپل امگا مدل ۱۹۹۵
حدود قیمت: بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
اوپل در دههٔ ۹۰ میلادی با مدلهای کورسا و آسترا حضور نسبتاً پررنگی در بازار کشورمان داشت اما لوکسترین محصول این شرکت در ایران که آن سالها پادشاهی میکرد، امگا بود. این یک سدان بزرگ دیفرانسیل عقب است که روی پلتفرم V جنرال موتورز ساخته شده و حتی هنوز هم پس از ۳۰ سال باوقار و چشمگیر به نظر میرسد. امگا از لحاظ امکانات هم با برخورداری از صندلیهای جلوی برقی با گرمکن، سانروف، آینههای برقی، دو ایربگ و فرمان هیدرولیک، چیزی از خودروهای داخلی کنونی کم ندارد. امگا در نسخههای چهار و شش سیلندر در بازار ایران عرضه شد که نمونههای چهار سیلندر ۲ لیتری بیشتر پیدا میشود.
مرسدس بنز E230 مدل ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱
حدود قیمت: ۱ میلیارد تومان
اگر میخواهید با حدود یک میلیارد تومان تجربهٔ سواری با بنز را داشته باشید، یکی از بهترین و متداولترین انتخابهایی که خواهید داشت، E230 نسل W124 است که در ایران به بنز کپل شهرت دارد. این نسل از E کلاس با مدل ۱۹۸۶ به بازار آمد و این نمونهها را در کشورمان میتوانید با قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هم پیدا کنید ولی مدلهای بالاتر و کمکار حتی تا ۱.۵ میلیارد تومان و بیشتر هم قیمت دارند. E230 به یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ انژکتوری مجهز است که ۱۳۵ اسب بخار قدرت دارد که در کنار وزن ۱.۴ تنی خودرو شاید رقم چندان بالایی به نظر نرسد ولی همین موتور شتاب در حدود ۱۱ ثانیه را فراهم میکند که در سطح اکثر خودروهای داخلی است.
شورلت کاپریس مدل ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲
حدود قیمت: ۱ میلیارد تومان
یکی دیگر از گرانترین و البته جذابترین خودروی لیست ما، شورلت کاپریس است. این خودرو آخرین نسل کاپریس بود که در بازار آمریکا عرضه شد و در کشورمان به کاپریس تخممرغی شهرت دارد. این نسل از کاپریس خودروی کمیابی در بازار ایران است و بیشتر نمونههای آن از مدلهای ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ یعنی پیش از فیسلیفت هستند. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 انژکتوری استفاده میکند که ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد. کاپریس از امکانات کاملی مثل گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، صندلیهای برقی، آینههای برقی و… بهره میبرد و سواری بسیار نرم و راحتی دارد. در حال حاضر اگر بتوانید کاپریس نسل چهارم پیدا کنید، در نمونههای سالم و تمیز حداقل یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.