لزوم تغییرات سیستمی در روند پیشرفت صنعت‌ خودرو

اقتصاد ایران: خودروهای برقی و گسترش حمل‌ونقل برقی، نقش محوری در زمینه استفاده از انرژی‌های نوین دارد. بر این اساس از سال ۲۰۱۰ میلادی در برنامه جامعی تمام خودروسازان مطرح جهان برای کاهش آلودگی ‌هوا و در کل حفظ محیط‌زیست، درصدد گسترش سبد محصولات پاک و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر الکتریکی برآمدند.

این مسیر به‌حدی جدی شده که در ۶ سال اخیر، خودروسازان داخلی نیز به‌آن ورود کرده‌اند. بر این اساس روز دوشنبه، ۱۰ دی‌ماه سال جاری همایش «آینده ‌فروشی در جاده مخصوص (گفتمانی در باب خودروهای برقی)» در محل اندیشکده خودرو برگزار شد. در ادامه گزارشی از برگزاری این همایش می‌خوانید.

در همایش خودروهای برقی؛ آینده فروشی، چه گذشت؟

این همایش با حضور کیانوش پورمجیب (مدیرعامل ساپکو)، هادی ملکان (مدیرعامل گروه ماموت)، مدیران ارشد شرکت ایپکو، عادل دمشقی (مدیرعامل شرکت خدمات شارژ مپنا)، مدیران گروه بهمن، مدیران گروه خودروسازی سایپا و سایر فعالان صنعت خودرو و اصحاب رسانه برگزار شد.

علی میرزایی سیسان، به‌عنوان سخنران اصلی این رویداد گفت: «در بازار خودروهای برقی اروپایی‌ها دیوارهایی کشیده می‌شود که چینی‌ها به‌سختی به آن وارد شوند. اما جالب است بدانید که چینی‌ها در مقابل، انعطاف‌پذیری خود را افزایش داده‌اند. براساس گزارش‌های منتشرشده، اروپایی‌ها از جریان برقی‌سازی خودرو عقب افتاده‌اند و در زمینه خودروهای هوشمند و برقی، آن‌ها در مقابل آمریکایی‌ها و چینی‌ها حرفی برای گفتن ندارند. به‌جرأت می‌توان‌ گفت که آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز مانند قبل آمار فروش خوبی در زمینه خودروهای برقی ندارند.»

وی همچنین با اشاره به‌جنگ تعرفه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها علیه خودروهای برقی چینی بیان کرد: «چینی‌ها با ایجاد انعطاف زیاد در تجارت سعی دارند از موانع غربی‌ها با تولید خودروهای هیبرید عبور کنند. اروپا در زمینه هوش مصنوعی، خودروهای برقی و حمل‌ونقل پاک از چینی‌ها عقب افتاده است. در چنین شرایطی رقابت سرسختی میان چین و ایالات‌متحده در حال شکل‌گیری است. اکثر منتقدان اروپایی اکنون بر این باورند که اگر نوآوری نداشته باشند، از عرصه جهانی حذف می‌شوند. جالب است بدانید که به‌زودی سهم خودروسازان کم و در مقابل شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارها و قطعات الکترونیکی، سهم بیشتری از بازار را کسب خواهند کرد. البته این موضوع به‌معنای اول یا آخر راه بودن صنعت‌خودرو در این مسیر نیست؛ بلکه راهی طولانی با تغییراتی فراوان در زمینه فناوری‌های نوین در پیش است. همچنین چینی‌ها به‌تولید خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری دست یافته‌اند که این امر می‌تواند رقابت با آن‌ها را بسیار سخت‌تر کند؛ چراکه خودروهای برقی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ هزار دلاری هستند. اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند به‌جایگاه چینی‌ها دست یابند تا سال ۲۰۲۸ به‌زمان نیاز دارند. از طرفی چین تا سال ۲۰۲۸ به‌جایگاهی خواهد رسید که بر زنجیره تامین خودروهای هوشمند کاملا مسلط خواهد شد.»

برقی‌سازی در کشور؛ سخت یا آسان؟

علی میرزایی سیسان در بخش دیگری از سخنان خود، درباره گسترش حمل‌ونقل پاک در کشور گفت: «گسترش حمل‌ونقل برقی در کشور بسیار مهم است. البته دنبال کردن این سیاست در کشورهای مختلف، متفاوت است. اگر نگاهی به‌کشور نروژ داشته باشیم، می‌بینیم که این کشور به ۵ سال و ۴ ماه زمان نیاز داشت تا به‌سطح مطلوبی از برقی‌سازی برسد. ایجاد این شرایط در کشور آلمان ۶ سال و ۵ ماه زمان‌ برد. در کشورمان سرعت برقی‌سازی به‌نسبت سایر نقاط جهان بسیار ضعیف است. لطفا به این‌ نکته ‌توجه داشته باشید که این روزها آن‌چه جاده‌مخصوص را تهدید می‌کند، برقی‌سازی نیست؛ بلکه صنعت‌زدایی زودرس است که به‌شرایط فعلی جاده مخصوص منتهی شده است.»

ساخت ایستگاه‌های شارژ در ایران

عادل دمشقی، مدیرعامل شرکت خدمات شارژ مپنا نیز به‌عنوان دومین سخنران این همایش گفت: «اگرچه این روزها برخی به خودروهای برقی نگاه‌ ‌منفی دارند، اما دخالت نهادها و سازمان‌های مختلف نیز در برقی‌سازی قابل توجه است. در دنیا، برقی‌سازی تعاریف مختلفی دارد و حمل‌ونقل تنها یکی از مسیرهای این روند است. البته ناترازی‌هایی در این بخش وجود دارد و در کشور، ذخیره‌سازی انرژی برای ایستگاه‌های شارژ هم انجام نمی‌شود.

همچنین موانعی در زمینه تامین سوخت‌های فسیلی برای تولید برق خودروهای الکتریکی وجود دارد که استفاده از ذخیره‌سازها می‌تواند به‌رفع این ناترازی‌ها کمک ویژه‌ای کند.

در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خانگی وجود ندارد و هزینه‌های آن نیز به‌اصطلاح یک به یک است. در کشور هزینه یک شارژر ۱۲۰ کیلوواتی ۱۰ هزار دلار و هزینه زیرساخت آن ۲۰ هزار یورو خواهد بود. برای راه‌اندازی و نصب ایستگاه‌های شارژ ۱۰ تا ۲۰ میلیارد هزینه نیاز است. همچنین در پایتخت ۳۰۰ نقطه مورد بررسی قرار گرفته که ۱۵ نقطه آن برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ انتخاب شده است؛ اما فقدان زیرساخت‌های توزیع برق همچنان یک چالش بزرگ در این زمینه به‌شمار می‌رود.»

ایجاد تغییر اساسی در صنعت‌خودرو
در پایان این همایش علی میرزایی سیسان به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «برقی‌سازی آن‌طور که باید جدی گرفته نشده و به‌عنوان یک تحول سیستمی درنظر گرفته نشده است. می‌توان گفت ما در این مسیر، جزو کشورهای مردد به‌حساب می‌آییم.»

وی درپاسخ به این سوال که مهم‌ترین گام در مسیر برقی‌سازی چیست؟ بیان کرد: «سال ۲۰۲۵ در این رابطه تعیین‌کننده خواهد بود. بر این اساس هر کشوری نتواند نوآوری داشته باشد، خود به‌خود از این رقابت حذف می‌شود. اگر این مهم را درک کنیم و بدانیم که تا چه میزان رقابت جهانی سخت می‌شود، این موضوع تلنگری برای پیشرفت صنعتی‌مان خواهد بود. همچنین این تلنگر می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی و پیشرفت صنعت در جاده مخصوص بسیار موثر باشد. به‌نظر بنده در حال حاضر با چنین جایگاهی فاصله داریم و باید مشخص کنیم که آیا می‌خواهیم به این سمت حرکت کنیم یا خیر؟»

مولف کتاب اقتصاد حمل‌ونقل برقی، در ادامه بیان کرد: «زمانی می‌توانیم بگوییم باید به‌سمت برقی‌سازی حرکت کنیم که مانند کشورهای پیشرفته، در این زمینه الزام‌های قانونی داشته باشیم. ما در کشور الزام قانونی در این مورد نداریم. در کشورهای مختلف جهان در ۶۰ هزار سند به‌صورت قانونی و رسمی به‌خودروهای برقی اشاره شده است. ما در کشور در این زمینه یک یا دو سند داریم که تازه الزام‌آور هم نیستند. به‌نظرم تحرک قانون‌گذار و مجری باید بیشتر شود و لازم است گفتمان درباره این موضوعات نیز افزایش یابد.»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «اولویت ما گلوگاه‌هایی مانند تولید انرژی پاک است. تولید انرژی خورشیدی در ایران باید افزایش یابد و به‌نظرم این مهم به‌برطرف شدن ناترازی انرژی کمک می‌کند و فرصتی را در اختیار سیاستگزار قرار می‌دهد تا بداند برای گسترش خودروهای پاک و برقی باید چطور برنامه‌ریزی کند. تا زمانی که ناترازی انرژی داشته باشیم، اولویت دولت عوامل مهم‌تری خواهد بود. اگر قوانین بخواهند تغییر کنند، باید به‌سمت دفاع و حمایت از انرژی‌های پاک برود.»

برنامه‌های گروه خودروسازی سایپا در زمینه برقی‌سازی

همچنین در ادامه احمد زیبافر، مدیر تحقیق و توسعه حمل‌ونقل الکتریکی گروه خودروسازی سایپا درگفت‌وگو با خبرنگار «دنیای خودرو» در پاسخ به‌این‌که گروه خودروسازی سایپا در زمینه برقی‌سازی چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: «طبق برنامه‌ای که داشتیم بحث نمونه‌سازی خودرو آریا EVR در حال انجام است. همچنین تاکسی‌های برقی چانگان ایدو را داریم. به‌نظرم سال گذشته از توسعه خودروهای برقی بهتر حمایت می‌شد؛ اما مسائلی که در تامین برق کشور وجود دارد، سرعت حرکت‌مان را کمی کُند کرده است. اما در حال حاضر روند داخلی‌سازی را پیش می‌بریم.»

وی در پاسخ به‌سوال دیگری با این عنوان که تاکنون چند دستگاه خودرو برقی فروخته‌اید؟ افزود «در این زمینه قرارداد ما با شهرداری و برای بخش تاکسیرانی است و در حال حاضر خودرو در این زمینه برای عرضه عمومی نداریم. اما مطمئن هستیم خودروهایی که به‌صورت EVR مورد استفاده قرار می‌گیرد، در آینده بازار خوبی خواهند داشت.»

خودروهای تمام‌الکتریکی در حاشیه همایش

در محوطه این رویداد، گروه بهمن سه خودرو هاوال هیبرید، بی‌وای‌دی هیبرید و هونگچی EQM۵ را به‌نمایش گذاشته بود. همچنین گروه صنعتی ایران‌خودرو دو محصول برقی و کرمان‌موتور نیز یک خودرو تمام‌برقی را درمعرض ‌نمایش گذاشته بودند. آن‌ها نشان دادند که در پیمودن این مسیر عزم‌شان جزم است و این همایش نشان داد که خودروسازان داخلی همچنان به برقی‌سازی علاقه‌مند هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ