سقف ارزی واردات خودرو تغییر میکند؟
اقتصاد ایران: نمایندگان مجلس شورایاسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ مصوب کردند که ۳.۳ میلیارد یورو ارز بهواردات خودروهای نو و کارکرده اختصاص یابد. این درحالی است که دولت در لایحه خود، رقم ۲ میلیارددلار را برای واردات خودرو در سال آینده در نظر گرفته بود.
مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با سقف ارزی واردات خودرو در سال آینده در شرایطی است که بهنظر میرسد مجلس شورایاسلامی قصد کوتاه آمدن از مصوبه خود مبنی بر اختصاص ۳.۳ میلیارد یورو ارز بهواردات خودرو در سال ۱۴۰۴ را ندارد. با این حساب، ممکن است سرنوشت این مصوبه درنهایت بهمجمع تشخیص مصلحت نظام گره بخورد و اعضای مجمع تکلیف نهایی آن را مشخص کنند.
نمایندگان مجلس شورایاسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ مصوب کردند که ۳.۳ میلیارد یورو ارز بهواردات خودروهای نو و کارکرده اختصاص یابد. این درحالی است که دولت در لایحه خود، رقم ۲ میلیارددلار را برای واردات خودرو در سال آینده در نظر گرفته بود.
حالا هیات عالی نظارت میگوید نظر به اینکه بانکمرکزی اعلام کرده توان تامین ارز مدنظر مجلس برای واردات خودرو را ندارد، سقف ارزی ۳.۳ میلیارددلار برای واردات خودرو در سال آینده مورد تایید این نهاد نیست. طبق قانون با توجه بهمخالفت هیات عالی نظارت، مصوبه مورد نظر بهمجلس برگشت داده میشود تا اصلاح شود. این درحالی است که بهگفته نایبرئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نمایندگان احتمالا بر رقم ۳.۳ میلیارد یورویی خود برای واردات خودرو اصرار خواهند کرد. بنابراین احتمال رفتن مصوبه مورد نظر بهمجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد.
نایبرئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ با بیان اینکه عمده ایراد هیات عالی نظارت در موضوع واردات خودرو، بهمیزان ارز تخصیصدادهشده مربوط است، گفت: «احتمالا مجلس شورایاسلامی بر مصوبه خود اصرار کرده و موضوع بهمجمع تشخیص فرستاده میشود.»
محسن زنگنه در گفتوگویی، درباره توضیح ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بهمصوبه مجلس درباره واردات خودرو در سال آینده گفت: «ایراد اول مجمع این است که اضافه کردن ۱.۳ میلیاردیورو ارز برای واردات خودرو، سبب کسری منابع ارزی دولت میشود و این مساله، سیاستهای پولی و ارزی را دچار مشکل میکند.»
نایبرئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: «ایراد دوم درباره منشأ ارز خارجی برای واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور است؛ هیات عالی نظارت معتقد است نظر بهاینکه امکان تشخیص منشأ داخلی یا خارجی ارز وجود ندارد و سقفی هم برای آن پیشبینی نشده است، این مساله سبب اخلال در نظام ارزی میشود و قابلیت اجرایی ندارد.»
زنگنه در توضیح ایراد هیات عالی نظارت بهکاهش حقوق گمرکی قطعات با مصوبه مجلس گفت: «استدلال مجلس برای اختصاص ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونیورو بهواردات خودرو در سال آینده این است که طبق گزارش بانکمرکزی، سال گذشته بیش از ۸ میلیارد دلار قطعات خودرو وارد و توسط شرکتهای مونتاژکار استفاده شده است؛ در مقابل، ارز تخصیص داده شده برای واردات خودرو، در حد چند صد میلیون دلار بوده است. بنابراین بحث ما در مجلس این است که چطور دولت ارز برای واردات قطعات خودرو دارد، اما برای واردات خودرو ارز ندارد؟!»
وی اضافه کرد: «تخصیص ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونیورو ارز برای واردات خودرو نصف میزان ارزی است که بهشرکتهای مونتاژکننده خودرو داده میشود؛ با اجرای مصوبه مجلس میتوان شاهد کاهش قیمت خودرو و ایجاد فضای رقابتی در بین شرکتهای مونتاژکار نیز بود.»
وی درباره محل تامین منابع ارزی برای واردات خودرو گفت: «این منابع از محل ارز حاصل از صادرات تامین میشود که این همان ارز صادرکنندگان است و ارز دولتی نیست. البته طبق قوانین ارزی کشور، مدیریت نیازهای ارزی کشور با بانکمرکزی است؛ بنابراین تخصیص ارز حتی ارز صادرکننده هم باید از طریق دولت و بانکمرکزی بر اساس اولویتهای تعیینشده انجام شود.»
نایبرئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ درباره چگونگی اصلاح ایرادات هیات عالی نظارت گفت: «احتمالا ما در مجلس روی مصوبه اصرار میکنیم؛ ممکن است رقم مشخصشده برای واردات خودرو برداشته شده و بهجای آن آورده شود که اندازه نصف ارز تخصیص داده شده برای واردات قطعات خودرو، ارز به واردات خودرو اختصاص یابد.»
وی افزود: «ابهامات و ایرادات دیگری همچون واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور نیز باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود؛ درنهایت در صورت اصرار مجلس، موضوع بهمجمع تشخیص ارسال خواهد شد.»
کاهش قیمت ۵۰ میلیونتومانی نیسان سانی (۲۰۲۳)
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۳۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ری را (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیونتومان کاهش ۷۱۰ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش ۷۴۲ میلیونتومان، وانت آریسان ۲ (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۵۰۳ میلیونتومان، سهند (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۵۴۱ میلیونتومان و سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۶۶۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت قیمت ۵ تا ۴۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت اسکایول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیونتومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیونتومان و کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۷۰۵ میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افزایش و کاهش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش نیسان سانی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان، جیایسی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان رسید. از طرفی هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان قیمتگذاری شد.