عرضه دوباره سوناتا هیبریدهای صفرکیلومتر توسط شرکت «پاکرو»
اقتصاد ایران: باتوجه به اینکه از سال ۱۳۹۷ شمسی واردات خودرو ممنوع شد، برخی خودروهای شرکتهای واردکننده در گمرک ماندگار شدند. بر این اساس سوناتاهای هیبرید ۲۰۱۹ وارداتی شرکت پاکرو نیز از این امر مستثنی نبوده، اما اخیرا فرآیند ترخیص این خودروها انجام شده و برای پلاکگذاری از گمرک خارج شدهاند.
حدود یک دهه قبل بود که شرکت «پاکرو» بهمنظور ایجاد تحول در بازار خودرو، اقدام بهواردات محصولات پاک هیوندای کرد. این شرکت نسخههای هیبرید هیوندای سوناتا را بهکشور وارد کرد. اگرچه در آن زمان تعداد هیبریدهای موجود در بازار بسیار اندک بود، اما این شرکت موفق شد سرآمد و طلایهدار عرضه خودروهای هیبرید بهمشتریان باشد. اخیرا این شرکت واردکننده چند دستگاه هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۹ را از گمرک ترخیص کرده و بهزودی آنها را بهدست مشتریان این خودرو خواهد رساند.
نسخههای هیبرید تازهنفس سوناتا آماده ورود به خیابان
باتوجه به اینکه از سال ۱۳۹۷ شمسی واردات خودرو ممنوع شد، برخی خودروهای شرکتهای واردکننده در گمرک ماندگار شدند. بر این اساس سوناتاهای هیبرید ۲۰۱۹ وارداتی شرکت پاکرو نیز از این امر مستثنی نبوده، اما اخیرا فرآیند ترخیص این خودروها انجام شده و برای پلاکگذاری از گمرک خارج شدهاند. سری نخست ترخیص سوناتا هیبریدهای ۲۰۱۹ نسخههای شخصی خواهد بود و احتمال دارد این خودروها تا دو هفته آینده در خیابانها حضور پیدا کنند. تمام نسخههای هیبرید وارداتی هیوندا سوناتا توسط شرکت «پاکرو» مدل ۲۰۱۹ و از تیپ GLS پلاس هستند که در سه رنگ سفید صدفی، مشکی صدفی و طوسی بهدست مشتریان خواهند رسید.
جالب است بدانید تمام این خودروها به سفارش شرکت «پاکرو» بوده و این مدل تنها محصول جدید هیوندای بوده که بهسفارش ایران تولید شده است. البته این موضوع که این خودروها برای فروش در سامانه عرضه میشوند یا امکان فروش خارج از سامانه آنها نیز فراهم میشود، مسالهای است که بهزودی مشخص شده و درباره آن اطلاعرسانی خواهد شد.
ترخیصهای بعدی به ناوگان تاکسیرانی اختصاص دارد
شرکت «پاکرو» یکی از شرکتهای متحولکننده ناوگان حملونقل عمومی (ناوگان تاکسیرانی) است و جزو نخستین شرکتهای واردکنندهای بود که خودروهای هیبرید را به این ناوگان اضافه کرد. اکنون نیز این شرکت قرار است بار دیگر مدلهای پاک جدیدی بهاین ناوگان اضافه کند. طبق گفتههای مدیران ارشد شرکت «پاکرو» سری نخست نسخههای هیبرید ترخیصشده از هیوندای سوناتا ۲۰۱۹ صرفا جهت استفاده بهعنوان خودرو شخصی بوده و بهناوگان تاکسیرانی عرضه نمیشوند. اما در دوره بعدی ترخیص این احتمال وجود دارد که چند دستگاهی بهعنوان خودروهای هیبرید جدید بهناوگان تاکسیرانی افزوده شوند. البته درحال حاضر اطلاعات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست و احتمالا در هفتههای آینده اخباری دراینباره منتشر خواهد شد.
شرایط فروش دردانه هیبرید هیوندا
بیشتر خودروهای وارداتی بهکشورمان محصول یا مونتاژ کشور چین هستند. البته در دوره قبلی واردات خودرو، برخی مدلهای وارداتی از کشور زادگاهشان بهایران میآمدند. بر این اساس تمام نسخههای هیبرید هیوندای سوناتا مدل ۲۰۱۹ بهسفارش شرکت «پاکرو» و متناسب با نیاز بازار راهی ایران شدهاند و محصول کشور کرهجنوبی هستند. نسخههای هیبرید سوناتا مدل ۲۰۱۹ «پاکرو» جزو آخرین نسخههای هیبرید ساخت کشور کره بوده و میتوان گفت گل سرسبد نسخههای موجود از هیوندا در بازار ایران خواهند بود. براساس آنچه مدیران ارشد «پاکرو» اعلام کردهاند، بهای این سدان سایز متوسط هیبرید هیوندای در بازه قیمتی ۶ تا ۷ میلیاردتومان قرار میگیرد.
این احتمال وجود دارد که فروش هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۹ GLS پلاس شرکت «پاکرو» توسط دفتر مرکزی این شرکت انجام شود. با توجه به اینکه تعداد محدودی از این خودرو وارد کشور شده است، احتمال اینکه عرضه آن بهصورت مستقیم و خارج از سامانه صورت بگیرد، وجود دارد.
خدمات پس از فروش باکیفیت به سبک «پاکرو»
شرکت «پاکرو» نسخههای هیبرید سوناتا مدل ۲۰۱۹ را با همان خدمات پس از فروش باکیفیت مدلهای ۲۰۱۸ بهبازار عرضه خواهد کرد. به این معنا که تمام فرآیندهای خدمات پس از فروش و گارانتی مدلهای ۲۰۱۸ که توسط این شرکت ارائه میشد، با همان سطح کیفیت بهمالکان نسخههای ۲۰۱۹ نیز ارائه میشود.
نسخههای هیبرید ۲۰۱۹ سوناتا واردشده توسط «پاکرو» دارای ۷ سال گارانتی هیبرید (قطعات الکترونیکی و الکتریکی) و ۵ سال گارانتی موتور بنزینی هستند. بهعبارت دیگر برای ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد گارانتی برای موتور بنزینی این خودرو در نظر گرفته شده است.
شرکت «پاکرو» همان برنامه خدمات پس از فروش سابق را در نظر گرفته که براساس آن، سرویس اولیه رایگان بوده و پس از آن سرویسهای دورهای در هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد باید انجام شوند. اگر مالکان هر ۵ هزار کیلومتر برای انجام سرویس دورهای بهنمایندگی مراجعه نکنند، گارانتی خودرو آنها باطل خواهد شد.
جالب است بدانید شرکت «پاکرو» بهلطف تامین بهموقع قطعات از این پس مشکل یا چالشی در این زمینه ندارد. بهگفته مدیران ارشد این شرکت واردکننده خودرو، بهلطف واردات ۱۱ کانتینر قطعات و افزودن آنها به انبار و همچنین قطعاتی که پیشتر در انبار موجود بود، هیچگونه مشکل یا چالشی در زمینه تامین قطعات نسخههای هیبرید مدلهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سوناتا وجود ندارد.
تنها هیوندای سفارشی برای بازار ایران
نسخههای هیبرید سوناتا که توسط «پاکرو» وارد کشور شدهاند، سفارشی بوده و با شرایط جوی و سوختی کشورمان سازگار هستند. بر این اساس تیپ GLS پلاس مدل ۲۰۱۹ این خودرو از گمرک ترخیص شده و در خیابانها حضور پیدا خواهد کرد. نسخه هیبرید سوناتا که توسط «پاکرو» وارد کشور شده، چند سر و گردن از سایر محصولات هیوندای بالاتر بوده و همین امر سبب شده است این خودرو در بازار ایران، گزینه ای خاص محسوب شود.
نسخههای هیبرید GLS پلاس سوناتا مدل ۲۰۱۹ از نظر ظاهری و مشخصات فنی هیچ تفاوتی با نسخههای مدل ۲۰۱۸ ندارند؛ جز اینکه صفرکیلومتر محسوب میشوند. البته این خودروها آخرین سری از خودروهای هیوندای مونتاژ کره بهسفارش ایران است. همچنین نسخههای هیبرید GLS پلاس سوناتا مدل ۲۰۱۹ از تریم مارون بهره میگیرند.
ملاقات با هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۹
سال ۲۰۱۴ میلادی بود که کمپانی هیوندای نسل هفتم محبوبترین سدان میانسایز خانوادگی خود یعنی سوناتا را با پسوند LF بهبازار عرضه کرد. سوناتا LF برخلاف نسل ششم خود (YF) از استایل لوکستر، جذابتر و زیباتری برخوردار بود. طولی نکشید که در سال ۲۰۱۸ نسخه فیسلیفت این خودرو بهجهان معرفی شد. تمام نسخههای هیبرید سوناتا که توسط شرکت «پاکرو» وارد کشور شدهاند، نسخه فیسلیفت بوده که از استایل اسپرت و عضلانی برخوردارند.
با نگاهی بهنسخههای ۲۰۱۹ این خودرو که پس از حدود ۵ سال از گمرک کشور ترخیص شدهاند درمییابیم کیفیت رنگ بدنه آنها همچنان حفظ شده است. همچنین با ورود بهکابین نسخههای هیبرید سوناتا مدل ۲۰۱۹ که توسط شرکت «پاکرو» وارد کشور شدهاند، سبک طراحی بسیار جذاب و بهروزی بهچشم میخورد که تریم مارون، جذابیت آن را دوچندان میکند.
نکته مهم درباره کابین این سدان محبوب خانوادگی هیوندای، حفظ کیفیت چرم و متریال داخلی این خودرو است. این خودرو از نظر فنی و بهلطف پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری اتمسفریک هیوندای موسوم به Nu و قرارگیری یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی (۵۰.۹ اسببخاری) میتواند حداکثر بهصورت ترکیبی ۲۰۲ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور فراهم آورد.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور بهچرخهای جلو را برعهده دارد. همچنین پیشرانه این خودرو بهدلیل سفارشگذاری توسط شرکت پاکرو، متناسب با شرایط ایران بوده و بهلطف ساختار هیبرید، شاهد استهلاک بسیار پایین آن هستیم.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، فهرستی طولانی از آپشنها روی این خودرو نصب شده که مهمترین آنها عبارتند از: ۶ ایربگ ۱۰ نقطهای، کروزکنترل تطبیقی، سیستم پایش نقاط کور بههمراه شناسایی عابرپیاده، سیستم کنترل فواصل، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالاییها، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، دوربین دید عقب، سنسور باران، سنسور پارک، چراغهای LED، سقف پانورامیک، گرمکن و سردکن صندلیها، تریم مارون، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینه میانی الکتروکرومیک، شارژر وایرلس برای گوشی تلفنهمراه، سیستم صوتی اینفینیتی و سیستم تهویهمطبوع دوگانه دارای دریچههای مجزا برای سرنشینان عقب.