شاهین پلاس اتومات ۱۵میلیون‌ تومان گران شد

اقتصاد ایران: با توجه به این‌که تیراژ تولید خودرو در آذرماه به‌واسطه افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت نسبت به‌ماه آبان تا ۱۴ درصد رشد داشت، با این حال روند تولید تجمیعی همچنان کاهشی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،   به‌این معنا که در ۹ ماه امسال نسبت به‌بازه زمانی مشابه سال گذشته، تولید با افت ۶.۵ درصدی مواجه شده است. تصور بر این بود که افزایش قیمت‌ در آبان‌ماه، به‌رشد تیراژ تا پایان سال کمک کند. این درشرایطی است که کمبود انرژی و همچنین شناورسازی نرخ ارز همچنان موانع اصلی رشد پایدار تولید در صنعت‌خودرو خوانده می‌شوند.

تولید تجمیعی سالانه خودروهای سواری کشور در شرایطی نسبت به‌سال گذشته افت کرده که خودروسازان توانسته‌اند تیراژ ماهانه خود را افزایش دهند. طبق آخرین آمار اعلامی، سه خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) در ۹ ماه امسال و نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با افت ۶.۵‌ درصدی تولید محصولات سواری مواجه شده‌اند. با این حال، میزان تولید ماهانه آن‌ها - آذر در مقایسه با آبان- حدود ۱۴‌ درصد بالا رفته است. این آمار با توجه به‌گزارش ارسالی خودروسازان به‌سامانه کدال بورس به‌دست آمده است و همچنان خبری از آمار تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

طبق گزارش‌هایی که سه خودروساز بزرگ به‌سامانه کدال بورس ارسال کرده‌اند، تولید تجمیعی سالانه آن‌ها باز هم کاهش یافته؛ اما تیراژ ماهانه‌شان بالا رفته است. طی سال‌ جاری تولید خودروهای سواری در خودروسازی‌های بزرگ کشور، نسبت به‌سال گذشته معمولا منفی بوده؛ اما تولید ماه به‌ماه افت‌وخیز داشته است. در کل اما اوضاع تولید خودروسازان وابسته به‌دولت در سال‌ جاری مناسب نیست؛ چه آن‌که نسبت به‌پارسال تیراژ کمتری به‌ثبت رسیده است.

خودروسازان درنهایت نیم‌سال نخست امسال را با افت تولید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته پشت سر گذاشتند. پیش‌بینی کارشناسان و فعالان صنعت‌خودرو این بود که در نیمه دوم سال، روند تولید تغییر می‌کند و تیراژ بالا خواهد رفت. با این حال، ادامه مشکلات مربوط به‌کمبود ارز و نقدینگی، اجازه تحقق این هدف را نداد. به این دو چالش، مساله کمبود برق و گاز نیز با توجه به سرد شدن هوا اضافه شد؛ به‌نحوی که خودروسازان در ماه گذشته مجبور به‌کاهش شیفت‌های تولید خود شدند و این وضع احتمالا طی ماه جاری و ماه بعد نیز کم و بیش ادامه خواهد داشت.

در این میان اما اتفاق مثبت برای تولید خودروسازان، اصلاح ۳۰‌ درصدی قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان در اوایل آذر بود. با توجه به این‌که یکی از دلایل اصلی افت تولید خودروسازان در سال‌ جاری، کمبود نقدینگی ناشی از فریز قیمت بود، اصلاح قیمت با میانگین ۳۰ درصد کمک بزرگی به‌حل این چالش کرد.

به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی رشد تولید خودروسازان در ماه آذر نسبت به آبان، همین اصلاح قیمت است.از طرفی، تاثیر اصلاح قیمت بر بهبود نقدینگی خودروسازان نیز رفته رفته خود را نشان خواهد داد و این موضوع می‌تواند شوک مثبت دیگری به‌تولید آن‌ها در سه ماه پایانی سال بدهد. البته حذف سامانه نیما و شکل‌گیری ارز تجاری، هزینه تولید خودروسازان را بالا خواهد برد؛ مخصوصا این‌که این روزها دلار نیز روندی افزایشی به‌خود گرفته و طبعا هرچه نرخ آن بالا رود، هزینه تولید در خودروسازی هم رشد خواهد کرد. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سیاستگزار اصلاح قیمت دیگری را به این زودی‌ها برای خودروسازان در نظر خواهد گرفت یا باز هم شاهد فریز قیمتی طولانی خواهیم بود.

طبق هدف‌گذاری وزارت صمت، قرار بود تولید خودروهای سواری خودروسازان بزرگ کشور در سال ‌جاری نسبت به‌پارسال ۱۵‌ درصد رشد کند و به‌بالای یک میلیون دستگاه برسد. این درحالی است که خودروسازان در ۹ ماه امسال به‌نحوی پیش نرفته‌اند که نشان دهد به این هدف خواهند رسید.

کل تولید محصولات سواری خودروسازان در ۹ ماه امسال، ۶۴۷‌ هزار و ۲۵۴ دستگاه بوده است. بنابراین درحالی که تنها یک فصل به‌پایان سال باقی مانده، ۶۴‌ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت در تولید خودرو سواری توسط شرکت‌های وابسته به‌دولت محقق شده است. اگر قرار بود خودروسازان طبق برنامه پیش بروند، باید تا پایان آذر بالغ بر ۷۵۰‌ هزار دستگاه محصول سواری تولید می‌کردند. درحال حاضر نیز اگر قرار است این برنامه محقق شود، آن‌ها باید در ۳ ماه پایانی سال بیش از ۳۵۰‌ هزار دستگاه محصول را به‌تولید برسانند.

افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۹۲ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۵ میلیون‌تومان و ساینا S (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۷۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۶۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک GT لاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ