سردمداران تولید کامیونهای الکتریکی در اروپا
اقتصاد ایران: قانون هوای پاک و منع تردد دیزلیها تا سال ۲۰۳۰ باعث شده است خودروسازان این منطقه هرچه سریعتر تولیدات خود را منطبق با این قوانین طراحی کنند
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، تب استفاده از محصولات تجاری بدون آلاینده و برخوردار از سوختهای پاک در سالهای اخیر در سراسر دنیا افزایش یافته است، اما در این میان برخی کشورها مانند اروپاییها برنامههای مدون و دقیقتری برای بهکارگیری این خودروها داشتهاند، تا آنجا که ورود این خودروها به ناوگان به یک اصل و قانون تبدیل شده و براساس برنامهریزیها قرار است تا سال ۲۰۳۰ سهم مدلهای الکتریکی از ناوگان حملونقل مسافری و باری این کشورها به بیشاز ۴۵درصد ارتقا یابد. در این میان اما کامیونهای برقی باتریدار هماکنون بهعنوان کارآمدترین گزینه بدون آلایندگی برای حملونقل در مسافتهای کوتاه و متوسط شناخته میشوند و در حال نفوذ قابلتوجهی در بازارهای جهانی هستند. با توجه به آنکه تولیدکنندگان کامیون در اروپا تحتفشار هستند تا بهسرعت کربنزدایی را در محصولات خود به سرانجام برسانند، قانون هوای پاک و منع تردد دیزلیها تا سال ۲۰۳۰ باعث شده است تا خودروسازان این منطقه هرچه سریعتر تولیدات خود را منطبق با این قوانین طراحی کنند.
راه طولانی اروپا در دستیابی به ناوگانی متشکل از ۴۰۰هزار کامیون الکتریکی
اوایل سال ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا موافقت کرد بهکارگیری محصولات الکتریکی و پاک در ناوگان این کشورها تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ درصد برسد؛ هدفی که نیاز به تلاش و همکاری تمام دستگاهها و تولیدکنندگان این خودروها دارد. در نتیجه این قوانین، انتظار میرود ترکیب فروش کامیونهای اروپایی در دهه آینده بهطور قابلتوجهی تغییر کند؛ مشابه تغییری که در بازار خودروهای سواری طی سالهای اخیر مشاهده شد. قوانین وضعشده برای استفاده از خودروهای الکتریکی و حذف مدلهای دیزلی، در کاهش CO۲ در کشورهای اروپایی نقش مهمی ایفا میکند. برای دستیابی به اهداف اروپایی کاهش CO۲، انجمن تولیدکنندگان ACEA تخمین میزند که ناوگان برخوردار از کامیونهای بدون آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰۰هزار دستگاه افزایش یابد که در مقایسه رقم ۱۳۵۰۰ دستگاهی موجود تا پایان سال ۲۰۲۴، رقم بزرگی خواهد بود.
کدام تولیدکنندگان سردمدار تولید کامیونهای الکتریکی در اروپا هستند؟
در مسیر دستیابی اروپا به ناوگان باری پاک، تولیدکنندگان ازجمله داف، تولید سری مدلهای الکتریکی خود را آغاز کرده یا بهزودی آغاز خواهند کرد و دامنه کامیونهای برقی را گسترش خواهند داد. نسخه الکترونیکی تراکتور دایملر مرسدس آکتروس (۶۰۰) با برد ۵۰۰ کیلومتر بهصورت سری در اوایل سال ۲۰۲۵ وارد جادهها خواهد شد. اسکانیا همچنین تولید کامیونهای الکتریکی را برای بردهای تا ۴۰۰ کیلومتر آغاز کرد و MAN نیز برنامهریزی کرده تا تولید EGTX را در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد. ولوو نیز جلوتر از منحنی موردنظر قوانین حرکت میکند و رهبر بازار اروپا در کامیونهای برقی است و توانسته ۳.۵درصد از سفارشهای خود را در سال ۲۰۲۴ به این خودروها اختصاص دهد. ولوو اولین شرکتی بود که سری بزرگتری از کامیونهای الکترونیکی را ارائه کرد و سایر شرکتها نیز به دنبال آن هستند.
برای دستیابی به اهداف اروپایی کاهش CO۲، انجمن تولیدکنندگان ACEA تخمین میزند ناوگان برخوردار از کامیونهای بدون آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰۰هزار دستگاه افزایش یابد که در مقایسه رقم ۱۳۵۰۰ دستگاهی موجود تا پایان سال ۲۰۲۴، رقم بزرگی خواهد بود
کدام بازارها در اروپا، بیشترین تقاضا و فروش را برای کامیونهای الکتریکی دارند؟
آمارها نشان از آن دارد که تقاضا و فروش کامیونهای الکترونیکی در اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است. اکثر کامیونهای الکترونیکی در آلمان، بریتانیا و فرانسه تحویل داده میشوند، اما نوردیکها پیشتاز این انتقال هستند. بر این اساس، بیشتر کامیونهای الکترونیکی در جادههای آلمان، بریتانیا و فرانسه به عنوان بزرگترین بازارهای اروپایی به کار گرفته میشوند. این در حالی است که آلمان در اوایل سال ۲۰۲۴ تصمیم به کاهش یارانه خرید این کامیونها گرفت که پیشبینی میشود در آینده نزدیک، این بازار را با شکست مواجه کند. کشورهای نوردیک بیشترین تعداد تحویل کامیونهای الکترونیکی را در اختیار دارند. در هلند، شرکتها از سال ۲۰۲۵ خود را برای تامین کامیونهای موردنیاز مناطق بدون آلایندگی در مراکز شهرها آماده میکنند.
قیمت؛ چالش اصلی کامیونهای الکتریکی در رقابت با دیزلیها
با آنکه کامیونهای الکتریکی تقاضای بالقوه و بالفعل نسبتا بالایی دارند، اما نهتنها در اروپا بلکه در تمام کشورهای دنیا، مساله اصلی این خودروها مربوط به قیمت نهایی آنهاست. کامیونهای الکتریکی هنوز بسیار گرانتر از مدلهای دیزلی هستند. با قیمتهای ۲۵۰هزار یورو تا ۳۵۰ هزار یورو، کامیونهای برقی هنوز به طور قابلتوجهی (تقریبا ۲ تا ۳ برابر) گرانتر از کامیونهای دیزلی هستند. با اینحال، ازسرگیری روند نزولی در قیمت باتری، افزایش تولید و تشدید رقابت باعث کاهش قیمتهای نهایی این کامیونها میشود. بهعنوان مثال، قیمت یک تراکتور E-Actros ۶۰۰ به کمتراز ۳۰۰هزار یورو کاهش پیدا کرده است.