برخی راهبردهای مقاومت در سیره اهلبیت
اقتصاد ایران: رئیس حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم علیه السّلام به معرفی برخی راهبردهای مقاومت در سیره اهلبیت علیهم السّلام پرداخت.
حجت الاسلام دکتر محمدعلی رنجبر، رئیس حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم علیه السّلام همزمان با برگزاری «نشست کرسی ترویجی بازتاب مفهوم مقاومت در سیره سیاسی اجتماعی امام کاظم علیه السّلام» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مبارزه با ظلم را سیره انبیاء و اهلبیت طاهرین علیهم السّلام دانست.
وی به تبیین آیه «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» پرداخت و گفت: اگر ما این را حق در نظر بگیریم، اهلش را هم خوب خواهیم شناخت و اهلبیت ما چون ادامهدهنده مسیر انبیا بودند، نمیتوانستند مقابل طاغوتها سکوت کنند و مبارزه نکنند.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن تحلیل شرایط اهلبیت در دوران بنیعباس و بنیامیه گفت: در زمان بنیعباس بهگونهای اهلبیت را معرفی کردند که گویا اینها کتاب زیر بغلشان بود، هر روز کرسی درس داشتند و ظهر به خانه برمیگشتند و استراحت میکردند، شب هم عبادت و مطالعه و صبح هم دوباره همین گونه بود؛ هر از چند گاهی هم به حاکمان وقت پیامهایی میدادند.
رنجبر ادامه داد: رهبر انقلاب میفرماید؛ "بنیامیه فقط شخص اهلبیت را کشتند، اما بنیعباس، شخصیت اهلبیت را هم علاوه بر خودشان ترور کردند."؛ آنجا اشاره میکنند؛ "متأسفانه برخی از مداحان و منبریهای ما همچنان امام سجاد علیه السّلام را با نام امام بیمار میشناسند".
وی در پاسخ به این که اگر اهلبیت گوشهنشین بودند و کاری نمیکردند، چرا حکومت باید به آنها کار داشته باشد و آنها را شهید کند، تصریح کرد: رهبری کتابی با عنوان «همرزمان حسین» دارند؛ یعنی سیدالشهدا علیه السّلام رزمنده بود و مابقی اهلبیت همرزم او بودند و میجنگیدند، اما رزم سیدالشهداء سخت و جنگ مابقی اهلبیت نرم بود که این به امام سجاد تا امام کاظم علیهم السلام رسید و هارون هم سخت با این امام بزرگوار مقابله کرد و شبکه تشیع را با جاسوسان خود نابود کرد.
رئیس هیئت مدیره مؤسسه مطالعات راهبردی جهان تمدن رسالت افزود: وقتی این شبکه لو رفت، ائمه طاهرین پس از امام کاظم دیگر مانند ائمه قبل از ایشان فضای باز و آزاد مانند امام باقر علیهم السّلام نداشتند؛ پس این شبکه مخفی شیعه نباید آشکار میشد و البته انحرافاتی هم مانند اینکه؛ "باید بنشینیم و صرفاً برای ظهور قائم(عج) دعا کنیم." هم در دین به وجود آمد که دیگر مقابلهای با طاغوت در آن معنا نداشت.
وی با اشاره به این شعر منسوب به حضرت سیدالشهداء «ان کان دین محمّد لمیستقم الّا بقتلی یاسیوف خذینی» خاطرنشان کرد: زمان امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهما السّلام یک عده فکر میکردند دعوا بین بنیامیه و بنیهاشم است، اما در زمان امام حسین علیه السّلام مشخص شد که دعوا بین حق و باطل است و ما باید شهید میشدیم تا مشخص شود حق با ماست و این راهبرد است.
رنجبر یکی دیگر از راهبردهای مقاومت را مدنظر قرار داد و گفت: یک روش دیگر، عقبنشینی تاکتیکی است که در قرآن هم داریم: «وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَى فِئَةٍ» یعنی (و هر کس در آن موقعیت به آنان پشت کند [و بگریزد] سزاوار خشمی از سوی خدا شود) و ما نباید خرده بگیریم که چرا امام حسین آن گونه رفتار کرد، امیرالمؤمنین بهگونهای دیگر، امام حسن بهیکشیوه، امام سجاد بهشیوه دیگر و سایر ائمه طاهرین هرکدام بهیکشیوهای اقدام کردند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: این نکته مهم است که ما مأمور به وظیفهایم، ولی وظیفهای که به نتیجه برسد، نه اینکه حالا هرطور شد و با هر روشی برویم تا ببینیم به کجا میرسیم؛ ما باید پا در مسیری بگذاریم که موفقیت داشته باشیم.
انتهای پیام/+