هزینهای بابت استفاده از خطوط «HOV» دریافت نخواهد شد
اقتصاد ایران: بزرگراه شهید همت که از تقاطع بزرگراه آیتاله مهدویکنی در غرب تهران شروع میشود و تا بزرگراه شهید صیادشیرازی در شرق امتداد دارد، یکی از شلوغترین و پرترافیکترین معابر بزرگراهی پایتخت بوده و تردد در این بزرگراه اغلب پرحجم و زمانبر است.
حالا سازمان ترافیک شهرداری تهران بهدنبال اجرای طرحی به نام HOV در بزرگراه شهیدهمت است که مسیر ویژهای را برای تردد وسایل حملونقل عمومی باز میکند تا فارغ از ترافیک، مسافران را به مقصد برساند اما اجرای چنین طرحی چطور امکانپذیر است؟
مسیر HOV چیست؟
مسیر HOV درواقع ویژه عبور خودروهای بخش حملونقل عمومی شامل تاکسی، ون، مینیبوس و شاتلتاکسیهاست، به شرطی که حداقل ۳سرنشین داشته باشند. بهعبارت دیگر حتی تاکسیها یا ونهایی که مسافر دربستی بزنند و ۲مسافر داشته باشند هم مجاز به عبور از این مسیر ویژه نیستند و حکم همان خودروهای شخصی را دارند. البته پیشبینی شده است این طرح در مراحل بعد از شروع اجرا با هدف کاهش خودروهای تکسرنشین، گستردهتر شود و خودروهای شخصی که تکسرنشین نیستند و ظرفیتشان تکمیل است هم بتوانند از این مسیر تردد کنند.
جزئیات این طرح در مجموعه حملونقل و ترافیک شهر تهران و در ادامه پلیس راهور و دیگر بخشهای مرتبط درحال بررسی است. بهگفته مجریان طرح، هرچند کارکرد مسیر ویژه شبیه خطوط بیآرتی است، اما خبری از گاردریل و مسدودسازی مسیر نخواهد بود و فقط با یک خط ممتد این مسیر از بزرگراه جدا میشود.
برای کنترل و جلوگیری از ورود خودروهای غیرمجاز هم از ابزار تابلوها و علائم هشداردهنده و دوربینهای نظارتی و همچنین ماموران پلیس راهور استفاده شده و خودروهای متخلف نیز جریمه میشوند. در مرحله اول اجرای این طرح، مسیر رفتوبرگشت بزرگراه شهید همت انتخاب شده است. یعنی این طرح از حوالی دریاچه چیتگر تا بزرگراه شهید صیاد شیرازی به اجرا درمیآید و یک مسیر ویژه بهخودروهای حملونقل همگانی اختصاص مییابد.
طرح جدید تا اسفندماه اجرایی میشود
روز گذشته مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران نیز در این باره گفت: خط ویژه ترافیکی در بزرگراه همت به مرحله اجرا شدن نزدیک شده و این طرح با هدف افزایش استفاده از حملونقل عمومی و کاهش تعداد خودروهای تکسرنشین برنامهریزی شده و قرار است در دیگر بزرگراههای پایتخت هم اجرایی شود. پوریا علیمردانی اعلام کرد: این طرح جدید تا اسفندماه شرایط اجرایی شدن را پیدا خواهد کرد و پیشبینی میشود اواخر اسفند به صورت آزمایشی اجرا شود.
هدف اصلی این طرح کمک به کاهش ترافیک بزرگراههای تهران در ساعات پرترافیک است. این ساعات پرترافیک شامل بازه صبحگاهی از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ و بازه عصرگاهی از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ است که اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی را شامل میشود.
مردم در این ساعات با شرایط سختی مواجه هستند و کاهش خودروهای تکسرنشین همواره از موضوعات موردبحث بین همکاران ما در پلیس راهور بوده است. درحالحاضر ۷۰درصد خودروهای عبوری در ترافیک بزرگراههای تهران تکسرنشین هستند و هدف ما تبدیل به وضعیت بهتری است.
وی بر اهمیت کاهش ترافیک در ساعات اوج تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم مردم را به استفاده از تاکسیهای خطی، سرویسهای ادارات و همچنین احیای فرهنگ همپیمایی و استفاده مشترک از خودروهای عمومی تشویق کنیم، میتوانیم تاثیر قابلتوجهی بر کاهش ترافیک داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به معضل خودروهای تکسرنشین در شهر تهران افزود: هدف این است که بتوانیم حداقل ۱۰ تا ۲۰درصد از میزان تردد خودروهای تکسرنشین را کاهش دهیم.
دوبرابر شدن خطوط تاکسی محدوده اجرای طرح HOV
پوریا علیمردانی از اجرای طرحی برای افزایش ظرفیت خطوط تاکسی در محدوده بزرگراه همت نیز خبر داد و گفت: در این طرح، حدود ۱۷خط تاکسی از محدودهای که بهعنوان فاز اول پیشبینی شده است، استفاده میکنند. این محدوده از منطقه ۲۲ شروع میشود و تا نزدیکی پل فجر و تقاطع مدرس و همت در جنوبشرقی و جنوبغربی ادامه دارد. بر اساس طراحیهای انجامشده، ظرفیت این ۱۷ خط تاکسی دوبرابر خواهد شد تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم.علاوه بر این ۱۵ خط جدید نیز برای این محدوده بزرگراه پیشبینی شده است که در طرح اجرایی به سرویسدهی خواهند پرداخت. علاوهبر تاکسیها، خودروهای ون، تاکسیهای خطی و اتوبوسهای شهری نیز مجاز به استفاده از این خطوط هستند.
مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران اظهار کرد: در فاز اول اجرای طرح جدید خطوط ویژه حملونقل عمومی، تنها خودروهای عمومی شامل تاکسیها، ونها، اتوبوسهای عمومی و سرویسهای ادارات مجاز به استفاده از این خطوط خواهند بود. این خودروها باید ابتدا در سامانه مربوطه ثبتنام کنند تا بتوانند از این خطوط بهرهمند شوند. پس از بررسی استقبال از طرح و ارزیابی میزان ظرفیت این خطوط، فاز دوم اجرایی خواهد شد. در این مرحله، خودروهایی که از طریق اپلیکیشنهای کاربردی تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند، نیز در صورت وجود ظرفیت کافی و پس از استفاده کامل تاکسیها و اتوبوسها، مجاز به استفاده از این خطوط خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه این طرح یک برنامه ترافیکی محسوب میشود، تصریح کرد: هیچ هزینهای بابت استفاده از این خطوط پرداخت نخواهد شد. خطوط ویژه و اضطرار به هیچ عنوان قابلخرید نیستند و در صورت تخلف، جریمهای برای نقض این قانون در نظر گرفته شده است.