ارائه یک سبد حمایتی از کشاورزان ضروری است
اقتصاد ایران: رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: نگاه حمایتی ما در ایران به خرید تضمینی و پرداخت یارانه محدود شده است و باید یک سبد حمایتی برای هر محصول داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برگزاری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، امسال یازدهمین همایش با موضوع «امنیت غذایی، کشاورزی بهرهور و تجارت تحریم پذیر» طی چندین نشست در حال پیگیری است. نشست امروز دوشنبه سوم دی ۱۴۰۳ با عنوان «سیاستهای حمایتی تولید محور در تأمین غذای اساسی» با حضور مدیران دولتی و کارشناسان حوزه امنیت غذایی در محل مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی برگزار شد.
علی کیانی راد، رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در ابتدا نشست گفت: نگاه حمایتی ما در ایران به خرید تضمینی و پرداخت یارانه محدود شده است؛ ضمن اینکه تعریف ما از کشاورزی اشتباه است و فقط تولید دیده شده در حالی که در جهان این مفهوم یک زنجیره بوده و مهمترین حلقه تولید است.
وی با بیان اینکه چرا باید از بخش کشاورزی حمایت کنیم، افزود: کشاورزان تولید خام دارند که نقش مهمی در امنیت غذایی دارد.
این مدیر دولتی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی با مخاطرات بسیاری مواجه هستند که با مخاطرات سایر حوزهها متفاوت است.
کیانی راد با اشاره به محوریت معیشتی کشاورزی ایران، اظهار کرد: هدف سیاست گذار در بخش کشاورزی تأمین امنیت غذایی است. در این راستا باید نوسانات عرضه و تقاضا، قیمت محصولات، درآمد تولیدکننده، تنظیم بازار، تشویق تولید کنترل شود.؛ ضمن اینکه باید تشویق به سرمایهگذاری کرد.
کیانی راد تصریح کرد: یکی از پرسشهای مطرح این است که باید از مصرفکننده حمایت شود یا از تولیدکننده؟ در جهان حمایت جامع از تولیدکنندگان میشود و حمایت هدفمند از مصرفکنندگان. در ایران برعکس است و باید از تمام مصرفکنندگان دهکهای مختلف حمایت شود و در ادامه سرکوب قیمتی برای محصولات تولیدکنندگان رخ میدهد.
وی افزود: آیا دولتها مجریان خوبی برای سیاستگذاری هستند؟ در دنیا، در اجرا سیاستگذاری از ظرفیت تشکلها کمک گرفته میشود.
رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی به شیوه اصولی اشاره کرد و گفت: ارائه یک سبد حمایتی برای هر محصول ضروری است.
کیانی راد افزود: هدف نهایی از سبد حمایتی افزایش بهرهوری است. در جهان عنوان میشود اگر از تولیدکننده حمایت کردیم و بهرهوری افزایش یافت این حمایت به مصرفکننده منتقل میشود.