رانندگی در گرمترین نقطه زمین
اقتصاد ایران: عصر خودرو- در سال ۲۰۰۵، ناسا با استفاده از تصاویر ماهوارهای، بالاترین دمای زمین را در ۷۰.۷ درجه سانتیگراد ثبت کرد. تا به امروز، این رکورد همچنان دستنخورده باقی مانده است. این رکورد در کویر لوت، واقع در ایران، به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در سال 2005، ناسا با استفاده از تصاویر ماهوارهای، بالاترین دمای زمین را در 70.7 درجه سانتیگراد ثبت کرد. تا به امروز، این رکورد همچنان دستنخورده باقی مانده است. این رکورد در کویر لوت، واقع در ایران، به ثبت رسیده است.
1- چالش نهایی: عبور L7 از کویر لوت
از زمان آغاز کمپین آفرود اسکار لوکانو،L7 توانسته است در شمال و جنوب ایران، از کوههای دُرفک تا سواحل چابهار، خود را به اثبات برساند. در چشمانداز وسیع و متنوع زمینشناسی ایران، قابلیتهای آفرود L7 به طور کامل به نمایش گذاشته شده است. اکنون، L7 با چالشی حتی بزرگتر روبرو شده است. برای سومین مسیر خود، به کویر لوت رسیده است، جایی که با سه مانع شدید روبرو خواهد شد: دستاندازهای شدید، زمین شنی وسیع و دمای بسیار بالا. سوال این است: آیا L7 میتواند با موفقیت از کویر لوت عبور کند؟
2- عبور از منطقه یاردانگ بادخورده
برای ورود به قلب کویر لوت از منطقه کرمان، L7 ابتدا باید از منطقه باریک یاردانگ عبور کند. زمین یاردانگ که توسط باد فرسوده شده و سخت و ناهموار است. به لطف تنظیمات دقیق شاسی، L7 عملکرد فوقالعادهای در این سطح ناهموار دارد. مهندسان به نظر میرسد طوری شاسی را طراحی کرده اند که به آن اجازه میدهد تا ناهمواریهای جاده را با دقت تشخیص دهد و وضعیت خودرو را به بهترین شکل تنظیم کند. این خودرو تعادل کاملی بین راحتی و هندلینگ ایجاد میکند تا اطمینان حاصل کند که در زمین ناهموار کنترل خود را از دست نمیدهد و در عین حال راحتی سواری را نیز حفظ کند. این رویکرد متعادل به L7 اجازه میدهد تا به راحتی از زمین ناهموار یاردانگ عبور کند.
3- چالش ماندگاری در کویر سخت
کویر لوت تحت تأثیر بادهای شدید، برخی از بلندترین تپههای شنی جهان را تشکیل داده است. این منطقه وسیع، دارای شنهای روان و تپههای شنی شیبدار است. در حالی که L7 مسیر مناسبی را برای خود برنامهریزی کرده است، شنهای زرد نرم همچنان چالش قابل توجهی را ایجاد میکنند. در حالت شنی، توزیع قدرت خودرو کارآمدتر میشود. از طریق سیستم چهارچرخ محرک (AWD)، قدرت به طور بهینه به هر چهار چرخ توزیع میشود و اطمینان حاصل میشود که خودرو میتواند تا 290 نیوتنمتر گشتاور ایجاد کند تا بر موانع غلبه کند و در عین حال کشش قابل اعتمادی را حفظ کند.
در کلاس خودروهای L7، 290 نیوتنمتر گشتاور بسیار قدرتمندی است. با پشتیبانی سیستم هوشمند رانندگی آفرود (ARDIS)، L7میتواند به راحتی از شرایط چالش برانگیز مختلف عبور کند. این بار، L7 با وجود تهدید های بسیار، بدون مشکل و با موفقیت از تلههای کویر لوت عبور کرد.
4- آزمون سخت حرارتی برای کیفیت کلی L7
همانطور که اکثر علاقهمندان به سفرهای جادهای میدانند، در محیطهای با دمای بالا، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز و لاستیکهای خودرو ممکن است دچار مشکل شوند. لاستیکها ممکن است در اثر گرمای شدید ترک بخورند یا تغییر شکل دهند و فشار داخلی بالا میتواند چسبندگی لاستیک را کاهش داده و در نتیجه بر هندلینگ خودرو تأثیر بگذارد. دمای کویر لوت حتی از آنچه اکثر مسافران معمولاً با آن مواجه میشوند، شدیدتر است.
علاوه بر خطرات ذکر شده، L7 همچنین باید در برابر ناپایداری سیالات و سیستمهای الکتریکی خود در چنین دمای شدید مقاومت کند.
در نهایت، L7 با موفقیت مسیر لوت را طی کرد و بر چالشهای سهگانه دستاندازها، شن و دمای شدید غلبه کرد. دوام و عملکرد قابل اعتماد این خودرو نشان داد که هیچ چیز نمیتواند مانع حرکت چرخهای L7 شود.
5- در نهایت:
خب، نظر شما در مورد مسیر آفرود لوت چیست؟ آیا درک عمیقتری از عملکرد L7 پیدا کردهاید؟ ما معتقدیم این مسیر چالشبرانگیز احتمالاً تأثیر ماندگاری بر شما گذاشته است. اما آیا این مسیر میتواند مسیر نهایی L7 شود؟ اگر به شما بود، به آن رأی میدادید؟