دوئل اتوبوس های ایرانی و چینی در قیمت، کیفیت و تحویل به موقع
اقتصاد ایران: خودروسازان داخلی بر این باورند اگر تمام هزینههای واردات محاسبه شود، قیمت نهایی این اتوبوسها با اختلاف چشمگیری بالاتر از مدلهای داخلی است، درحالیکه اگر سفارش داخلی افزایش یابد، قیمت خرید از داخل نیز کاهش مییابد.
بدقولی تولیدکنندگان داخلی، شهرداری را مجبور به خرید اتوبوسهای چینی کرد
سیدمحمد آقامیری درخصوص خرید اتوبوسهای چینــــــــی تصریح کرد که شهرداری تهران برای خرید اتوبوسهای دیزلی، همواره از تولیدکننــــــدگان داخلی استفاده کرده است. با اینحال، بسیاری از تولیدکنندگان در تحویل اتوبوسها به موقع، بدقولی کردهاند و حتی تعدادی از اتوبوسهایی که تولیدکنندگان داخلی به شهرداری وعده داده بودند، به دلیل کمبود ظرفیت تولید یا مشکلات مالی نتواستهاند به تعهدات خود عمل کنند.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین اشاره کرد که شهرداری تهران با بیشاز ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی قرارداد بسته بود، اما بهدلیل محدودیتهای ظرفیت تولید و بدقولی برخی تولیدکنندگان داخلی، بسیاری از این اتوبوسها هنوز تحویل داده نشدهاند. این مشکلات باعث شده که شهرداری مجبور به خرید اتوبوسهای برقی خارجی شود.
چرا اتوبوسهای چینی ارزانتر از مدلهای داخلی به نظر میآیند؟
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مقایسه اتوبوسهای برقی چینی با نمونههای داخلی مدعی شده است نمونههای چینی ارزانتر از محصولات تولیدکنندگان داخلی کشور تمام میشود.
وی افزود که «شهرداری تهران اتوبوسهای برقی را از چین با هزینهای کمتر از یکسوم قیمت اعلام شده توسط تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده است.» این در حالی است که پیش از این خودروسازان داخلی اعلام کرده بودند تفاوت قیمتی این محصولات در ظاهر به آن دلیل است که شهرداری قیمت اولیه این اتوبوسها را بدون در نظر گرفتن هزینههای انتقال، خرید، ترخیص از گمرک و خدمات پس از فروش اعلام کرده است.
با آنکه آقامیری قیمت اتوبوسهای چینی را یکسوم داخلیها عنوان کرده؛ اما درواقع، قیمت اعلامشده توسط تولیدکنندگان داخلی برای اتوبوسهای برقی، ۳۴۰هزار یورو بوده و شهرداری توانسته است این اتوبوسها را بدون هزینههای جانبی واردات، با قیمتی معادل ۲۲۰هزار یورو از چین خریداری کند که ارزان بودن اتوبوسهای چینی باعث نارضایتی و فشار بر مافیای خودرو و صنایع خودروسازی داخلی شده است»، اما خودروسازان داخلی بر این باورند که اگر تمام هزینهها تا زمان بهکارگیری اتوبوسهای وارداتی در تهران، محاسبه شود، قیمت نهایی این خودروها با اختلاف چشمگیری بالاتر از مدلهای داخلی خواهد بود.
از سوی دیگر چنانچه سفارش به خودروسازان داخلی افزایش یابد، تولیدکنندگان داخلی امکان افزایش تیراژ تولید را خواهند داشت که در نهایت موجب کاهش قیمت نهایی این اتوبوسها میشود.
وی اعتقاد دارد که اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و هزینههای خود را کاهش دهند، شهرداری و سایر کلانشهرها همچنان به خرید اتوبوسهای خارجی ادامه خواهند داد.
وی اظهار داشت که شهرداری تهران هنوز درگیر مشکلات مربوط به کیفیت پایین اتوبوسهای تولیدی یکی از شرکتهای داخلی است. این اتوبوسها پس از تحویل به شهرداری، در مدتزمان کوتاهی دچار خرابی میشوند و نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات دارند. در برخی موارد، مشکلات به حدی بوده است که شهرداری مجبور شده است هزینههای اضافی را برای تعمیرات این اتوبوسها پرداخت کند.
کیفیت اتوبوسهای چینی بالاتر از تولید داخلی است؟
موضوع دیگری که بهعنوان دلیلی برای تصمیم شهرداری به واردات اتوبوسهای چینی به جای خرید مدلهای داخلی، بارها مطرح شده، مقایسه کیفـــــــی اتوبوسهای ایرانی و چینی است.
دراین خصوص شهرداری و موافقان طرح خرید اتوبوس از چینیها بارها اعلام کردهاند که اتوبوسهای داخلی کیفیت کافی برای رقابت با محصولات خارجی (چینی) را ندارند.
حالا نیز سیدمحمد آقامیری مدعی شده است که این «مشکلات کیفیتی، باعث ایجاد شک و تردید در مورد توانایی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با محصولات خارجی شده است و تولیدکنندگان برای جلب اعتماد شهرداری تهران و سایر کلانشهرها، باید تلاش کنند تا توانمندیهای خود را افزایش دهند و کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند.»
به گفته وی، حمایت شهرداری تهران از تولیدات داخلی تنها در صورتی ادامه خواهد یافت که تولیدکنندگان داخلی به وعدههای خود عمل کنند و توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.
این صحبتها در حالی مطرح میشود که در سنوات گذشته خودروسازان داخلی بهویژه در بخش تجاری، با مشکلات بسیاری که اکثر آنها ناشی از تحریمها و مشکلات داخلی بوده، دستوپنجه نرم کردهاند.
در این سالها، دولت و حتی شهرداریها، نهتنها حمایت چندانی از این خودروسازان نکردهاند بلکه همواره در مسیر تولید و فروش این خودروها سنگاندازی کردهاند؛ از عدم تخصیص ارز کافی به صنعت تجاریسازی تا اجبار به اجرای استانداردهای دستوپاگیر در این سالها کار را برای تجاریسازان کشور سختتر کرده است.
این در حالی است که در صنعت اتوبوس کشور، شهرداری بهعنوان اصلیترین مشتری این خودروها، چند سالی از ثبت سفارش ممانعت میکرد و حالا که بودجه کافی برای این کار را در اختیار دارد، به خرید اتوبوسهای چینی روی آورده است.