وزیر آموزش و پرورش:
راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت مدیران هستند
اقتصاد ایران: همدان ـ وزیر آموزش و پرورش گفت : راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت مدیران مدارس هستند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، علیرضا کاظمی پیش از ظهر روز سهشنبه در نشست صمیمی با نخبگان فرهنگی شهرستان تویسرکان، اظهار کرد: مدیران مدارس راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و معلمان بهعنوان رکن اساسی این نظام، نقش محوری در پرورش نسل آینده دارند. باید به اهمیت و جایگاه ویژه این عزیزان توجه ویژه داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تعلیم و تربیت بهعنوان زیرساخت اصلی توسعه، مولد سرمایه انسانی و فرهنگی جامعه است. قدرت نرم یک نظام در تعلیم و تربیت نهفته است که میتواند در بحرانها منجی کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت چهاردهم، برای نخستین بار آموزش و پرورش به اولویت اول کشور تبدیل شده و دغدغه مسئولان و نمایندگان مجلس است. این تغییر نگرش نویدبخش آیندهای روشن برای تعلیم و تربیت کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رئیسجمهور محترم با دو رویکرد عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت توجه ویژه دارند، گفت: عدالت آموزشی شامل رفع محرومیتها و تجهیز مدارس و کیفیتبخشی شامل ارتقای فرآیند یادگیری و توجه به معلمان توانمند و پرتلاش است.
کاظمی در ادامه تصریح کرد: پرداخت حقوق معلمان حقالتدریس بهصورت ماهانه، پرداخت پاداش بازنشستگان و تلاش برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، از اقدامات مهم دولت چهاردهم برای معلمان و نیروهای آموزش و پرورش است.
وی افزود: برنامهریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ از هماکنون آغاز شده است و بهصورت هفتگی شرایط و چالشهای موجود را بررسی و تحلیل میکنیم تا سال تحصیلی جدید با کمترین مشکلات آغاز شود.
کاظمی در ادامه ابراز کرد: با پیگیریهای انجامشده و همراهی نمایندگان مجلس، بودجه آموزش و پرورش افزایش قابلتوجهی داشته است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی، پروژههای نیمهتمام و تراکم بالای کلاسها از چالشهای اساسی است. رفع این مسائل در دستور کار دولت قرار دارد و بهطور جدی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید حرکت خود را مبتنی بر اهداف و شاخصهای مشخص تعریف کنند، تاکید کرد: برنامهریزی دقیق و هدفمند در سطح مدارس و مناطق آموزشی لازمه رشد نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش دو وظیفه حیاتی انتقال و تولید علم برای شتاببخشی به حرکت علمی کشور و ساخت فرهنگ و تمدن جامعه از طریق پرورش دانشآموزان دارد.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت باید با انتقال ارزشهای فرهنگی و اخلاقی، فرهنگساز و تمدنساز باشد. این مأموریت اساسی در تربیت نسل آینده نقش حیاتی دارد.
کاظمی در پایان تصریح کرد: بهبود کیفیت فرآیندهای آموزش و یادگیری، محتواهای آموزشی و توانمندسازی معلمان از بخشهای مهم در نظام تعلیم و تربیت است که باید به آن توجه ویژه شود.