۱۰۰ میلیون یورو صرفه جویی با تقویت حوزه عصاره گیری گیاهان دارویی
اقتصاد ایران: سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو عصاره و طعمدهنده به کشور وارد میشود که با توسعه و تقویت صنایع داخلی میتوانیم این نیاز را از داخل تأمین و از خروج ارز جلوگیری کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، قاسم شاکری درباره چگونگی سرمایه گذاری در پالایشگاه گیاهان دارویی گفت: گروه بین المللی سرمایه گذاری هرمان بیش از ۲۰ سال است که در زمینه تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی و معطر فعالیت میکند. دفاتر فروش و تحقیق و توسعه ما در آلمان مستقر هستند و میتوان گفت که عمده بازار محصولات ما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این حضور بینالمللی ما، نتیجه برنامهریزی استراتژیک و توسعه زیرساختهای صادراتی طی سالهای گذشته است.
وی افزود: بازار هدف ما شامل صنایع کلیدی نظیر داروسازی، آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی، نوشیدنیها، سموم گیاهی و دخانیات میشود. این بازارها با توجه به تمایل رو به رشد خود به نوآوری و استفاده از محصولات طبیعی و گیاهی، مزیت رقابتی برای ما ایجاد کردهاند که به سودآوری بلندمدت و رشد پایدار منجر خواهد شد.
شاکری با اشاره به وجود شرکتهای متعدد در ساختار گروه سرمایهگذاری هرمان خاطرنشان کرد: محصولات ما شامل گیاهان دارویی فرآوریشده، دمنوشهای گیاهی، انواع عصارهها، طعمدهندههای گیاهی، کنسانترههای میوهای و همچنین طراحی و ساخت تجهیزات فرایندی برای پالایشگاههای گیاهان دارویی و صنایع نفت و گاز میشود. این تنوع محصولات ما را قادر میکند تا به نیازهای مختلف و پیچیده صنایع پاسخ دهیم و حضور خود را در بازارهای جهانی تقویت کنیم.
مدیرعامل پالایشگاه گیاهان دارویی درباره استراتژیهای دانشبنیان مجموعه گفت: پروژهای که ما در این گروه اقتصادی آغاز کردهایم، برآیند سالها تجربه و شناخت ما از روند بازار های جهانی است. ما با انتقال و بومیسازی دانش پیشرفته استاندارد سازی عصاره به کشور، اکنون قادر به ارائه محصولات با کیفیت و استانداردهای جهانی هستیم. پالایشگاه گیاهان دارویی پردیس عصاره با استانداردسازی و استخراج مواد موثره گیاهی، راهکاری کلیدی برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی دارویی، آرایشی-بهداشتی و غذایی ارائه میدهد. این پالایشگاه با تولید عصارههای خالص و استاندارد، نیاز صنایع جهانی به مواد اولیه باکیفیت را تأمین کرده و امکان حضور رقابتی و پایدار ایران در این بازارها را تقویت میکند.
این انتقال دانش و سرمایهگذاری قابل توجه در این زمینه، فرصت استراتژیک قابل توجهی برای کاهش واردات و ارتقای تولید ملی ایجاد کرده است.
وی با بیان ارزش استراتژیک طب ایرانی گفت: تلاش ما این است که مفاهیم جدید و مدرن طب ایرانی را به شیوهای نوین شناسایی کنیم و با بهرهگیری از تکنولوژیهای جهانی، ارزشهایی را خلق کنیم که توان رقابتی محصولات ما را در بازارهای بینالمللی ارتقاء دهد. برای نمونه، گل محمدی که یک محصول ایرانی با کاربرد گسترده در دنیا است، امکان ورود به بازار جهانی محصولات آرایشی طبیعی (Natural Cosmetic) را با رویکردی کاملاً جدید فراهم کرده است.
شاکری افزود: اکوسیستمwellness (سلامتی) با گردش مالی ۴.۴ تریلیون دلار در سطح جهانی یکی از فرصتهای کلیدی امروز است. تنها بخشی از این بازار شامل محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی گیاهی میشود؛ دیگر بخشها شامل مکملهای گیاهی، روغنهای گیاهی، صنعت عصارهگیری و اسانسگیری و حتی گردشگری سلامت است. ما با تمرکز بر بخشهای بالادستی اکوسیستم wellness به این دلیل وارد شدیم که بتوانیم از فرصتهای متعدد پاییندستی آن برای توسعه کسبوکارهای گروه هرمان بهرهمند شویم و با این استراتژی به ایجاد زنجیرهای کامل از محصولات و خدمات ارزشمند دست یابیم.
وی همچنین از برنامهریزی برای توسعه بیشتر این صنعت خبر داد و افزود: راهاندازی دومین پالایشگاه در اصفهان در دستور کار است و پیشبینی میکنیم که با افزایش آگاهی عمومی از سبک زندگی سالم و گرایش به محصولات طبیعی، تقاضا برای محصولاتمان درآینده به طور فزایندهای افزایش یابد. امروز سبک زندگی سالم دیگر یک رویکرد فردی نیست، بلکه به یک سبک زندگی جهانی بدل شده و فرصتهای بسیاری را برای ما به ارمغان آورده است.
شاکری در پایان درباره حمایتهای معاونت علمی در تأسیس این پالایشگاه گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ برای تحقیقات و توسعه بخشی از حمایتی است که از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان دریافت خواهیم کرد. این حمایتها، ما را در تحقق اهداف بلندپروازانهمان در راستای بومیسازی دانش و توسعه زیرساختهای فناورانه یاری خواهد داد و فرصت مناسبی برای شکوفایی بیشتر این صنعت فراهم میکند.