حکایت زیان خریداران خودروهای «جتا» در بازار ایران
اقتصاد ایران: جتا یکی از برندهای مشترک فولکسواگن چین و شرکت فاو (FAW) مختص بازار چین است که حدود یک سال پیش با تبلیغات گسترده بهبازار ایران راه یافت. اما اندکی بعد اتخاذ سیاستهای احتمالا نادرست و آنچه نداشتن تجربه کافی در بازاریابی و فروش نامیده میشود، سبب شد کسانی که این خودرو را ثبتنام کرده بودند، امروز با زیان چند ده میلیونتومانی در بازار ایران مواجه شوند.
بازاریابی نادرست و فروش با قیمت بالا کار این برند را بهجایی رساند که امروز دو مدل از محصولات آن در بازار بین 200 تا 400 میلیونتومان زیر قیمت رسمی شرکت بهفروش میرسند. اما بهراستی چرا این وضعیت برای این برند به وجود آمد؟
برخی کارشناسان معتقدند شاید بتوان عدماطلاعرسانی کافی و گسترده درخصوص ویژگیهای محصولات این برند را از جمله دلایل شکست این خودرو در بازار ایران نامید؛ درحالی که معرفی صحیح مزیتهای این خودرو بهعموم میتوانست تا حدودی جلو این شکست را بگیرد.
همینطور گفته میشود قیمتگذاری خودروهای جتا بدون آنالیز دقیق وضعیت بازار و عدماطلاع از قیمت محصولات همرده سبب شد این خودرو امروز در بازار قیمتی کمتر از بهای تعیینشده از سوی شرکت عرضهکننده داشته باشد.
بهگزارش خبرنگار ما انتشار برخی اطلاعات مبهم هنگام فروش این خودرو نتوانست آنطور که باید مشتری را در جهت اتخاذ تصمیم درست راهنمایی کند. بهعنوان مثال اعلام شرایط فروش اقساطی با پیشپرداخت تنها 500 میلیونتومان در بازار، درحالی که این مبلغ از سوی خود شرکت یکمیلیاردتومان تعیین شده بود، مشتریان را هنگام ثبتنام سردرگم کرد.
این مساله بهخودی خود سبب کاهش بیشتر قیمت مدلهای تحویلی بهخریداران در بازار نسبت بهسامانه خودروهای وارداتی شد و درنهایت تغییر دائمی سیاستهای فروش، خریداران از سامانه خودروهای وارداتی را با زیان همراه کرد.
کارشناسان بازار این موارد را از جمله دلایل عدمموفقیت خودروهای جتا دربازار ثانویه میدانند .