خودروسازان در انتظار خصوصی سازی در دولت جدید
اقتصاد ایران: موضوع واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور به بخشخصوصی یکی از پرچالشترین مسائل در سالهای گذشته بوده است. با این حال بهرغم وجود الگوهای موفق در این صنعت و حمایتهای جسته و گریخته دولت چهاردهم، هنوز خصوصیسازی واقعی در صنعتخودرو محقق نشده است.
یکی از راههای مشارکت مردم در امور اقتصادی و صنعتی، تقویت بخشخصوصی در اقتصاد کشور و تولید است؛ اما همچنان مدیریت دولتی با وجود زیانهای انباشته و فشارهای اقتصادی در بخشهای مختلف تولیدی و صنعتی درتلاش برای حفظ موقعیتهای خود در دایره مدیریتی است.
در این میان صنعتخودرو ایران بهعنوان یکی از ارکان کلیدی اقتصاد کشور سالهاست با مشکلات جدی از جمله واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور به بخشخصوصی مواجه است؛ چالش مهمی که تقریبا تمام دولتهای پس از جنگ با آن مواجه بودند. رئیسجمهور فقید در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم با حضور در ایرانخودرو فرمانی ۸ مادهای صادر کرد و در آن بر خصوصیسازی این صنعت تاکید کرد؛ اما هنوز خصوصیسازی واقعی در صنعتخودرو محقق نشده است؛ وعدههایی که تصمیمگیران دولتی بارها بر انجام آن تاکید کردند؛ اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.
با توجه بهحمایتهای رئیسجمهور سابق بر ضرورت واگذاری مدیریت شرکتهای خودروساز به بخشخصوصی اما عمر دولت سیزدهم بهپایان رسید و بهرغم وعدهها، روند واگذاری خودروسازان چه در بخش واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه و چه در بخش واگذاری سهام دولت، کلید نخورد و بهعنوان میراث به دولت چهاردهم منتقل شد.
در نخستین گام در دولت جدید نیز رئیس سازمان خصوصیسازی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص واگذاریها و وضعیت مالکیت ایرانخودرو و سایپا، با تاکید بر اینکه این دو شرکت دولتی نیستند، مطرح کرد: «دولت سهام جزئی در این دو شرکت دارد و بهطور جدی دنبال واگذاری باقیمانده سهام دولت هستیم که این جزو وظایف ماست و مدیریت این دو شرکت باید خصوصی شود.» البته مساله خصوصیسازی خودروسازان موضوعی بود که محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور نیز در نخستین اظهارنظر خودرویی خود بر آن تاکید و بهنوعی از دولتی بودن خودروسازان انتقاد کرد.
حالا با گذشت بیش از ۲ ماه از تشکیل دولت چهاردهم و تصدی وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید، خصوصیسازی دو خودروساز بزرگ کشور هنوز بهسرانجام نرسیده است. این درحالی است که وزیر صمت در جریان کسب رای اعتماد در مجلس از برنامههای خود برای رقابتی کردن بازار خودرو و خصوصیسازی سخن گفته بود که توسط کارشناسان مورد استقبال قرار گرفت.
البته هفته گذشته وزیر صــــمت در حاشیه نشست با فعالان اقتصادی در اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت درباره واگـــــــذاری بقیه سهام خودروسازان چه برنامهای دارد؟ عنــــــوان کرد: «هدف ما این است که تصدیگری را در دولت کاهش و تنظیمگری را افزایش دهیم و در بعضی از کارهای اجرایی دخالت نکنیم.»
بر این اساس دولت چهاردهم برای تغییر ساختار در صنعتخودرو در قدم نخست باید نسبت بهسهامداری دولت در خودروسازی تجدیدنظر کند.
کاهش قیمت ۵۰ میلیونتومانی سراتو ۲۰۰۰ سیسی اتوماتیک GT لاین
روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۸ میلیونتومانی بودیم. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۳۲ میلیونتومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۹۸۴ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۷۸۵ میلیونتومان، پژو پارس TU۵ (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۹۰۳ میلیونتومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۹۵۵ میلیونتومان، کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیونتومان کاهش ۵۶۰ میلیونتومان و ساینا S اتومات (۱۴۰۳) با یک میلیونتومان کاهش ۵۲۲ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۴۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیونتومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۴۵ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که سراتو ۲۰۰۰ سیسی اتوماتیک GT لاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۴ میلیاردتومان، کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، جیایسی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیونتومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.