پیست آزادی میزبان محصول جدید فونیکس بود
اقتصاد ایران: حدود سه سال است فونیکس (برند لوکس کمپانی چری در بازار کشورمان) یک محصول اسیووی کراساوور کوپه را با نام FX توسط مدیرانخودرو بهدست مشتریان ایرانی رسانده است.
این خودرو که با پیشرانه توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه مونتاژ شده است، این روزها بهعنوان یکی از محبوبترین بلندقامتان چینی شناخته میشود. بر این اساس و باتوجه بهروند برقیسازی خودروسازان مطرح در جهان و الکتریزه شدن صنعت حملونقل، شرکت مدیرانخودرو نیز روز پنجشبنه هفته گذشته، نسخه تمامالکتریکی از فونیکس FX را با پسوند EV برای تست رانندگی در پیست اتومبیلرانی آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. از این تست رانندگی گزارشی تهیه شده که در ادامه شرح آن را میخوانید.
طراحی اسپرت بدنه
نسخه تمامالکتریکی فونیکس FX (که با نام امودا 5 در بازارهای جهانی معرفی میشود) با نام E5 شناخته میشود. این خودرو در بازار ایران با نام فونیکس FX EV معرفی میشود. در این خودرو شاهد همان سبک طراحی جسورانه و هیجانانگیز چری هستیم. پروفیل این خودرو همچنان با خطوط تیز و سطوح تخت شکل گرفته و با رینگهای 18 اینچی، کاراکتر اسپرت و نافذی دارد.
زاویه بیشتر ستون D، خمیده بودن سقف خودرو و گلگیرهای عضلانی در عقب، حس رویارویی با یک کراسکوپه را بهبیننده این خودرو منتقل میکند. طراحی رینگهای 18 اینچی آیرودینامیکی و استفاده از فلاپهای آلومینیومی نیز بهبهبود ضریب درگ و راندمان این خودرو کمک میکند.
در نمای جلو چراغهای LED باریک، خطوط تیز روی کاپوت و حفظ چراغهای اصلی درون سپر، سبب بهوجود آمدن چهره اسپرت و دینامیک برای FX EV شده است. همچنین در این نما، عدموجود جلوپنجره کهکشانی FX بنزینی و یکپارچه بودن سپر با پوزه، حس رویارویی با یک خودرو تمامالکتریکی را برای بیننده تداعی میکند.
در نمای عقب، چراغهای کشیده بههم پیوسته (مشابه نسخه بنزینی) و وجود اسپویلر T شکل، زیبایی این نما را دوچندان میکند. همچنین نصب اسپویلر روی درِ صندوقعقب، یکی از تفاوتهای اصلی این بخش از نسخه تمامالکتریکی این خودرو با نمونه بنزینی آن است. درعین حال طراحی اسپویلر درِ صندوقعقب سبب ایجاد هیجان بیشتر در این نما شده است. جالب است بدانید طبق گفته آقای شربتیان (کارشناس توسعه محصول مدیرانخودرو) تمام نسخههای FXEV فونیکس که قرار است بهبازار کشورمان عرضه شوند، کاملا وارداتی بوده و بهصورت CBU و با رنگهای متفاوت بهبازار عرضه خواهد شد.
طراحی مدرن و ساده کابین
پس از باز کردن درهای فونیکس FX EV شاهد یک طراحی مدرن و ساده هستیم. کلیت طراحی داشبورد نیز ساده و مینیمال است. قرارگیری دو نمایشگر 12.3 اینچی، یکی برای کلاستر (مقابل راننده) و دیگری برای سیستم اطلاعات-سرگرمی فضای مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است.
در نسخه بنزینی این خودرو، نمایشگرهای کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی 10.25 اینچی است که در نسخه تمامالکتریکی به 12.3 اینچی تغییر یافته است. همچنین طراحی دریچههای سراسری، داشبورد نسبتا حجیم، کنسول میانی، نورپردازی LED نواری و امتداد آن روی درهای عقب، سبک مدرنی را در کابین ایجاد کرده است.
از طرفی سقف سانروف و نورپردازی داخلی LED فضای دلنشینی را برای سرنشینان این خودرو فراهم آورده است. استفاده از مواد چرم و پلاستیک نرم Soft Touch در بخش بالای داشبورد و رودریها سبب بالا رفتن کیفیت طراحی داخلی این خودرو شده است.
طراحی غربیلکفرمان دی-کات و صندلیهای اسپرت بهمنظور ایجاد حس هیجان بیشتر در زمان رانندگی با این کراسکوپه برقی است. بهلطف قرارگیری دو نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی، دیگر خبری از دکمههای فیزیکی نیست.
همچنین دستهدنده نیز در پشت فرمان تعبیه شده که این مورد یکی از ترندهای روز طراحی خودرو است. فونیکس FX EV بهامکانات رفاهی و ایمنی بسیاری مجهز شده است. همچنین در نسخه تمامالکتریکی این خودرو، برخی آپشنهای رفاهی و ایمنی در نظر گرفته شده که از آپشنهای رفاهی و ایمنی نسخه بنزینی آن، یک سر و گردن بالاتر است.
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به 8 ایربگ، سیستم کمکی پیشرفته رانندگی مبتنی بر سطح دو و نیم، کروزکنترل پیشرفته، سیستم هشدار خوابآلودگی، سیستم ترمز اضطراری پیش از تصادف، سیستم هشدار باز کردن ایمن درها و تعبیه LED روی درهای عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرپایینی، سیستم پایش نقاطکور، سیستم پارک هوشمند، سنسور دندهعقب، هداپ دیسپلی (با قابلیت حالت Snow با نور آبی)، نورپردازی LED در داخل و روی درهای عقب، صندلی راننده برقی با تنظیم 6 حالته و صندلی سرنشین جلو با تنظیم 4 حالته برقی، باز شدن درِ صندوق بهصورت برقی و اتوماتیک و... اشاره کرد.
ناگفته نماند که با در دست داشتن ریموت و فشردن پدال ترمز، این خودرو آماده حرکت میشود. همچنین برای خاموش کردن خودرو لازم است این کار از روی نمایشگر انجام شود. از طرفی در فونیکس FX EV دیگر خبری از تریم دو رنگ نیست.
بررسی میزان توان و گشتاور فونیکس FX EV
آنچه فونیکس FX EV تمامالکتریکی را به یک کراسکوپه برقی جسور بدل میسازد، بخش فنی آن است. در حقیقت یک موتور الکتریکی از نوع سنکرون مغناطیس دائم روی محور جلو تعبیه شده تا بتواند توان و گشتاور نسبتا بالایی را فراهم کند.
بر این اساس موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم این خودرو میتواند حداکثر 201 اسببخار قدرت (150 کیلووات) و 340 نیوتونمتر گشتاور فراهم آورد. برای تامین نیروی لازم جهت حرکت این خودرو، برای آن یک پک باتری لیتیوم-آهن-فسفات LFP بهظرفیت 61.06 کیلووات-ساعتی در نظر گرفته شده است.
بر این اساس قدرت و گشتاور تولیدشده بهچرخهای جلو منتقل میشود. براساس تست WLTP فونیکس FX EV با یک بار شارژ میتواند حداکثر تا 430 کیلومتر پیمایش داشته باشد. با توجه بهتستهای انجامشده، شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت این خودرو 7.2 ثانیه زمان میبرد.
سواری نرم، هندلینگ مناسب
باتوجه به اختصاص ساختار سیستم تعلیق مکفرسون برای محور جلو، سیستم مولتیلینک برای محور عقب و با در نظر گرفتن سایز تایرهای 55/215 و استفاده از رینگهای 18 اینچی آلیاژی، این خودرو سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
تجربه رانندگی با فونیکس FX EV
همانطور که در مقدمه مطلب بیان شد، تست رانندگی این خودرو توسط خبرنگار «دنیایخودرو» در پیست اتومبیلرانی آزادی انجام شد. جالب است بدانید با سرعت گرفتن تا 80 کیلومتر برساعت و گردش در پیچهای پیست، پایداری این خودرو بهخوبی حفظ شد که این امر مشخص میکند فونیکس FX EV از نظر فنی بدون ایراد است.
این خودرو بهلطف سیستم کنترل کشش و سیستم پایداری الکترونیکی، پایدار بوده و این سیستم بهخوبی وارد مدار میشود. از سوی دیگر سیستم ترمز این خودرو نیز بهخوبی عمل میکند و در تستهای انجامشده، ترمزها تا سرعت 135 کیلومتر برساعت عملکرد بسیار عالی از خود بهنمایش گذاشتند.
همچنین شتاب اولیه صفر تا 100 کیلومتر برساعت تنها در 7.2 ثانیه بهدست آمده که با آنچه در کاتالوگ این خودرو ذکر شده، مطابقت دارد.
با توجه بهگفتههای کارشناس توسعه محصول مدیرانخودرو، این خودرو از دو شارژر AC و DC پشتیبانی میکند. با استفاده از شارژر DC حدود 28 دقیقه زمان برای شارژ 30 تا 80 درصدی باتریها مورد نیاز است. از سوی دیگر با استفاده از شارژر AC تنها 6 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز است که باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات این خودرو شارژ شود.
شارژر پورتابل با توان 3.5 کیلوواتی همان شارژر تیگو 7 و تیگو 8 e پلاس است که برای این خودرو تمامالکتریکی نیز در نظر گرفته شده است.
همچنین یک شارژر دیواری همراه با خودرو عرضه خواهد شد که متفاوتتر از نسلهای قبلی خود است. این شارژر اگر بهصورت تکفاز متصل شود، میتواند تا 7 کیلووات خروجی داشته باشد. همچنین اگر بهبرق سه فاز متصل شود، حداکثر تا 22 کیلووات خروجی دارد.
حداکثر پشتیبانی که این خودرو میتواند از جریان DC داشته باشد، 80 کیلووات است. این پشتیبانی از جریان AC، 11 کیلووات است. همچنین لاستیک زاپاس برای این خودرو با رینگ 17 اینچی در نظر گرفته شده است.