سمپاشی ۴۸۰ هزار رأس دام آذربایجان غربی بر علیه انگل‌های خارجی

اقتصاد ایران: ارومیه- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از سمپاشی بدن بیش از ۴۸۰ هزار رأس دام سبک و سنگین بر علیه انگل‌های خارجی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امید خلیل زاده در این زمینه با اشاره به اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی دامی گفت: انگل‌های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که این موضوع حساسیت مقابله باانگل‌های خارجی را دوچندان می‌کند.

وی زیان‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها را مهم دانست و افزود: انگل‌های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده و باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می‌شود.

خلیل زاده با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی از بین بردن عوامل انتقال بیماری است که با حذف یکی از اجزا، چرخه انتقال بیماری متوقف می‌شود بنابراین در این راستا اداره‌کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی سمپاشی اماکن نگهداری دام و بدن دام‌ها را بر اساس ضوابط بهداشتی و رعایت اصول زیست محیطی از ابتدای سال جاری تا کنون به اجرا گذارده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی عنوان کرد: با توجه به اهمیت مبارزه با کنه‌های موجود در بدن دام‌ها و اماکن دامی، هدف از این سمپاشی مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام از جمله بیماری تب کریمه‌کنگو و… است که از طریق کنه آلوده به ویروس منتقل می‌شود.

خلیل زاده با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص سمپاشی جایگاه‌های دام، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۱۴۷۰۰۰ متر مربع جایگاه نگهداری دام و در سطح استان با سموم مختلف سمپاشی شده که این عملیات در راستای از بین بردن عوامل انتقال بیماری‌های تب کریمه، کنگو، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و … بوده است.

وی همچنین با اشاره به سمپاشی بد دام بیان داشت از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بدن بیش از ۴۸۰ هزار و ۹۵۸ رأس دام سبک و سنگین بر علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شده است.

ایمن سازی بیش از ۱۶ هزار قلاده سگ صاحب دار علیه بیماری هاری در آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از ایمن سازی بیش از ۱۶ هزار قلاده سگ صاحب دار علیه بیماری هاری در استان خبر داد.

وی ادامه داد: پیشگیری از بیماری هاری در کشور ما به عنوان یک اولویت مهم در بین بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان می‌باشد؛ و در صورت ظهور علائم هاری، درمان امکان ندارد و مرگ بیماران قطعی است.

خلیل زاده با اشاره بر اینکه حیوان مبتلا به هاری باید معدوم سازی شود گفت: تنها روش پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون می‌باشد، دکتر خلیل زاده افزود: در همین راستا طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۶ هزار و ۳۹۶ قلاده سگ صاحب دار برعلیه بیماری هاری ایمن سازی و مایه کوبی شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: با توجه به اهمیت واکسیناسیون و پیشگیری و مبارزه با این بیماری در حین عملیات واکسیناسیون آموزش‌های چهره به چهره در خصوص اهمیت بیماری هاری، راه‌های انتقال و جلوگیری از ابتلاء به این بیماری برای دامداران و صاحبان آنها ارائه توسط کارشناسان ارائه می‌شود.

به منظور کنترل و مبارزه با این بیماری همه ساله با توجه به دستورالعمل اجرایی دفتر مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور سگ‌های صاحب‌دار توسط اکیپ‌های مایه کوبی مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ