گناه‌های زبان منشا بسیاری از گرفتاری‌ها است

اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: گناه‌های زبان منشا بسیاری از گرفتاری‌ها است و هرکسی که زبان خود را مصون نگه دارد به سعادت خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی شامگاه دوشنبه در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: انسان بسیاری از گناهان را انجام نمی‌دهد، اما گناه زبان تنوع دارد و چند نوع گناه تهمت، سخن چینی، آبرو ریزی و شماتت در این راستا وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: گناهان زبان هزینه ندارند و در دسترس هستند، بنابراین به این جهت در بسیاری از روایات به کنترل زبان سفارش شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت ابراز کرد: در روایت آمده است که ایمان بنده کامل نیست، مگر روح آن سالم باشد و روح نیز سالم نمی‌ماند مگر اینکه زبان سالم باشد.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: هرکسی سخن می‌گوید، شناخته می‌شود ضمن اینکه شخصیت هر آدمی زیر زبان او است و در حدیثی آمده که ریشه همه خیر و شرها زبان است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: در روایات آمده که یکی از درهای حکمت و عوامل محبت سکوت است و این تاکید بسیار قابل تأمل است.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: سکوت دری از درهای حکمت است و محبت ایجاد می‌کند و این ریشه همه کارهای خیر است.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: قرآن با آیات کوتاه خود به ما می‌آموزد که سخنی خوب و مطلوب است که آگاهانه باشد و از چیزی که علم ندارید نباید پیروی کرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان باید نسبت به امور آگاهی داشته باشد، چراکه خیلی از سخنان آن روی حدس و گمان است که اینگونه نباید باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: قرآن می‌فرماید که سخن باید محکم باشد و اساس داشته باشد و چند بار در مصحف تاکید شده که مردم تقوا داشته باشید و مستدل و محکم باشند.

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: پشتوانه حرف‌های انسان باید استدلال باشد و اگر کسی محکم حرف بزند، گناهان او آمرزیده می‌شود و اعمالش درست خواهد شد.

ویژگی دیگری سخن به گفته قرآن این است که شکننده نباشد و نیکویی داشته باشد، هرچند درست باشد نباید تحقیر داشته باشد

ملامت جوان را لجوج تربیت می‌کند اگر به کسی غیر مستقیم تذکر داده شود بهتر از این است که فردی را شماتت کنید

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: ویژگی دیگر اظهار نظرها این است که باید بر محوریت عدالت باشد و این مساله فقط مربوط به دستگاه قضائی نیست و همچنین در تحلیل‌های سیاسی نیز باید عدالت جاری و ساری باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت ابراز کرد: داوری‌ها، مناظرات و گفتگوهای سیاسی باید بر محور عدالت باشد و قرآن جنبه‌های بایدها و نبایدها و اثباتی را در خصوص گناهان زبان بیان می‌کند.

حجت الاسلام رفیعی عنوان کرد: سخن باید همراه با عمل باشد و در قرآن نیز به این مساله اشاره شده و در نهج البلاغه آمده که بدترین کار این است که سخن بدون عمل باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که یکی از گرفتار ما در حوزه اخلاق، زبان است، چراکه در بسیاری از گناهان شرایط آن را نداریم ولی زبان اینگونه نیست.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بیشترین گناهان و عذاب‌ها مربوط به زبان است و هرکسی که زبان را مصون نگه داشت به سعادت خواهد رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ