شب‌زنده‌دار: عالِم تا زمانی که فقیه نباشد، کارآمد نیست

اقتصاد ایران: عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اهمیت فقاهت در حوزه‌های علمیه تأکید کرد: عالِم تا زمانی که فقیه نباشد، کارآمد نخواهد شد. مگر نه این است که فهم کتاب و سنت، مقدماتی لازم دارد که باید مقدمات آن به درستی تعلیم و آموزش داده شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گردهمایی سالیانه­‌ی عزم و اخوت، با حضور اساتید، طلاب، پژوهشگران و کادر مجموعه مدارس علمیه آل‌یاسین علیهم‌السلام و مؤسسات پژوهشی مرتبط در شبستان حضرت زهرا‌ سلام‌الله‌علیها واقع در حرم مطهر حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها برگزار شد. مراسم با اقامه‌ی نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد.

آیت الله محمد مهدی شب زنده‌دار در این مراسم با اشاره به اینکه خداوند برای ماندگاری دین خود، راهکاری را به انسان‌ها و مسلمانان معرفی کرده، گفت: این راهکار این است که بخشی از افراد جامعه که برای آنان میسّر باشد، مهاجرت کرده و با تفقّه در دین، رهنمودهای دین مبین اسلام را به پیروان آن بیان کنند و دستورات خداوند و رسول او را در بین مردم ترویج دهند.

وی اساس تشکیل حوزه‌های علمیه را هجرت، تفقه دانست و افزود: کسانی که از این امر تخطی کرده و راه دیگری را بپیماید، از راه خداوند متعال تخطی کرده‌اند و کسی که در این راه قدم برمی‌دارد، بداند که از خداوند اجر فراوان و دستمزد خود را دریافت خواهد کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به ویژگی‌های سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه گفت: تقوا و خداترسی یکی از ویژگی‌های مهم سربازی امام عصر (عج) است. اگر طلبه‌ای عمر خود را در مسیری صرف کند که مورد انتظار از عالم و شایسته آن نیست، خسارتی را مرتکب شده که پشیمانی آن تا ابد در وجود او خواهد ماند.

وی نفوذ کلام را مهم‌ترین عاملی دانست که برای طلاب لازم است تا مردم، روحانیت را مظهر اطاعت از خداوند و دلسوز برای مردم ببینند و نباید طلاب و فضلای حوزه دلبستگی به مادیات و زرق و برق دنیایی داشته باشند.

عالِم تا زمانی که فقیه نباشد، کارآمد نخواهد شد

آیت الله شب زنده دار با اشاره به اهمیت فقاهت در حوزه‌های علمیه تأکید کرد: عالِم تا زمانی که فقیه نباشد، کارآمد نخواهد شد؛ اینکه گاهی از برخی از افراد - که البته توجه ندارند- شنیده می شود که درس‌های حوزوی به چه دردی می خورد، حرف غلطی است. این چه حرفی است؟! مگر نه این است که فهم کتاب و سنت، مقدماتی لازم دارد که باید مقدمات آن به درستی تعلیم و آموزش داده شود.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه مرحوم آیت الله میلانی درباره اهمیت دروس حوزه‌های علمیه گفت: این عالم بزرگ در جایی می‌فرماید «من لا اصول له، لافقه له؛ برو برگردی ندارد» و ما باید بدانیم که اگر کسی نتواند مقدمات فهم کتاب و سنت را به خوبی درک کرده و تعلیم ببیند، توان این را نخواهد داشت که درست فهم کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عاملی که در موفقیت طلاب تأثیر دارد، این است که باید تلاش و کوشش بسیار کنند تا دروس خود را خوب فراگیرند و بابالندگی و تلاش در این مسیر مهارت کسب کرده و فقیه شوند.

آیت الله شب زنده دار افزود: طلاب و فضلای حوزه اگر می‌خواهند قرة العین حضرت بقیةالله اعظم باشند، باید وظایف سربازی خود را به خوبی انجام دهند که اگر ما بتوانیم محبوب این بزرگوار شویم، سعادت دنیا و آخرت خود را به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به دغدغه‌های حوزوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی تقویت فقاهت در حوزه‌های علمیه است تا حوزه‌های علمیه بتوانند پاسخگوی مطالبات اسلامی و جامعه اسلامی باشند.

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ