پیوند علم، فناوری و تجاری‌سازی در مسیر مبارزه با سرطان 

اقتصاد ایران: در دومین کنگره کنسرژنومیکس به بررسی تازه‌ترین رویدادها و دستاوردهای فناورانه در حوزه ژنتیک سرطان پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنگره کنسرژنومیکس به عنوان یک نقطه اتصال مهم بین پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی در حوزه سرطان، نقش کلیدی در تسهیل این پیوند وتحقق اهداف عالیه خود ایفا می‌کند. این کنگره در تاریخ ۲ الی ۴ آبان ماه سال جاری برگزار شد. روز اول این کنگره مجازی و روزهای دوم و سوم هیبریدی ( مجازی و آنلاین ) برگزار شد.

آمار سرطان و ضرورت تحقیقات نوین

سرطان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر در جهان است و سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. در ایران نیز متأسفانه شاهد افزایش چشمگیر موارد جدید سرطان هستیم. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تعداد موارد جدید این بیماری در کشور از ۱۱۲ هزار مورد در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ هزار مورد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

این آمار نشانگر چالش‌هایی است که پیش روی سیستم سلامت کشور قرار دارد. بر اساس تحقیقات اخیر در ایالات متحده، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین میزان بروز سرطان در افراد زیر ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال مشاهده شده است. نسلی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به دنیا آمده‌اند، بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال به سرطان مبتلا شدند؛ اما افرادی که در اواخر قرن بیستم متولد شده‌اند، در سنین کمتر از ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. این روند در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود و علت اصلی آن را می‌توان در رفتارهای شخصی و سبک زندگی مردم یافت. این روند نگران‌کننده، لزوم توجه بیشتر به پژوهش‌های علمی و پیوند علم و فناوری را در زمینه پیشگیری و درمان سرطان دوچندان می‌کند.

کنگره کنسرژنومیکس؛ تعاملات بین رشته‌ای

در کنگره کنسرژنومیکس به بررسی تازه‌ترین رویدادها و دستاوردهای فناورانه در حوزه ژنتیک سرطان پرداخته شد که با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، کارخانه نوآوری آمپر، انجمن‌های علمی داخلی و خارجی، انجمن‌های علمی دانشجویی، نمایندگان استانی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و درمانی، پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد سراسر کشور برگزار شد. مهم‌ترین اهداف این کنگره ایجاد فضای تعاملی بین رشته‌ای میان محققان، متخصصان پزشکی و دانشجویان رشته‌های بیوانفورماتیک، زیست‌فناوری، زیست‌شناسی، پزشک و ایمنی شناسی فعال در حوزه سرطان است.

در این مراسم دکتر قانعی رئیس کنگره ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های یکسال گذشته، بر استمرار حرکت تجاری سازی در ماه های پیش رو تاکید کرد.

تشکیل کمیته تجاری‌سازی پلی برای پیوند علم و بازار

در ادامه این نشست پرویز کرمی، دبیر کمیته تجاری‌سازی ضمن تشکر از ریاست کنگره جناب اقای دکتر قانعی و همکاری ارزنده دکتر مولی دبیرکمیته علمی در تشکیل کمیته تجاری‌سازی در کنگره کنسرژنومیکس، با تشریح اهداف کمیته تجاری سازی گفت: کمیته تجاری‌سازی کنگره به‌عنوان بازوی اجرایی این کنگره، از طریق شبکه‌سازی ، جریان‌سازی ،کمک به بازارسازی و تحریک تقاضا، تامین سرمایه وکمک به رفع خلاءهای موجود در نظام بیمه‌ای و کمک به بیمه بیماران در تسهیل و اتصال علم، فناوری و بازار، با دقت، پیگیری و تعاملات حرفه‌ای، گام‌های مهمی در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای استارتاپ‌های حوزه سرطان برداشته است و با ایجاد بسترهایی برای تبدیل تهدید به فرصت و همکاری، فرصت‌هایی برای رشد و توسعه استارتاپ‌های نوآور این حوزه فراهم کرد.

کرمی افزود: یکی از پیامدهای منفی گسترش سرطان، افزایش بار مالی آن بر سیستم بهداشتی و درمانی کشورهاست. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه‌های درمان سرطان در ایران به رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درسال رسیده است. این هزینه‌های سنگین، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوآورانه برای کاهش آن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اکوسیستم نوآوری و فناوری است.

در همین راستا، کمیته تجاری‌سازی کنگره درکنار پیگیری شکل‌دهی به نظام تامین مالی مناسب با حمایت و همکاری شتاب‌دهنده‌های تخصصی و شرکت‌های بزرگ دارویی، ونیز کارخانه نوآوری آمپر در پی ایجاد اکوسیستمی جامع برای پیشگیری و درمان سرطان است. هدف اصلی این اکوسیستم، کاهش بار مالی بر دوش دولت و خانواده‌ها و همچنین جذب سرمایه‌های مردمی و توانمندی‌های شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید داروهای پیشگیری و درمان سرطان است.

همچنین این کمیته با تلاش برای بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آن‌ها، بر اهمیت این مأموریت تأکید کرد. با این حال، نباید فراموش کرد که پیچیدگی‌های درمان سرطان تنها محدود به جنبه‌های علمی نیست؛ بلکه مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز تأثیرات عمیقی بر زندگی بیماران دارند. از این رو، ضروری است که در جامعه جهانی، نه تنها درباره روش‌های درمانی، بلکه درباره اهمیت پیشگیری و آگاهی عمومی درباره عوامل خطرساز سرطان نیز گفتگو شود.

پرویزکرمی با بیان اینکه ما در کنگره کنسرژنومیکس، و کمیته تجاری سازی قصد داریم صدای خود را با بالاترین و رساترین توان، به گوش مردم برسانیم و بر اهمیت پیشگیری و آگاهی‌بخشی از طریق فناوری‌های نوین تأکید کنیم.

دبیر کمیته تجاری سازی افزود هدف این کمیته، یافتن راه‌حل‌های مؤثر و پیشرفته‌ای برای درمان شخصی‌سازی شده بیماران است که نه تنها از نظر علمی، بلکه از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز پایدار باشد.

جشنواره " ایده تا استارتاپ"؛ حمایت از نوآوری‌های آینده

یکی از ابتکارات مهم کنگره کنسرژنومیکس، راه‌اندازی “جشنواره ایده تا استارتاپ” بود که ذیل کمیته تجاری‌سازی قرار دارد. این جشنواره با هدف شناسایی و حمایت از صاحبان ایده‌های نوآورانه در زمینه‌های مرتبط با تشخیص، درمان، داروها و مکمل‌های نوین، بیمه و خدمات مالی، هوش مصنوعی و دیتاماینینگ، غربالگری و درمان‌های شخصی‌سازی شده، و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند نانو، در حال برگزاری است و افرادی که ایده‌هایی در این حوزه‌ها داشتند و آماده راه‌اندازی استارتاپ یا شرکت های خود بودند، در این بخش حضور یافتند.
برگزاری این جشنواره، به منظور توسعه فضای کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه تشخیص و درمان سرطان از دیگر اهداف این رویداد بود.

همچنین کرمی دبیر کمیته تجاری‌سازی ضمن تشکر همکاری نوآوران و کارآفرینان گفت: در این جشنواره بیش از ۷۰ طرح نوآورانه در حوزه‌هایی مانند هوش‌مصنوعی در تشخیص سرطان، نانوداروهای هدفمند، کیت‌های تشخیصی و تجهیزات پزشکی دریافت گردید. پس از داوری این طرح‌ها، ۱۵ تیم منتخب برای ورود به دوره پیش‌شتابدهی این تیم‌ها، با بهره‌گیری از خدمات آموزشی، منتورشیپ و شبکه‌سازی، در طول دوره پیش‌شتابدهی به توسعه طرح‌های خود پرداخته‌اند و در پایان طی رویداد دمو دی، این طرح‌ها در صندوق نوآوری وشکوفایی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهند داد. در این مسیر، تمامی جنبه‌های آموزشی، پژوهشی، رگولاتوری و سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گرفته است.

برگزاری این کنگره و فعالیت‌های مرتبط با آن، گامی مهم در ایجاد یک شبکه قدرتمند از پژوهشگران، فناوران و سرمایه‌گذاران است که می‌تواند امیدها را برای درمان بهتر سرطان و ارتقای سلامت جامعه بهبود بخشد. ما با تلاش‌های پیوسته، اطمینان داریم که صدای امروز ما، به موفقیت‌های فردا در عرصه جهانی تبدیل خواهد شد.
مسئولیت اجتماعی و فرهنگ‌سازی

در بخش جانبی کنگره نیز جشنواره دانش‌آموزی با هدف آگاه‌سازی و آشنایی دانش‌آموزان با مسیرهای علمی و تجاری سازی حوزه سرطان و کمک به بروز استعدادهای جامعه دانش‌آموزی کشور برگزار شد.

بخش مسئولیت پذیری اجتماعی این کنگره را خیرین سلامت، مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) و شبکه ملی سرطان برعهده دارند. در بخش مسئولیت پذیری اجتماعی این کنگره جایزه ای به نام “جایزه مکسا” با هدف ارتقای فرهنگ خودمراقبتی، توسعه غربالگری، پیشگیری از سرطان و ارتقا و فراگیری مراقبت های حمایتی و تسکینی طراحی شده که قرار است امسال، برای دومین بار به یکی از تشکل های مردمی فعال در حوزه سرطان اهدا شود. سال گذشته این جایزه به علت تلاش‌های موثر و پیوسته دکتر مسجدی در زمینه سرطان ریه و مبارزه با دخانیات به ایشان اهدا شد

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ