تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب

اقتصاد ایران: شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در حالی آغاز شده که شرکت‌کنندگان باید بین هریس و ترامپ یکی را برگزینند؛موضوعی که بدون آگاهی از پیشینه سیاسی و کارنامه شغلی آنها مقدور نیست.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: رای‌دهندگان آمریکایی پنجم نوامبر (۱۵ آبان) در روز انتخابات ریاست جمهوری با دو گزینه مشخص و متفاوت روبه‌رو هستند که عبارتند از «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور کنونی از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین و نامزد طیف جمهوری‌خواه.

در اینجا تلاش شده‌است تا تصویری واضح و شفاف از محل زندگی، سطح تحصیلات، سوابق شغلی و کارنامه عملکرد در دوران تصدی مسئولیت دو نامزد انتخابات ارائه شود؛

نامزد دموکرات‌ها؛ همه‌چیز درباره هریس ۵۹ ساله

هریس یک سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که در حال حاضر به عنوان معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خدمت می‌کند. او نخستین زن، نخستین زن سیاه‌پوست و نخستین زن از تبار آسیای جنوبی است که به این سمت در تاریخ آمریکا منصوب شده‌است. پیش از این، او به عنوان سناتور ایالات متحده از کالیفرنیا و دادستان کل کالیفرنیا فعالیت کرده‌است.

هریس در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر او از تبار جامائیکایی و مادرش هندی است. او در رشته علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه هاروارد مدرک کارشناسی و در رشته حقوق از کالج هیستینگز کالیفرنیا مدرک حقوق گرفت.

تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب

مهم‌ترین سوابق شغلی و فعالیت‌های هریس

۱. دادستان منطقه سانفرانسیسکو (۲۰۰۴–۲۰۱۱): هریس در سال ۲۰۰۴ به عنوان دادستان منطقه سانفرانسیسکو انتخاب شد. او به دلیل پیگیری سیاست‌های اصلاح‌طلبانه در خصوص مجرمان غیرخشونت‌آمیز و طرح‌های اصلاحات زندانیان شناخته شد.

۲. دادستان کل کالیفرنیا (۲۰۱۱–۲۰۱۷): در سال ۲۰۱۰ به عنوان نخستین زن آفریقایی‌تبار و آسیایی‌تبار به عنوان دادستان کل کالیفرنیا انتخاب شد. در این سمت، او به مبارزه با جرایم مالی، قاچاق انسان و سیاست‌های محیط‌زیستی پرداخت و بر بزرگ‌ترین بخش قضائی ایالات متحده نظارت داشت.

۳. سناتور ایالات متحده (۲۰۱۷–۲۰۲۱): هریس در سال ۲۰۱۶ به عنوان سناتور کالیفرنیا انتخاب شد. در سنا، او در کمیته‌های قضائی، امنیت داخلی و اطلاعات خدمت کرد. در طول فعالیتش، هریس به شدت از اصلاحات قضائی، حقوق مهاجران و سیاست‌های بهداشت عمومی حمایت کرد.

۴. کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری (۲۰۲۰): هریس در سال ۲۰۱۹ نامزد ریاست‌جمهوری شد اما در دسامبر همان سال کارزار خود را متوقف کرد. در اوت ۲۰۲۰، جو بایدن او را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری خود معرفی کرد.

۵. معاون رئیس‌جمهور (۲۰۲۱– تاکنون): در ژانویه ۲۰۲۱، هریس پس از پیروزی در انتخابات، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده شد. در این نقش، او در حوزه‌های مختلفی از جمله سیاست خارجی، بهداشت عمومی و موضوعات اقتصادی فعال بوده‌است.

عملکرد و اولویت‌های هریس در زمینه شغلی

- اصلاحات قضائی: هریس در طول دوران حرفه‌ای خود به شدت بر اصلاحات عدالت کیفری تمرکز و تلاش کرد تا نظام قضائی را به گونه‌ای تغییر دهد که برای همه منصفانه‌تر باشد.

- حقوق مهاجران: او از حقوق مهاجران حمایت کرد و با سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه ترامپ به مخالفت برخاست.

- تغییرات اقلیمی: هریس از مدافعان بزرگ اقدام‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست است.

- برابری جنسیتی و نژادی: او یکی از صدایان قوی برای برابری جنسیتی و نژادی در ایالات متحده بوده‌است.

نامزد جمهوری‌خواهان؛ ترامپ ۷۸ ساله با کارنامه تجاری و پرونده‌های جنجالی

دونالد جان ترامپ یک تاجر، شخصیت تلویزیونی و سیاستمداری است که به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در کاخ سفید حضور داشت. وی پیش از ورود به سیاست، عمدتاً به عنوان یک کارآفرین و مالک شرکت‌های مرتبط با املاک و مستغلات و همچنین یک چهره تلویزیونی شناخته می‌شد.

ترامپ که اینک نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات پیش رو است، در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ در نیویورک به دنیا آمد. «فرد ترامپ» پدر او یک توسعه‌دهنده موفق در حوزه املاک بود. ترامپ در مدرسه نظامی نیویورک تحصیل کرد و بعدها در رشته اقتصاد از مدرسه «وارتون» دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد. او پس از فارغ‌التحصیلی به شرکت املاک و مستغلات خانواده‌اش پیوست و به گسترش کسب‌وکار در نیویورک و سایر نقاط کشور و جهان پرداخت.

تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب

مهم‌ترین سوابق شغلی و فعالیت‌های ترامپ

۱. توسعه املاک و مستغلات: ترامپ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به عنوان یک توسعه‌دهنده املاک و مستغلات در نیویورک شهرت پیدا کرد. پروژه‌های برجسته او شامل هتل‌های بزرگ، برج‌های مسکونی و تجاری مانند «برج ترامپ» و «کازینوهای ترامپ» بود. او همچنین در پروژه‌های مختلف دیگر در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرد.

۲. برنامه تلویزیونی «کارآموز (The Apprentice): ترامپ در سال ۲۰۰۴ به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کاراموز» فعالیت خود را آغاز کرد. این برنامه، جایی که شرکت‌کنندگان برای به‌دست آوردن شغلی در یکی از شرکت‌های او رقابت می‌کردند، به سرعت محبوب شد و تصویر ترامپ را به عنوان یک تاجر موفق و بی‌رحم در فرهنگ عامه آمریکا تقویت کرد.

۳. ورود به سیاست (۲۰۱۶): ترامپ در سال ۲۰۱۵ به‌طور رسمی ورود خود به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. او به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ در برابر «هیلاری کلینتون» پیروز شد. کمپین او با شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» (Make America Great Again) بر مسائل مهاجرت، امنیت مرزی، اقتصاد و مخالفت با نخبگان سیاسی تمرکز داشت.

۴. ریاست‌جمهوری (۲۰۱۷–۲۰۲۱): ترامپ در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده منصوب شد. در طول دوران ریاست‌جمهوری او چندین موضوع مهم داخلی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت:

- سیاست مهاجرتی: ترامپ سیاست‌های سختگیرانه‌ای در مورد مهاجرت از جمله تلاش برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و ممنوعیت سفر برخی کشورها به آمریکا، دنبال کرد.

- سیاست اقتصادی: ترامپ با کاهش مالیات برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند و حذف برخی مقررات، سعی در تحریک رشد اقتصادی داشت. در دوره ریاست جمهوری وی، نرخ بیکاری به کمترین حد خود رسید، هرچند که همه‌گیری کووید -۱۹ باعث شد بسیاری از این دستاوردها از بین برود.

- سیاست خارجی: ترامپ در روابط بین‌المللی خود رویکردی یکجانبه‌گرایانه و خصمانه اتخاذ کرد. او باوجود انتقادهای شدید بین‌المللی و داخلی، آمریکا را از برخی معاهده‌های بین‌المللی مانند توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی و توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج کرد. ترامپ همچنین با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، چندین نشست داشت که آن را «تاریخی» خواند و از این جهت به خود می‌بالید.

- استیضاح: ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود دو بار با روند استیضاح مواجه شد. یک بار به دلیل ارتباطات با اوکراین در ۲۰۱۹ و بار دوم به خاطر شورش‌ها و حمله به کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ که البته او هر دو بار توسط سنا تبرئه شد.

۵. انتخابات ۲۰۲۰ و خروج از قدرت: ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات باخت. او به طور مداوم نتایج انتخابات را به چالش کشید و ادعا کرد که تقلب گسترده‌ای رخ داده‌است. این ادعاها منجر به شورش‌هایی شد که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به حمله طرفداران او به کنگره آمریکا منجر شد.

عملکرد و اولویت‌های ترامپ در زمینه شغلی

- اقتصاد: ترامپ به دلیل سیاست‌های کاهش مالیات و مقررات‌زدایی، شاهد رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در دوره قبل از همه‌گیری کرونا بود. با این حال، همه‌گیری کووید -۱۹ چالش‌های اقتصادی بزرگی برای دولت او ایجاد کرد.

- روابط بین‌المللی: سیاست «اول آمریکا» ی ترامپ بر بازنگری روابط تجاری و فشار بر متحدان برای افزایش سهم مالی در سازمان‌های بین‌المللی تمرکز داشت. او همچنین بر رابطه با کشورهای چین و ایران تأثیر عمیقی گذاشت.

- مدیریت همه‌گیری کووید -۱۹: ترامپ به دلیل مدیریت بحث‌برانگیز بحران کووید -۱۹ از جمله مواضع متناقض در مورد واکسن‌ها و سیاست‌های قرنطینه با انتقادات زیادی مواجه شد.

فرجام سخن

در حالی ترامپ و هریس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خیز برداشته‌اند که برنامه‌ها و سیاست‌های این دو نامزد از لحاظ ایدئولوژیکی و عملی به شدت متفاوت‌اند. برنامه‌های هریس بر عدالت اجتماعی، برابری، تغییرات اقلیمی، و همکاری بین‌المللی تأکید دارند، در حالی که ترامپ بر ملی‌گرایی، مسائل اقتصادی و تجاری، کنترل مرزها و محدودیت مهاجرت متمرکز است.

علیرغم تمام نقاط قوتی که هریس را به عنوان نامزدی مطلوب به رای‌دهندگان عرضه می‌کند و در متن به آنها اشاره شد، وی یک سری نقاط ضعفی هم دارد که تا کنون در نظرسنجی نتوانسته‌است از ترامپ به طور چشمگیری جلو بیفتد. دموکرات‌ها اغلب رأی خود را از اقلیت‌های مثل سیاه‌پوستان، مسلمانان، آسیایی‌تبارها و غیره به دست می‌آورند اما هریس در شرایط فعلی نتوانسته آرایی که مربوط به اقلیت‌هاست را سروسامان بدهد. نقطه ضعف دیگر او عدم شهرت در آمریکایی است که در آن شهرت و تبلیغات حرف اول را می‌زند.

از سوی دیگر، ترامپ نیز به‌خاطر پرونده‌های مرتبط با فساد مالی و اخلاقی از جمله در مورد عدم پرداخت مالیات و ۹۳ پرونده حقوقی و کیفری به حیثیت ریاست‌جمهوری آمریکا ضربه زده‌است. همچنین جنون قدرت او که تبعات آن در دوره چهار ساله ریاست جمهوری وی مشهود بود، آمریکایی‌ها را نسبت به تکرار آن روزها نگران ساخته است.

حال باید منتظر ماند و دید که آمریکایی‌ها در انتخابات ماه نوامبر به کدام نگرش رأی خواهند داد؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ