مواضع جهانی علیه طرح اسرائیل برای تعطیلی کامل آژانس «آنروا»

اقتصاد ایران: رژیم صهیونیستی در پی محدود کردن و تعطیلی فعالیت‌های آنروا، در حال بررسی تصویب قوانینی است که موجب نگرانی کشورهای مختلف جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، روزنامه «جروزالم پست» به نقل از منبعی در دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که انتظار می‌رود دو قانون برای توقف فعالیت‌های آژانس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) تصویب شود. هم‌زمان هفت کشور نگرانی خود را از تصمیم این رژیم برای ممنوعیت این آژانس اعلام کرده‌اند.

این منبع صهیونیستی توضیح داد که قوانین جدید شامل ممنوعیت فعالیت آنروا در قدس شرقی، غزه و کرانه باختری است.

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که کمیته امور خارجی و امنیت کنیست رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۳ اکتبر لایحه‌ای را برای منع فعالیت آنروا تصویب کرد، که این امر راه را برای رأی‌گیری دوم و سوم در صحن عمومی کنیست و تبدیل شدن آن به قانون هموار می‌کند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز پیشتر گزارش داده بود که کمیته امور خارجی و امنیت کنست، لایحه‌ای را که توسط دو عضو کنست، دان ایلوز (از حزب لیکود) و یولیا مالینوفسکی (از حزب اسرائیل بیتنا) ارائه شده بود، تصویب کرده است.

بر اساس این لایحه، توافقنامه سال ۱۹۶۷ که به آنروا اجازه فعالیت در اراضی اشغالی می‌داد، لغو می‌شود و در نتیجه، تمامی فعالیت‌های این آژانس متوقف شده و هر گونه ارتباط مسئولان صهیونیستی با کارمندان آنروا ممنوع خواهد شد.

در همین حال، هفت کشور از جمله فرانسه، آلمان، بریتانیا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نگرانی عمیق خود را از ممنوعیت احتمالی فعالیت‌های آنروا توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرده و اعلام کردند که این آژانس خدمات انسانی و ضروری را برای بقای آوارگان فلسطینی در غزه، قدس شرقی، کرانه باختری و سراسر منطقه فراهم می‌کند.

این کشورها در بیانیه‌ای مشترک که روز یکشنبه توسط وزرای خارجه آن‌ها منتشر شد، از رژیم صهیونیستی خواستند که به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد و از تجاوز به امتیازات و مصونیت‌های آنروا خودداری کند.

وزرای خارجه این کشورها همچنین خاطرنشان کردند که «نگرانی عمیق خود را از تصویب قانونی که کنیست اسرائیل در حال بررسی آن است، اعلام می‌کنیم. این قانون به دنبال لغو امتیازات و مصونیت‌های آنروا، ممنوعیت هرگونه ارتباط بین نهادهای دولتی اسرائیل و مقامات آنروا و جلوگیری از فعالیت‌های این آژانس در اسرائیل است.»

این کشورها هشدار دادند که بدون فعالیت‌های آنروا، ارائه خدمات و کمک‌ها از جمله آموزش، بهداشت و توزیع سوخت در غزه و کرانه باختری به شدت مختل خواهد شد و ممکن است حتی غیرممکن شود که این امر می‌تواند پیامدهای ویرانگری بر وضعیت انسانی بحرانی و رو به وخامت، به ویژه در شمال غزه، داشته باشد.

این بیانیه افزود: «حیاتی است که آنروا و دیگر نهادها و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل به طور کامل قادر به ارائه کمک‌های بشردوستانه و یاری‌رسانی به کسانی باشند که به شدت به آن نیاز دارند و وظایف خود را به شکل مؤثری انجام دهند.»

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی در حملات خود به آنروا شدت بخشیده است؛ مدارس و دفاتر آن در غزه هدف بمباران قرار گرفته‌اند و آنروا بارها از فشارها و تهدیدهای این رژیم شکایت کرده و حتی اعلام کرده است که برخی از کارکنانش تحت شکنجه نیروهای صهیونیستی برای اعتراف به ارتباط با جنبش حماس قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی برخی از کارکنان آنروا را به همکاری در عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر متهم کرده است، اما آنروا این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده که این نهاد تنها به امور حمایتی از آوارگان فلسطینی به صورت بی‌طرفانه متعهد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ