سکته مغزی؛ قاتل خاموش و عامل ناتوانی در ایران

اقتصاد ایران: معاون سازمان اورژانس کشور، حسن نوری ساری، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که سکته مغزی به عنوان دومین علت مرگ و اولین علت ناتوانی جسمی در کشور شناخته می‌شود. وی تاکید کرد که با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه، بسیاری از موارد سکته مغزی قابل جلوگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا،نوری ساری به اهمیت رعایت رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش منظم و درمان به موقع بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون اشاره کرد و افزود که این اقدامات می‌توانند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کنند.

معاون اورژانس کشور بر لزوم اقدام سریع در مواجهه با علائم سکته مغزی تاکید کرد و گفت: حدود ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی ناشی از انسداد عروقی هستند که با درمان به موقع می‌توان لخته‌های خون را از بین برد و جریان خون را به حالت طبیعی بازگرداند.

نوری ساری به تشریح علائم سکته مغزی پرداخت و گفت: این علائم شامل اختلال در تعادل، انحراف چشم، کج شدن صورت، ضعف یک‌طرفه بدن و اختلال در تکلم هستند. وی هشدار داد که در صورت مشاهده این علائم، باید فوراً با شماره ۱۱۵ تماس گرفته شود، چرا که هر دقیقه تاخیر می‌تواند میلیون‌ها سلول عصبی را از بین ببرد.

وی همچنین به اهمیت زمان در درمان سکته مغزی اشاره کرد و توضیح داد که اگر بیمار در سه و نیم ساعت نخست به بیمارستان برسد، امکان تزریق داروهای حل‌کننده لخته وجود دارد که شانس بهبودی را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. روش‌های جدید مانند ترومبکتومی، که شامل خارج کردن لخته از عروق مغزی است، اکنون در برخی بیمارستان‌های کشور در دسترس است و می‌تواند حتی پس از گذشت ۱۲ ساعت از بروز علائم، امکان درمان را فراهم کند.

به منظور افزایش آگاهی عمومی درباره سکته مغزی و خطرات ناشی از آن، ۲۹ اکتبر مصادف با ۸ آبان ماه به عنوان روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است. نوری ساری همچنین از برگزاری شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی توسط انجمن علمی استروک و با مشارکت سازمان اورژانس کشور در هتل قلب تهران در روزهای ۹ تا ۱۱ آبان ماه سال جاری خبر داد.

با توجه به شیوع سکته مغزی و عوارض ناشی از آن، آگاهی از علائم و پیشگیری‌های لازم می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری داشته باشد. اقدامات سریع و مناسب در زمان بروز علائم می‌تواند شانس بهبودی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ