صعود به قله مشکلات در دماوند/ جان پناه‌ها تجهیز نیستند

اقتصاد ایران: ساری - سالانه کوهنوردان داخلی وخارجی زیادی به قله های مازندران صعود می کنند که کمبود امکانات و تجهیزات در پایگاه های اسکان، امدادرسانی به حادثه دیدگان را با چالش روبه رو کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر ماه گروه‌های کوهنوردی متعددی به قله‌های استان مازندران از جمله دماوند، علم کوه و غیره صعود می‌کنند و به باور این افراد و گروه‌ها، وضعیت امکانات امدادی و پایگاه‌های مستقر در این مناطق نیازمند تجهیز و به روزرسانی است.

بام ایران و دماوند از قله‌های مورد علاقه کوهنوردان برای پیمایش و صعود است و کمتر کوهنوردی در ایران این قله مرتفع کشور را صعود نکرده است. کمبود امکانات در پایگاه‌های مستقر در طول این دامنه منتهی به قله سبب شده تا امداد رسانی در مواقع بروز حادثه به کوهنوردان با چالش‌هایی روبرو باشد.

هنوز صدا و فریاد کمک خواهی کوهنورد ۵۵ ساله که چندی پیش برای صعود در این قله دچار حادثه شده بود، در دل کوهستان ها و یخچال‌های دماوند طنین انداز است و چند روز پیش نیز یک گروه کوهنوردی چهار نفره در قله دچار حادثه شد.

اگرچه هلال احمر عقیده دارد که نجات و انتقال مصدوم و کوهنوردان از قله به دامنه با تلاش ۱۴ ساعته امدادگران به پایان رسید اما کوهنوردان حادثه دیده کمبود امکانات و نداشتن تجهیزات امدادگران را از مشکلات اساسی بیان کردند.

نیما پرویزی یکی از چهار عضو گروه کوهنوردی که در قله دماوند دچار حادثه شده بود، می‌گوید: ۲۹ مهر ماه به اتفاق سه تا از دوستان خود به قله دماوند از جبهه غربی برای صعود حرکت کردیم و ساعت ۶ صبح به فدراسیون رسیدیم و گزارش صعود خود را در دفتر ثبت کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ساعت ۸ صبح حرکت خود را به سمت منطقه لاراز جان پناه سیمرغ شروع کردیم، ادامه داد: ساعت حدود ۱۱ به این جان پناه رسیدیم و بعد از استراحت، ساعت حدود ساعت سه و ۵ دقیقه صبح روز بعد حرکت خود را از جان پناه به سمت قله آغاز کردیم.

صعود به قله مشکلات در دماوند/ جان پناه‌ها تجهیز نیستند

وی با بیان اینکه در منطقه لار به دلایل مختلف تمامی آنتن‌های مخابراتی را جمع کردند و هیچ گونه دسترسی اینترنتی و مخابراتی وجود ندارد، گفت: متأسفانه باتری‌های جان پناه نیز فرسوده شد و چراغ خطر و راهنما و روشنایی داخل و محوطه آن خاموش و از بین رفته و طی چند ماه گذشته رسیدگی نشده است.

چراغ خطر و راهنما و روشنایی داخل و محوطه آن خاموش است و از بین رفته و طی چند ماه گذشته رسیدگی نشده است

پرویزی تصریح کرد: ساعت ۸ صبح به ارتفاع ۵۳۰۰ متری و نزدیکی قله دماوند رسیدیم اما ناگهان وضعیت هوا و سرعت باد تغییر کرد این درحالی که روزهای بیست و نهم و ۳۰ مهرماه دسترسی به سایت برای چک کردن وضعیت و شرایط آب و هوایی را نداشتیم و اطلاعات ما مربوط به ۲۸ مهرماه بود و طبق اطلاعات روز ۲۸ مهرماه، سرعت باد در قله ۷۰ کیلومتر بر ساعت درج شده بود.

این کوهنورد با بیان اینکه در نزدیکی قله با وزش باد با سرعت ۱۳۰ کیلومتری در ساعت روبه رو شدیم، گفت: با توجه به اینکه نزدیک قله بودیم اما با افزایش سرعت باد تصمیم بر آن شد که ارتفاع کم کنیم از این رو بی درنگ به سمت پایین برگشتیم و۲۰۰ متر پایین آمدیم اما متأسفانه یکی از دوستان ما دچار حادثه شد.

وی با اظهار اینکه تصمیم گرفتیم دوست مصدوم خود را به پایین دست منتقل کنیم، ادامه داد: درعین حال یکی از افراد به سمت پایین حرکت کرد تا بتواند از مکانی که دسترسی به اینترنت و مخابرات وجود دارد تقاضای کمک کند و ساعت ۱۱ توانست با مسؤول جان پناه جنوبی تماس بگیرد.

پرویزی نبودن آنتن تلفن و یا بی‌سیم و نداشتن جعبه‌های کمک اولیه در جان پناه‌های مسیر را از مشکلات ذکر کرد و افزود: حدود ساعت یک و بعد از پنج تا شش ساعت به جان پناه سیمرغ رسیدیم و دوستی که قبل از ما به پایین آمده بود در تلاش بود تا با تماس به متولیان امدادرسانی کند و ساعت حدود ۸ شب گروه امدادی به ما رسیده بودند.

کمبود امکانات و تجهیزات در جان پناه‌ها

این کوهنورد با بیان اینکه شش نفر از گروه امدادی با کوله و بعد از چند ساعت به ما رسیده بودند، نداشتن غذا وتجهیزات مورد نیاز را از دیگر مشکلات ذکر کرد و گفت: بعد از بانداژکردن مصدوم مقرر شد مصدوم را از جان پناه منتقل کنیم.

وی از فدراسیون و متولیان امر خواست تا در مناطق مختلف و جان پناه‌ها بیسمی نصب کند تا کوهنوردان در مواقع ضرور با فشاردادن دکمه درخواست کمک کنند زیرا تا وقتی که کوه وجود دارد کوهنورد هم هست و بروز حادثه اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه با بدن‌های خسته و پرفشار بیمار را تا ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ رسانده بودیم و ادامه مسیر را نیز خودمان منتقل کردیم، گفت: در این برنامه گروه‌های امدادرسانی چهار ساعت امداد انجام دادند که دو ساعت مفید بود اما تجهیزات کامل نداشتند و کوله‌های آنان دارای تجهیزات ابتدایی بود و حتی برانکار برای انتقال مصدوم نداشتند.

صعود به قله مشکلات در دماوند/ جان پناه‌ها تجهیز نیستند

این کوهنورد تصریح کرد: با این شرایط اگر بخواهیم کوهنوردی را در دماوند ادامه دهیم قطعاً با حوادث و تلفات بیشتری روبرو می‌شویم، گفت: مسیر فاقد آنتن و راهنما است روشنایی و چراغ راهنما ندارد درحالی که نیازمند جعبه‌های کمک‌های اولیه و سیار و بی‌سیم ثابت است.

کمبود امکانات و تجهیزات در پایگاه‌ها و جان پناه‌های کوهنوردی سبب شده تا بخشی از توان نیروهای امدادی در مازندران صرف امداد و نجات حادثه دیدگان در ارتفاعات مازندران شود.

هلال احمر مازندران در حادثه سقوط کوهنورد ۵۵ ساله اراکی چند روز به صورت هوایی و با استفاده از بالگرد و بهره گیری از نیروهای امدادی به صورت زمینی به جستجوی کوهنورد حادثه دیده پرداختند و در حادثه سقوط چهار کوهنورد از یخچال دماوند نیز به اعزام گروه امدادی پرداخته است.

نجات چهار کوهنورد در ضلع غربی دماوند

غلامعلی فخاری مدیر عامل هلال‌احمر مازندران گفت: حادثه سقوط از ارتفاع ۴ کوهنورد در ضلع غربی قله دماوند به مرکز کنترل و هماهنگی هلال‌احمر مازندران اعلام و بلافاصله تیم عملیاتی پایگاه امداد و نجات رینه و گزنگ آمل به محل حادثه اعزام شدند.

فخاری افزود: نجاتگران پس از انجام اقدامات اولیه، ۳ مصدوم را به محل امن منتقل کردند و یک مصدوم هم پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی تحویل اورژانس ۱۱۵ شد.

قله‌های دماوند و علم کوه در مازندران علاقمندان زیادی برای صعود و کوهنوردی دارد از این رو تجهیز جان پناه‌ها و پایگاه‌های آن می‌توانند وضعیت امداد رسانی در این مناطق را تسریع بخشد.

سالانه سه هزار کوهنورد نیز به علم کوه در غرب مازندران صعود می‌کنند و در حال حاضر سه پایگاه اسکان و امداد کوهنوردان در سرچال و علم چال و ونداربن وجود دارد که پاسخگوی کوهنوردان داخلی و خارجی نیست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ